Jakob Kahlen: “Jeg er ikke følelsesmæssigt forbundet med de enkelte ting i mit hjem. På nær min kunst”

I en verden fuld af ting er der stadig genstande, der siger noget vigtigt om vores liv, præferencer og personlighed. Om det så er en samling på 80 næsten identiske T-shirts eller japanske figurer, der minder os om rejser til nye kontinenter. Oliver Enné har fået Jakob Kahlen, kreativ direktør og partner i design- og brandingbureauet e-Types, til at pege på fire objekter, han har et særligt forhold til.

Jakob Kahlen: “Jeg er ikke følelsesmæssigt forbundet med de enkelte ting i mit hjem. På nær min kunst”
Offentliggjort

Sorte crewneck T-shirts

“Jeg går i sorte T-shirts 360 dage om året. Og det har jeg gjort i snart femten år. Det er så meget en del af mit udtryk, at jeg først ikke havde tænkt på det. Og så gjorde min kæreste mig opmærksom på, at de helt klart siger en del om mig.

Jeg er fra en lille flække i Jylland, og hvor jeg voksede op, skulle man spille fodbold og have lækkert hår for at være sej. Og jeg kunne ikke spille fodbold og jeg havde på ingen måde lækkert hår. Da jeg så var omkring 16 år, besluttede jeg mig for ikke at prøve at være sej. Jeg gad ikke, og jeg gik hverken op i sport eller havde penge til det rigtige tøj. I stedet hang jeg ud med skatere, de politisk aktive og alle de andre, der ikke var som de andre. Det har klart defineret mig som person. Jeg elsker mode, og jeg elsker folk, der klæder sig fedt og udfordrende, men det er bare ikke mig. Jeg har intet behov for at følge trends.

Jeg tager tusindvis af kreative beslutninger hver uge, så det er en kæmpe befrielse for mig ikke at skænke det en tanke, hvad jeg skal tage på hver morgen. Det er blevet min uniform. Men nu er der gået sport i at finde den bedste sorte T-shirt. I årevis gik jeg i American Apparel, men så gik de konkurs. Det lyder åndssvagt at sige om et stykke bomuld, men når jeg tager en af de gamle på, føles det som at komme hjem igen. Nu har jeg nok 80 derhjemme fra forskellige brands. Nogle er blevet vasket, til de er grå. Jeg køber løbende nye, men får aldrig de gamle smidt ud. Jeg leder stadig efter den perfekte.”