Indkøbscentre vil tiltrække de unge og smarte

Dårlig mad, skuddrama og ingen sjæl. Shoppingcentre har et blakket ry, som de nu vil ændre på.

Indkøbscentre vil tiltrække de unge og smarte
Offentliggjort

Fisketorvet ligger som en blindtarm ud af Vesterbro. En blindtarm med 120 forretninger, tusindevis af parkeringspladser, masser af restauranter og så stor kundetilstrømning, at højtalerstemmen i S-toget siger ’Dybbølsbro – ved Fisketorvet’.

De fleste unge i toget står af. Nu går de i sneaker-gåsegang over den bro, der kæmper for at forbinde Vesterbro med Fisketorvet – ’Copenhagen Mall’. Parallelt med de unge kører forældregenerationen i køer af stationcars. Med skuldrer og albuer kæmper begge sig ind i selve centret.

Her er stuvende fuldt midt på dagen tirsdag inden helligdagene. 120 butikker spiller hver deres musik, Steffs Place har pølser på grillen, Sunset Boulevard prøver at gøre det hele lidt sundere og North Faces klæder skaber folk.

Varme jakker er der dog ikke brug for herinde. Her er behageligt varm. Det regner ikke, og man skal ikke gå langt for at finde den rigtige butik, og selvom man aldrig har været i lige dette center, kender man på forhånd butiksmixet: Joe and the Juice, TDC, Fætter BR, McDonalds…

Men det skal der ændres på nu. Fisketorvet vil nå ud til en anden målgruppe, og det vil de blandt andet gøre ved at ændre på butiks- og restaurantudbuddet. 9. maj åbner den vietnamesiske street food-kæde Lê Lê på Fisketorvet.

”Det er ikke længere nok ’kun’ at have gratis parkering og en bred vifte af butikker, man skal i dag skabe et univers og vække en følelse. Det gør vi bl.a. ved at have skabt flere hyggekroge i centret, vores nye navn (Copenhagen Mall, red), vores nye facade og vi er nu ved at få nogle nye restauranter ind,” siger centerchef på Fisketorvet, Jacob Bannor.

”Traditionelt har man tænkt på indkøbscentre som noget koldt, men det arbejder vi på at ændre. Vi kan også se, at vi begynder at ramme en lidt mere moden målgruppe end tidligere.”

Dog er billedet af den typiske centergæst ofte langt fra den målsætning, Fisketorvet har. En noget mindre objektiv karakteristik af Fisketorvets kernekunder finder man hos en af dem, der dagligt står bag disken i en elektronikforretning:

”Folk, der kommer her har ofte maskinklippet undercut og Bullrot-trøje. De fleste kommer fra provinsen eller vestegnen,” siger han, før en fyr afbryder for at spørge, hvilket ’fucking’ tog, det nu er, der kører til Brøndby.

Restauranter er her nok af. 15 stykker, og et bredt udvalg af pizzabuffeter trækker folk til, hvis ikke de går helt ovenpå og sætter sig på Café og Restaurant Grand Vue, med det store udsyn ned til de øvrige restauranter.

På stole, sofaer og gulvet midt inde i centret sidder efterladte mænd med poser og puster ud. De har fået centersyge. Og man forstår det godt. De 120 simultant spillede musik- og muzaknumre mixer alt andet end harmonisk, her er ingen urer, tiden går i stå og stampe, bag mændene hænger en kæmpemæssig skulptur, dannet af forsølvede fisk, der svømmer i en uendelig cirkel, rundt og rundt.

Flere pigegrupper fjanter rundt med frosne yoghurter og snakker om deres kommende ’konfi’, drengegrupper skubber hinanden ind i tøjstativer, Barresso sender en knytnæveduft af karamel og kaffe ud over anden sal, mens indkøbsvognene på første svømmer rundt som sild i en tønde.

Her er, i forhold til i den generelle befolkning, bemærkelsesværdigt mange mænd med skallede, tatoverede hoveder. To med kasketter holder vagt foran herretoiletterne og lader ingen slippe igennem. Hvad der sker derinde, kan man kun gætte om.

I et andet indkøbscenter syv kilometer væk, Fields i Ørestaden, er imageproblemer også kommet på bestyrelsens dagsorden: D. 18 marts blev tre personer såret af skud og knivstik i parkeringskælderen med de 3.000 parkeringspladser i det ellers så fredelige, Danmarks største indkøbscenter.

Det hører dog til sjældenhederne, bør det nævnes. Langt de fleste kunder er fredelige. Fisketorvets egne undersøgelser viser, at deres gennemsnitlige kunde er en 36-årig kvinde fra Storkøbenhavn.

Fra Instagram

Livstilsekspert Christian Grau kender udmærket typen, der kommer i shoppingcentrene, både de unge, der ikke lægger mange penge i foretagenet, men bare hænger for at hænge, og de lidt ældre kunder, der finder kolosserne praktiske:

”Det handler om convenience: Her er altid godt vejr, man kan køre lige derhen og så ligger alle butikkerne tæt på hinanden, og man ved på forhånd, hvilke der er: Sportsmaster, Fona, Matas og så videre. Det gør en tryg, at man ved præcist, hvad der kommer til at ske.”

”Den rastløse ungdom kommer der også. Ikke så meget for at købe noget, men for at have et sted at være og mødes med hinanden. Folk nordfra og fra Indre By kommer der ikke. Der er for københavnere og folk fra den nordlige forstad absolut ingen status i at komme i et indkøbscenter.”

”Det er de usnobbede forbrugere, der ikke har nogen speciel agenda om at skille sig ud, der kommer der. Det er Hr og Fru Trækkrog, der kommer langt derfra for at tage den helt store indkøbstur, hvor de lige får fyldt Toyotaen med alt fra dagligvarer til nye støvler til ungerne,” siger Christian Grau.

To shoppingcentre prøver allerede nu at nå ud til det bedre borgerskab, nemlig Waterfront i Hellerup og Frederiksberg Centret. Sidstnævnte, der netop har udvidet med 25 nye forretninger, prøver at ramme det eftertragtede segment ved at tilbyde Palæo og Raw food, COS, Tiger of Sweden og Sand.

Over hækkene i Hellerup siges det klart, hvordan Whiskybæltet har modtaget det første regulære indkøbscenter i reservatet, Waterfront, der åbnede i 2007:

”Jeg køber tit ind til aftensmaden i Waterfront på vej hjem fra arbejde, fordi der aldrig er nogen,” hørtes engang.

Problemet kender Christian Grau også til:

”Waterfront var et forsøg på at få den nordlige forstad til at besøge et shoppingcenter, men det er altid rigtigt lykkedes. Som nævnt er der for den ingen status i at komme i et shoppingcenter, snarere tværtimod.”

Tilbage på Fisketorvet er der stadig godt gang i bikserne: Græske Cyprus’ middelhavsbuffet går som varmt brød, Indiana Tex Mex har 3,7 stjerner på facebook og The President serverer apple pie med udefinerbar is under plakater med Marilyn Monroe.

”Vi konkurrerer mod Indre By, mere end de øvrige storcentre,” siger Jacob Bannor.

”Derfor skal vores udvalg af restauranter og butikker kunne matche dem derinde. De seneste år er der begyndt at flytte rigtigt mange ind rundt omkring Fisketorvet, både på Vesterbro og på Islandsbrygge, to steder, der virkelig har fået et løft de seneste år. Det er mennesker, vi gerne vil nå ud til.”

LÆS OGSÅ: X Factor er Hernings åndelige hjem

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan bliver du statsminister

LÆS OGSÅ: Amager for evigt