'American Psycho'-forfatter vender tilbage på uhyggeligt vellykket vis

'American Psycho'-forfatter vender tilbage på uhyggeligt vellykket vis

Det er virkningsfuldt, sjovt og gruopvækkende, når Bret Easton Ellis fiktionaliserer sig selv i sin første roman i 13 år.

Offentliggjort

Bret Easton Ellis er tilbage i romanformatet, og det med en ordentlig tyksak af slagsen, der møver sig op over de 600 sider. Han har øjensynligt haft en del ufortalt siddende på hjertet, og romanen, der på dansk har fået titlen ’Skår’ (på engelsk: ’The Shards’), indledes da også med en ret omsiggribende forklaring.

Eller måske er det nærmere et forbehold, i hvert fald er det noget, jeg i første ombæring havde svært ved lige at få min mund til at passe rundt om, det 13 sider lange forskrift; lige indtil Ellis kommer nærmere ind på de såkaldte ”begivenheder,” der hændte ham og hans venner for mange år siden, mere præcist i året 1981, Ellis’ sidste år i high school.

Hvilket har hjemsøgt ham i en sådan grad, at han (mildt sagt) ikke har kunnet magte at tage favntag med bæstet. Før nu. Og så skal jeg også love for, at Ellis får sat godt skub i dramatikken.

Her vil det være på sin plads at få lagt frem, at ’Skår’ er et autofiktivt værk, forstået sådan, at vi følger jegkarakteren ’Bret’, der – ligesom Bret – har udgivet generationsværkerne ’Less Than Zero’ og ’American Psycho’, er kommet op i årene, og som engang har gået på privatskolerne Bennington College og The Buckley School i L.A. (hvor handlingen i romanen her udspiller sig).