”Den ene begravelse med en 18-årig blev erstattet af en begravelse af en på 17 år. Jeg kunne mærke, at det var noget, jeg gerne ville tale om, for det var meget voldsomt”
Efter Fenar Ahmad i 2017 viste verden sin nye film ’Underverden’ med Dar Salim i hovedrollen, blev han katapulteret op blandt de meste eftertragtede instruktører herhjemme. Små seks år efter er han klar med en længe ventet opfølger. Her fortæller han om at sætte alt på et bræt, om en sproglig udvikling i de kriminelle miljøer og om at lukke Langebro.
Først og fremmest: Tillykke med din nye film. Hvornår besluttede du dig for, at du gerne ville lave den?
”Jeg har altid gerne villet lave den, det har bare handlet om timing. Heldigvis havde jeg lagt op til det i slutningen af den første film (spoiler alert!, red.), hvor Dar Salim, der spiller hovedrollen som Zaid, kigger ind på sin nyfødte søn på fødestuen, men uden at kunne gå ind til ham, fordi hans hænder er smurt ind i blod. I stedet går han ud og bliver anholdt, og filmen slutter.
Omdrejningspunktet for denne film, som er Zaid og forholdet til hans søn, som han ikke kender, fordi han ender i fængsel i den første film, ville jeg gerne vente med at plukke ned fra hylden, til jeg var klar.
Ud over det så er det heller ikke særligt sjovt at lave en film med en toårig, som ikke kender begrebet om en far eller mangel på samme, eller som i hvert fald ikke kan sætte ord på det. Det ville i hvert fald blive meget svært at skabe noget mellem Dar og sønnen. Så hvornår vil en dreng begynde at spørge efter sin far? Det vil han måske som seks-syvårig.”