Hvordan skal du være dj til en privatfest? En særdeles rutineret dj tager dig i hånden

Det er et stort ansvar at være dj til en privatfest. Meget kan gå galt. Kvinderne kan forsvinde, fyrene kan opføre sig helt tosset, og hvad nu hvis du skal på toilettet, når festen når sit klimaks? Martin Baltzer, en af tidens mest populære fest-djs, guider dig her igennem en række velkendte scenarier, der møder enhver, som drister sig til at stå for musikken til sommerens privatfester.

Hvordan skal du være dj til en privatfest? En særdeles rutineret dj tager dig i hånden
Offentliggjort

”Kvinder synes i udgangspunktet ikke, det er specielt sexet at stå og hoppe rundt eller lave moshpits. Det er nok mere fyrene, der finder en tryghed i det. Kvinderne kan bedre lide at stå og slange sig og lave de rigtige moves. De vil gerne ramme de bløde værdier i musikken, så det gælder som dj om at spille de mere poppede numre. Måske endda også noget, de kan synge med på. Det elsker alle, for det gør, at man kan interagere med musikken og dermed også festen. I øjeblikket er den poppede lyd fra 2010’erne meget in. Rihanna, Dua Lipa og Katy Perry plejer at være de sikre vindere. Så kan man altid undersøge andre genrer eller stilarter såsom disko, hiphop eller numre fra den elektroniske scene. Men jo yderligere man går, desto større er risikoen også for, at man rammer nichenumre, som folk enten elsker eller hader, så man skal helst kende sit publikum, inden man tager for store chancer.”

”Her gælder det for en dj, som det gælder for en kok: ’Det er bedre at erkende fejlen selv, end at gæsterne skal sige det til én.’ Man fornemmer lynhurtigt, om man har sat noget skidt på. Folk vil normalvis gerne interagere med festen, og hvis de begynder at gøre hvad som helst for at undgå det, fx tage telefonerne frem, snakke med hinanden, gå på toilettet eller gå ud og ryge, så er den gal. Det handler om at tage gæsterne i hånden, for det øjeblik du slipper dem, så løber de.”

”Den største stressfaktor, når man skal på toilettet, er, hvor lang tid man har derude, og det er jo yderst begrænset, hvad man har at gøre godt med, hvis man er dj. Det er en stor udfordring i tiden, for numrene, der bliver udgivet i dag, er generelt kortere, på grund af at de skal passe til de sociale medier og til radioen. Professionelle dj’s har ofte et SOS-mix, der er et premixet set, der har sat cirka fire sange i rap efter hinanden, og det giver dem gerne 15 minutter, hvor de kan forlade pulten. Der findes mange af sådanne slags mixtapes på Soundcloud. Bare søg på ’party mix soundcloud’, så skal der nok dukke noget op.”

Martin Baltzer har dj'et til flere fester, end de fleste mennesker deltager i på et helt liv.

”Jeg har prøvet det masser af gange. Så har jeg spillet to hårde house- eller hiphop-numre i træk, og så kan jeg godt mærke, at energien har ændret sig, og der begynder måske at udvikle sig lidt moshpit-stemning. Den går ikke. Moshpits sætter pigerne ud af spil, og det skaber en bøvet stemning. Undgå det. Som dj handler det om at ramme midten af skiven. Man må aldrig gøre noget unødvendigt sekterisk. Opgaven som dj er at samle folk, ikke at splitte dem ad.”

”I Danmark er vi glade for Tobias Rahim. ’Stor Mand’ eller ’Mucki Bar’. Ellers ’Cold Heart’ med Elton John og Dua Lipa eller ’I’m Good (Blue)’ med David Guetta og Bebe Rexha.”

”Man skal altid lytte til folks forslag. De giver trods alt noget information om, hvilken type mennesker der er til festen. Men det gælder om at lave en professionel vurdering. Er det nummer, de ønsker, godt for resten af festen? Hvad er det for en type nummer? Headbanger og dødsmetal? Så er det nok ikke godt. Har man den mindste fornemmelse af, at det er et outlier-nummer, altså noget, som tilfredsstiller en minoritet af festen og ikke majoriteten, så skal man undgå det. Det er også godt at spørge sig selv, hvad motivationen for ønsket mon kan være. Er det for at gøre festen til et bedre sted, eller er det for at pleje et ego? Det er ofte det sidste. For mange gælder det, at de egentlig bare gerne vil have gennemtruffet et eller andet ønske, end at de vil sørge for at bidrage positivt til festen.”

”Det handler om at skrue ned for energien, op for lyset og op for følelserne, for det er vigtigt, at gæsterne stadig bliver sendt ud af døren på en positiv måde. Folk er sentimentale, når de er fulde, og det kan man udnytte. ’I Feel It Coming’ og ’Save Your Tears’ af The Weeknd er to sindssygt fede sing-along-numre, der går meget på følelserne og ikke er særligt festlige. Det er godt at spille, når natten går på hæld. ’Regndans’ af Danseorkestret er et andet, og ’Drunk In the Morning’ af Lukas Graham synes jeg også, virker godt til det formål. Derudover ’What Goes Around Comes Around’ af Justin Timberlake eller ’En Dag Tilbage’ af Nik & Jay. Få det til at dreje sig om kærlighed. Men gør det intimt og langsomt.”