Kevin Kafesu: “Jeg kan godt lide idéen om at eje noget, som ikke er det samme, som alle de andre har”
Når ting er gode, bliver de aldrig rigtig slidte. De ældes bare. Sådan er det med gode råd til herregarderoben, håndlavede solbriller og et vintage Rolex, som skal gå i arv. Oliver Enné har talt med Kevin Kafesu, marketing manager hos Wood Wood, om fire genstande, som betyder noget særligt for ham.
Foto: Oliver Enné
The Illustrated Book of Ivy
”Det er en japansk bog om Ivy League-stilen, som man kender fra Yale og Harvard og de andre amerikanske universiteter i 1950’erne. Slips, blå blazere og den slags. Det er sådan en arketypisk måde at klæde sig som mand. Og det er en stil, som modefolk i Japan virkelig har taget til sig.
Jeg købte bogen for to år siden på Instagram af David Marx, som har skrevet en meget berømt bog om emnet, der hedder Ametora. Jeg tror, den kostede 80 dollar at få sendt fra Tokyo. Ud fra bogens forside ligner den jo noget, man kunne give til en otteårig, som skulle lære om herregarderoben. Men indholdet er vildt gennemført og er en slags guide til alt fra skræddersyede habitter til skjortekraver og håndsyede lædersko. Så det er ekstremt teknisk, men formidlet demokratisk med de her sjove illustrationer. Hvis du havde Pierce Brosnan på forsiden, ville det virke alt for alvorligt.
For mig repræsenterer bogen min fascination af japansk modekultur. Det startede for mig i 2010, da jeg var indkøber for en tøjbutik i Birmingham, hvor vi begyndte at købe japanske mærker hjem til butikken. Siden har det bare taget fart. Japanerne har et vildt godt øje for detaljer, og nu laver de tøj, som er inspireret af den vestlige verden, men kvaliteten er bare langt bedre. I den moderne modeindustri er der alt for meget fokus på, at alting skal være nyt, nyt, nyt. I Japan har de ekstrem respekt for kvalitet og for, at tingene skal laves godt, så det holder i mange år.”