I pengenes tjeneste: Derfor er James Bond-franchisen en ustoppelig pengemaskine

I pengenes tjeneste: Derfor er James Bond-franchisen en ustoppelig pengemaskine

Siden den første film med 007, ’Dr. No’, fik premiere i 1962, er milliarderne rullet ind hos Broccoli-familien, og eksklusive brands som Aston Martin, Omega, Tom Ford og Belvedere står i kø for at blive sat i forbindelse med den hemmelige agent. Men bag facaden har en regulær budkrig om rettighederne til filmene om 007 udspillet sig, og samtidig lurer spørgsmålet: Er James Bond fortsat en mand af tiden?

Offentliggjort

DANIEL CRAIG SIDDER i et tog, der ræser gennem Montenegro og nyder en drink. Han er ulasteligt klædt i jakkesæt med manchetknapper og slips i rollen som James Bond i filmen ’Casino Royale’ fra 2006. Han kigger ned i et menukort, da Vesper Lynd, spillet af Eva Green, dumper ned i sædet over for ham og kigger på ham med mørke øjne og et legende smil. ”I am the money,” siger hun.

James Bond kigger kort på hende og svarer så: ”Every penny of it.” Efter en længere samtale – en skarp, flirtende og drilsk dialog – står det klart, at tingene kan udvikle sig mellem Bond og Lynd (og kender du bare en smule til Bond-universet, ved du på forhånd, at det kommer til at ske). Til sidst i scenen i den montenegrinske spisevogn kigger Vesper Lynd nysgerrigt ned ad Bond, nærmere bestemt ned på hans højre arm.