En af verdens bedste fotografer sætter altid tid af til den samme ting, når hun skal portrættere mennesker fra hele verden

Copenhagen Photo Festival løber af stablen – for 13. gang – i juni i København. Denne gang holder festivalen til på Refshaleøen, og blandt de mange internationale navne, man kan opleve, er den tyske, Moskva-baserede Magnum-fotograf Nanna Heitmann, som vandt World Press Photo 2022 i kategorien ’Stories’. Vi har talt med Heitmann om hendes ambitiøse projekt ‘Hiding from Baba Yaga’, der går helt tæt på indbyggerne langs Yenisei-floden i Rusland.

En af verdens bedste fotografer sætter altid tid af til den samme ting, når hun skal portrættere mennesker fra hele verden
Offentliggjort

Hvad fik dig oprindeligt til at interessere dig for Yenisei-floden i Sibirien?

”Den egentlige Yenisei-flod løber næsten 4.000 kilometer fra den mongolske grænse nordpå gennem hele Sibirien og ud i Ishavet. Det er en af de største floder i verden. Jeg voksede op med at få fortalt eventyr af min mor.

En populær tilbagevendende figur i disse historier var ’Baba Yaga’, en farlig heks med appetit på børn. I en af historierne tager heksen en pige kaldet Vasilisa til fange. Men Vasilisa undslipper fra heksen, og undervejs taber hun et magisk håndklæde.

Bag håndklædet gemmer sig en dyb, bred flod, og sådan har jeg det også historisk set Yenisei-floden, som et gemmested, flugt og isolation, men også som et sted for undertrykkelse og forfølgelse under Sovjetunionen.

Dette inspirerede mig til at rejse langs floden. Desuden har de russiske malere fra slutningen af det 19. århundrede, såsom Ivan Shishkin, været en stor visuel inspiration for mig.”

Hvilken type mennesker, synes du, er mest interessante at fotografere?

”Det, jeg sætter pris på ved at fotografere, er, at det giver mig mulighed for at komme i kontakt med vidt forskellige mennesker og dykke ned i vidt forskellige verdener. Jeg bruger enormt lang tid på at tale med folk og lytte til deres historier, før jeg beder om at få lov til at tage et portræt af dem.

Det er ekstremt vigtigt for mig at opbygge den tillid. Jo dybere jeg kommer ned i arbejdet, jo vigtigere bliver den journalistiske fortælling for mig, hvor jeg forsøger at indfange og analysere de forskellige lag af det samfund, vi lever i. Min store interesse ligger i historier om det nuværende Rusland, men også i fortællinger om den postsovjetiske verden.”

Hvilke projekter er du i gang med, som vi kan forvente at se i fremtiden?

”Lige nu dækker jeg desværre et emne, som jeg aldrig ville have forestillet mig at dække. Nemlig den russiske invasion i Ukraine, hvor jeg udforsker det russiske samfund både i hovedstaden og i resten af landet. Og prøver at finde ud af, hvordan det kan være muligt, at en hel nation følger dets præsident så blindt ud i afgrunden uden at sætte spørgsmålstegn ved ham.”