For mange er en snavset bil ikke særligt attraktiv, men en pinlig påmindelse om, at det er tid til at besøge bilvasken. Scott Wade ser lidt anderledes på det. For den 55-årige illustrator og grafiske designer, der i mange år har boet ved en lang grusvej i Texas, hvor bilerne hvirvler kalkholdigt støv op, er et tykt lag støv på en bagrude et uimodståeligt lærred og meget mere attratktiv end en funklende blank blærerøvsbil.
Allerede som dreng kørte han fingrene rundt på snavsede bilruder og tegnede kruseduller og tegneserieansigter. Siden er ambitionsniveauet steget gevaldigt, og i dag er Wades bagrudekunst blevet vist i en række medier, og amerikaneren optræder live med at male i støv på bilmesser og til kunstfestivaler og tjener penge på at lave støvbilleder til reklamefilm og butiksfacader.
”Jeg elsker flygtigheden i den her kunstform, den lærer en noget om livet. Jeg sætter meget pris på de udfordringer, der ligger i mediet. Det har sin helt egen måde at opføre sig på,” skriver Scott Wade til euroman.dk.
Annonse
Da han ikke længere var tilfreds med at tegne primitive tegneseriefigurer, prøvede han at forfine udtrykket og gøre omridset tyndere ved at bruge neglen, mens han med blommen på fingeren børstede skyggeeffekter frem. En dag prøvede han med den tyggede ende af en pind fra en is, og derfra var det oplagt at gå videre med pensler.
Nu er en bilrude ikke det mest vind-og vejrsikre lærred, og da Wade var tilfreds med resultaterne, begyndte han at fotografere sine bagruder og sende billederne rundt til venner. Med tiden endte billederne også hos en lokal klummeskribent, og siden har Scott Wades kunst figureret i medier verden over, og Wade har skabt sig brandet ’Dirty Car Art’.
”Støv på glas kan give en virkning, der både minder meget om at male med blæk, om at tegne med kul eller om at lave kobberstik. På den måde adskiller støvet sig fra andre kunstformer ved sin alsidighed. Det synes jeg, er utrolig smukt. Jeg savner ikke farverne, når jeg laver Dirty Car Art, for dens sort-hvide natur tillader mig at koncentrere mig om linjer, former og lys,” skriver han.
Når Wade i dag bliver inviteret ud for at lave kunst på en messe, til en event eller til en reklame, får han sendt en særlig type pulveriseret mudder, der svarer til det kalk- og mudderholdige støv, som han kender fra de tørre, texanske grusveje.
”Jeg er ikke så bekendt med støvets kvalitet andre steder, men jeg drømmer om en dag at rejse verden rundt ad grusveje og skabe kunst med det lokale støv overalt,” skriver Wade.
Her kan du se nogle af hans motiver:
Annonse
Det her ørkenlandskab skulle bruges i en Ford-reklame, men marketingfolkene mente, at det lignede et photoshoppet fotografi for meget, så det blev ikke brugt.
Dette billede af britiske Pippa Middletons meget mediedækkede bagdel blev lavet til et engelsk reklamebureau.
Den her hyldest til Hokusais berømte træsnit blev skabt til ære for japansk tv.
Denne hvide trane er tegnet til en bogreception for en zoologisk bog.
Albert Einstein med stort hår til en Nokia-reklame.
Countrystjerne Willie Nelson til en messe i Texas.
En indianer lavet til en street art-festival i Houston.
Annonse
Familie med hund i bil lavet til en kunstfestival i Atlanta.
Wade har klædt et klassisk motiv af maleren Grant Wood, 'American Gothic', af og givet det badetøj på til en udsmykning af en butiksfacade i Vancouver.
Her er det rigtige 'American Gothic'.
Bosporusstrædet lavet til en event i et storcenter i Istanbul.