’Holy Spider’ er et modigt (og blodigt) mesterværk
Filmen ’Holy Spider’ er så veludført, at der er ingen grund til at sætte loft på forventningerne til instruktør Ali Abbasi fremover.
Foto: PR
Efter tre film virker iranske Ali Abbasi, der delvist er opvokset i Danmark og er filmuddannet her, som en mand med i massevis af overraskelser i ærmet. I 2016 debuterede han med ’Shelley’, en formfuldendt stiløvelse inden for den psykologiske gyserfilm.
Flot – men også en smule kedelig. To år senere formåede han med ’Grænse’ at lave en brillant politisk og kønspolitisk fabel med dybe humanistiske rødder. Her sprang han fra interessant debutinstruktør til ung mester. Og det er i den klasse, Ali Abbasi holder sig med ’Holy Spider’.
Zar Amir Ebrahimi spiller den kvindelige journalist Rahimi, der sendes til Irans næststørste by, Mashhad, for at skrive om en seriemorder, som slår prostituerede kvinder ihjel. Om natten samler han dem op på sin knallert, kører dem hjem til sit hus og kvæler dem, hvorefter han ruller dem ind i et tæppe og smider dem i vejkanten, inden han ringer til en avis og oplyser, præcis hvor de ligger.
Da Rahimi støder til, er seriemorderen oppe på ni ofre. ”Kend din plads, Frøken,” lyder svaret dog hos politiet, når Rahimi stiller spørgsmål til deres arbejdsmetoder og om efterforskningen. Måske fordi både politiet og de religiøse ledere i Mashhad – hvor man påstår, man er mere hellig end andre steder i Iran – ikke kerer sig om de udstødte og de ugudelige.