Vi burde alle bruge mere tid med en bog i hånden – og meget mindre tid på telefonen. Men hvor skal man starte i den endeløse jungle af romaner på hylderne? Vi har gjort forarbejdet, så du blot skal sætte dig til rette.
Irske Sally Rooney bragede ind på den internationale litteraturscene med bestsellerne ’Samtaler med venner’ og ’Normale mennesker’. Rooney er blevet synonym med generationsfortællinger om venskab og kærlighed, og nu er hun klar med sin længe ventede tredje bog, der følger fire unge mennesker på kanten til voksenlivet. Det er nemt at skuffe, når forventningerne er så tårnhøje, som de har været til ’Skønne verden, hvor er du’, men Sally Rooney lever med sin nye roman op til den nærmest hysteriske hype, der omgiver hendes forfatterskab.
Gutkind, 200 kr.
Annonse
’Du kan alt’
Det er ni år siden, at Christian Jungersen udgav sin seneste bog, ’Du forsvinder’. Og selvom vi i mellemtiden har fået filmatiseringer af både ’Undtagelsen’ og ’Du forsvinder’, har der været relativt stille om Jungersen. Men nu er den danske forfatter tilbage med samtidsromanen ’Du kan alt’, hvor vi følger Per, der vil genstarte sin tilværelse og opbygge en virksomhed med coaching og terapi, efter at konen har forladt ham, og sønnen er flyttet hjemmefra. Romanen er opdelt i to bind, den fylder lige omkring 700 sider og er en thriller om livet efter midtvejskrisen.
Gyldendal, 249 kr.
’Syv lag’
Både moderskabet og klimakrisen er under litterær lup i disse år, og det er også tilfældet i Julie Sten-Knudsens digtsamling ’Syv lag’. Titlen refererer til de lag, der skæres igennem, når et kejsersnit bliver udført, og det er også ved kejsersnittet, at digtene tager sin begyndelse for herefter at udvikle sig til fortællingen om den verden med klimakrise og usikkerhed, som et barn bliver bragt ind i ved fødslen. Selv hvis du ikke normalt trives med en digtsamling i hånden, er denne bestemt forsøget værd.
Gutkind, 200 kr.
Annonse
’Hjertet er en ensom vandrer’
Kombinationen af nyt og gammelt er altid en sikker vinder, og det er også tilfældet, når du skal sammensætte din bunke af bøger til de mørke måneder forude. ’Hjertet er en ensom vandrer’ nævnes muligvis ikke i samme åndedrag som ’Vredens druer’ eller ’Den store Gatsby’, når man taler om amerikanske klassikere, men Carson McCullers’ roman fra 1940 om den døvstumme Mr. Singer og dennes relation til en flok mennesker på samfundets bund og deres ønske om at undslippe den, bør du unde dig selv at læse.
Lindhardt og Ringhof, 249 kr.
’Evigheden i et siv’
Der er vel ikke noget sted, hvor det er mere passende at hylde det skrevne ord end i en bog. Og det er lige præcis, hvad spanske Irene Vallejo gør i ’Evigheden i et siv’, der er blevet en bestseller og i Spanien er kåret som både Årets bedste debut og Årets bedste non fiction-bog. Vallejo skriver sig i overlegen stil igennem bogens historie fra klassiske skrifter til den moderne verden og viser, hvordan bøger har påvirket … alt. Det kan lyde som en halvtør nichebog, men det er det absolut ikke. Nærmere tværtimod, faktisk.
Gutkind, 300 kr.
’Topekaskolen’
Annonse
Amerikanske Ben Lerner skriver fremragende og intelligent autofiktion og hans tredje roman, der var blandt finalisterne til Pulitzerprisen i 2020, er ingen undtagelse. Bogen rammer ned i en allestedsnærværende dagsorden: Den er centreret om den (unge og gamle) hvide mands identitetskrise i det moderne Amerika – og om maskuline aggressioner. Som i forfatterens to tidligere romaner står den fiktive karakter Adam Gordon, der er baseret på Lerner selv, i centrum – men det er bestemt ikke en forudsætning at have læst dem, selvom du garanteret får lyst til det, når du har vendt den sidste side i ’Topekaskolen’.
Gads Forlag, 300 kr.
’Shuggie Bain’
Debutromanen fra skotsk-amerikanske Douglas Stuart har nærmest udelukkende fået fremragende anmeldelser, og det er der en rigtig god grund til: ’Shuggie Bain’ burde stå højt på alles ’bøger jeg skal læse’-liste. I den selvbiografiske bog møder vi Hugh ’Shuggie’ Bain, der er barn i 1980’ernes Glasgow. Han vokser op i et nedslidt, alment boligbyggeri med sin alkoholiserede mor og sin fraværende far, mens han prøver at finde sig selv og forstå sin seksualitet. Douglas Stuart har brugt 10 år på at skrive ’Shuggie Bain’, og resultatet er en åbenbaring af en debut, som fortjent vandt Booker-prisen sidste år.
