Markedsføring af Ikea-kataloget: ”Det er en bog-bog”

Markedsføring af Ikea-kataloget: ”Det er en bog-bog”
Offentliggjort

Ikeas kataloger bliver ofte nævnt som en af verdens mest publicerede tryksager. Helt deroppe med Biblen og Harry Potter.

Men efterhånden som en stor del af verdens læsning foregår på lysende skærme og ikke på trykt papir, var det så ikke på tide, at Ikea droppede det fysiske katalog og bare lavede en downloadbar udgave? Tænk på alle de penge, der kunne spares!

Ikke ifølge denne lille satiriske reklamefilm, der gør lige så meget grin med elektronisk hysteri som med papirkatalogets gammeldags udtryk.

”Vi introducerer Ikea-kataloget 2015. Det er ikke en digital bog, eller en e-bog. Det er en bog-bog,” siger Jörgen Eghammer, en mand, der til lejligheden har fået den luftige titel Chief Design Güru.

Han fremhæver blandt andet kataloget for at stå knivskarpt på samtlige papirsider – helt uden lag, altså den langsomme reaktionstid som overanstrengte computere kan have, når man scroller ned gennem en side.