Engang festede de til den lyse morgen. Nu står modefolket tidligt op og løber

Engang festede de til den lyse morgen. Nu står modefolket tidligt op og løber

I det forgangne år er der sket en eksplosion i antallet af trendy løbeklubber. Som det er med alting, der er gået mode i, blev dette for alvor tydeligt under Copenhagen Fashion Week, hvor både tøjmærker, løbetøjmærker og caféer arrangerede deres egne løb. Men hvad er det egentlig, disse mærker får ud af at invitere på morgenmad og en løbetur?

Offentliggjort

MUSIKKEN, som aftenens dj’s, konferenciers og stand up-komikere Emil Thorup og Thomas Skov, sætter gang i fra den lille dj-pult, der er minutiøst placeret i den enorme betonhals midtpunkt, kunne lige så godt blive spillet på et af Københavns ’det-bliver-ikke-i-aften’-steder, ligesom der synes at være et overlap i konstellationen af mennesker, man møder her, og hvem man ville forvente at møde et af disse steder klokken lidt over midnat.

At betonhallens mørke afbrydes af neonlysenes rødme, hjælper heller ikke ligefrem på at afgøre, hvad det er for et arrangement, man befinder sig til denne mandag klokken 17.30. Det gør menneskernes beklædning dog: alle 40 (42, inklusive Emil Thorup og Thomas Skov) er iklædt New Balance fra top til tå.

Anledningen til, at 40 af Københavns mest indflydelsesrige Strava-brugere befinder sig i løbetøj i en betonhal på de ydre kanter af Østerbro denne mandag, skal findes i datoen: Det er den 29. januar, hvilket betyder, at det er den første dag af Copenhagen Fashion Week, og at der samtidig er blot tre dage til, New Balances nye konkurrencesko bliver lanceret. Det skal naturligvis fejres, og hvilken anden måde at gøre det på end ved at afholde et stafetløb.

At denne stafet så ligger placeret oveni modeugens shows, middage og cocktail hours klokken 17.30 og forventes at vare til klokken 20, er ikke noget, der har afholdt et utal af influencere, modeller, forretningsfolk og mediemennesker fra at snøre snørebåndene. Vi 40 løbere bliver inddelt i fire hold, der skal løbe en neonoplyst 150-meter lange bane rundt tre gange hver for at teste de nye sko (og for at skabe content).