Politikens Forlag, 300 kr.
’Pige, kvinde, andet’
12 forskellige menneskers liv i England er omdrejningspunktet i Bernardine Evaristos veloplagte, prisvindende roman. Evaristo er suveræn i skildringen af sine karakterer, der alle har det til fælles, at de søger efter noget: kærlighed, en meningsfyldt fremtid eller noget helt tredje. Den britisk-nigerianske forfatter skaber i ’Pige, kvinde, andet’ en dybt anderledes læseoplevelse med sin ’fusion fiction’-skrivestil, der lægger sig i spænd mellem poesiens og prosaens verden.
Gads Forlag, 300 kr.
’Al den vrede – Serena Williams i en hvid verden’
Forfatter og journalist Anders Haahr Rasmussen har begået en bog, der er alvorligt svær at lægge fra sig, når først du er gået i gang. Den tager udgangspunkt i en af verdenshistoriens største tennisspillere og en famøs finale ved US Open i 2018. Haahr Rasmussen, der tidligere har imponeret med titler som ’En fandens mand’ og ’Det var ikke planen at købe kålroer’, rejser her til USA og dykker ned i Serena Williams’ historie med tematikker som race, sexisme og hvide privilegier som bagtæppe. En forrygende fortælling, også for dig, der ikke interesserer dig det mindste for tennis.
Gyldendal, 225 kr.
’Store Kongensgade 23’
I sit nye erindringsessay vender Søren Ulrik Thomsen tilbage til en adresse, som han kun beboede i kort tid i sit liv, men som har haft stor betydning for ham. På fjerde sal i Store Kongensgade 23 flyttede den danske poet ind som teenager i 1972 fra Store Heddinge og blev med ét bjergtaget af storbyen. Herfra udspringer en række bevægende og stramt komponerede tekster om Søren Ulrik Thomsens ungdom, om angst, om moderens depressioner og om alderdommens udfordringer. Bogen er på blot 96 sider, og den egner sig perfekt til at blive stukket i lommen og læst på en vilkårlig bænk et sted i København.
Gyldendal, 150 kr.
Det gode liv
På Eurowoman og Euroman ligger det i vores natur at være internationalt orienterede. Vores læsere navigerer hjemmevant i de fleste europæiske storbyer, og vi skal stå tidligt op, hvis vi skal anbefale restauranter, udstillinger eller butikker, de ikke i forvejen kender til eller har besøgt. Det er på rejser, langt ude i naturen eller sent om aftenen på en lokal taverna, at meget af det moderne liv leves. Det er her, vi og vores læsere oplever, suger til os og skaber minder, vi gemmer til eftertiden.
Men det er derhjemme, at fundamentet for vores tilværelse er. Og det er her, vi bliver hele mennesker. Vi har brug for tryghed, fire vægge og et tag over hovedet. Vi kan efterleve vores udlængsel og få nok så mange indtryk ude i verden, men det er på hjemmeadressen, at oplevelserne bliver fordøjet og gjort til en del af os selv.
Det seneste halvandet år har hjemmet fået en ny betydning. For nogle er det gået fra at være et frirum til et fængsel, fordi friheden til at bevæge sig rundt i verden er blevet stækket. For andre har det været det eneste sted, hvor spillereglerne for at være borger ikke er blevet omskrevet af en virus, og hvor man stadig kan være sit rigtige jeg.
Men mest af alt står det klart, at hjemmet stadig er der, hjertet er nødt til at være. Og den energi og de midler, vi ikke har brugt på rejser eller oplevelser, er blevet brugt derhjemme. Hvad udad er blevet tabt i manglende inspiration fra fjerne egne, er indad blevet vundet ved forbedring af boligen. Den skal være et rart sted at være. Møbelfirmaerne har kronede dage. Vi køber kunst til væggene, går i køkkenet og får øjnene op for den væsentlige forskel mellem at bo i et hus og at skabe et hjem.
Det hylder vi i et stort tema og fejrer alt det, der gør livet derhjemme ekstra godt. Farver på væggene, nyt udstyr til køkkenet, musikken til middagsselskaberne, nye titler til bogreolen, hotel-fornemmelser på badeværelset og selvfølgelig skik og orden på alt det, du ikke rigtig bruger og derfor bør skille dig af med.
Verden åbner igen, men den kolde og blæsende årstid trækker os indendøre. Grib muligheden for at bruge den mørke tid rigtigt: Indtag dit hjem, inviter dine venner og skab plads til at skabe de rammer, hvor minderne kan slå rod.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.