Elementer af en superagent: Kom indenfor i det nye James Bond-museum i Østrig
Torsdag åbnede et enestående James Bond-museum, 007 Elements, i 3.048 meters højde. Euroman fik lov at dykke ned i den evigt unge agent-darlings verden af skurke, biler, gadgets, damer og store armbevægelser dagen før åbningen.
Foto: Jonathan Olley/Columbia/EON/Danjaq/MGM/Kobal/REX/Shutterstock
Det første, der rammer mig i mellemgulvet som en kugle fra en Walther PPK, er titelmelodien til 'Spectre'. For enden af ‘the barrel of the gun’ kører den inciterende intro til Daniel Craigs fjerde Bond-eventyr med ild, sort blæk fra Ernst Stavro Blofeld-syndikatets logo og smukke kvinder.
Skærmen for enden af den lange, mørke betongang trækker i mig, mens lyden pumper blodet lidt hurtigere rundt i kroppen, og jeg har ikke lyst til at forlade den intense velkomst til det splinternye James Bond-museum, 007 Elements.
Museet, eller oplevelsesinstallationen, ligger ikke bare i 3.048 meters højde på bjerget Gaislachkogl i Østrig. Det ligger også i umiddelbar forlængelse af restauranten Ice Q, der agerede det medicinalfirma, hvor James Bond første gang møder Madeleine Swann i 'Spectre'.
Annonse
Foto: PR
Den Sölden-lokale forretningsmand Jakob Falkner ejer Ice Q, der åbnede i 2013, året før instruktør Sam Mendes kastede sin kærlighed på stedet som det oplagte sted for den kolde del af sin vision for filmen. Han ville arbejde med ekstremerne ‘varm’ og ‘kold’, og ville have den legendariske agent tilbage i sneen.
Iskoldt eftermæle
Under de seks måneders forberedelse og optagelse fik Jakob Falkner den idé at bygge et helt særligt museum, der kunne blive på Gaislachkogl, efter Hollywoodstøvet havde lagt sig.
EON Production, der står bag James Bond-brandet, var hurtigt med på idéen, og art director på de sidste fire 007-film, Neal Callow, blev sat i spidsen for at designe verdens første Bond-museum, der ikke bare ligger på en unik og autentisk location, men som også er bygget specielt til indholdet og derfor har ‘hele pakken’ i en 21. århundredeversion.
Sammen med den østrigske arkitekt, Johann Obermoser, og installationsdesigneren Tino Schaedler fra Optimist Design samlede han de vigtige elementer i en James Bond-film til en interaktiv og dragende oplevelse.
Annonse
“Jeg er virkelig stolt,” siger Neal Callow, mens han dagen før den officielle åbning viser Euroman rundt i de ni rum, der alle er designet til at ’WOW’e’.
“Det er et af de bedste projekter, jeg nogensinde har arbejdet med, fordi det indeholder alle discipliner inden for design. Da jeg som 14-årig fandt ud af, at jeg ville arbejde med filmdesign efter at have været med på en optagelse af Hook, var det på grund af min fascination over, hvilke fantastiske verdener man kan skabe med lys, lyd og scenografi. Med 007 Elements fortæller vi historien ved netop at bruge de discipliner.”
Skurke og skydere
Vi bevæger os videre ind i et rundt rum, hvor miss Moneypenny, skuespiller Naomie Harris, på storskærm hele vejen omkring os præsenterer locations gennem tiden og de indtil videre 24 film.
Da vi når ind i rummet ‘Lair’, beder Neal Callow os om at stå i midten af rummet for at få den fulde oplevelse. Igen er der helt mørkt, da James Bonds fjender begynder at dukke op i hektiske sammenklippede scener på fire skærme omkring os og på brudstykker af spejle, der leder mine tanker tilbage til Roger Moores mareridtsagtige jagt på the Man with the Golden Gun.
Hjertet hopper af glæde over gensynet med de mange skøre, excentriske og ondere end onde forbrydere, superagenten har mødt i sit over 50 år lange liv.
Næste stop er Q’s Tech Lab. Enhver fans yndlingsrum! En scanner scanner en Jaguar i fuld størrelse. En anden scanner fortæller dig dit agent-nummer, hvor mange penge, du har vundet på kasino - og hvor mange penge du har lagt verden i ruiner for på dine missioner ud fra dit håndaftryk.
Annonse
En udstilling af ægte gadgets fra EON Productions fire lagre viser blandt andet udviklingen af Bonds grappling gun, fra første udgave i 'Goldfinger' fra 1964, hvor en krog skydes ud på en 12 meter lang line, til 'Goldeneye', hvor linen sidder i et Omega-ur og kan skydes 15,5 meter ud og trække 400 kilo.
På væggen hænger seks gadgets, som man kan hente information om på en skærm til hver. To af dem er dog replikaer, fordi de ikke længere er i EON's besiddelse, fortæller EON Archive Director Meg Simmonds, der i 1995 grundlagde det første officielle James Bond-arkiv.
Den ene af de to replikaer er saml-selv-pistolen fra 'The Man with the Golden Gun', som blev stjålet fra produktionsselskabet tilbage i 70’erne. Nu forsøger Meg Simmonds at finde den for at købe den hjem igen.
“I begyndelsen gemte man slet ikke alle rekvisitterne, så vi har været ude at købe mange ting tilbage,” siger hun.
18 ødelagte BMW’er
Mellem de mørke, kolde, dramatiske rum bliver man ledt ud i en korridorer, hvor man har udsigt til bjerget og dér, hvor en af scenerne rent faktisk blev optaget, og ud på en åben platform, der tydeligt er inspireret af den oprindelige production designer Ken Adams kulisser i grå beton.
Her fra platformen kan man få det helt store sug i maven over udsigten til grå, grønne, blå og hvide bjerge - og en stor Landrover fra 'Spectre', der er ‘strandet’ på et klippestykke. På muren hænger Bond-familiens våbenskjold med mottoet 'Orbis non Sufficic - The World is not enough'.
“Jeg blev spurgt, om jeg havde noget om familiens våbenskjold, og så kom jeg i tanke om Flemings første bog, som havde våbenskjoldet på. Desværre har vi ikke selve bogen,” fortæller hun.
Hun har arbejdet for Broccoli-familien, der står bag EON Production, siden 1986 og er den rette person at spørge om noget, jeg altid tænker på, når jeg ser en 007-film: Bruger de mon skaller og halve biler eller rigtige biler til de scener, hvor de bliver smadret på alle tænkelige måder? Svaret er ja. De bruger hele, fuldt funktionelle biler, fortæller arkivdirektøren. Til 'Tomorrow Never Dies' brugte de for eksempel 18 BMW’er. Aftalen var, at EON Produktion fik lov at beholde en selv til lageret, resten skulle bilfabrikanten have tilbage. Det fik de så - 17 biler i smådele.
Efter en hæsblæsende og storslået tur gennem elementerne i hele verdens yndlingsagents univers runder vi til sidst museets butik, hvor man kan få sine egne små gadgets med hjem og summe over behind the scene-billeder, citater fra skuespillere og produktionsfolk, Bond-babes og meget mere gejl på en række touch-skærme.
Og så kan man købe et par hotte badeshorts a la Connerys 60’er Bond med hjem og nedlægge damer på stranden med en Martini i hånden, mens man venter på det næste Bond-eventyr, der kommer i biografen i slutningen af 2019.
Entré til 007Elements: 165 kroner for voksne, 90 kroner for børn. Derudover kommer kabelbanen, men man kan også købe en kombineret billet til begge - eller cykle eller vandre op ad bjerget.