Michelin-kok har lært af McDonald’s: ”Vi vil give billige gode burgere til folket”

Michelin-kok har lært af McDonald’s: ”Vi vil give billige gode burgere til folket”
Offentliggjort

Der er formentlig nogle af Rasmus Oubæks kokke-kolleger, der får den brændte bark og de levende myre i den gale hals, når de hører, at den tidligere Michelin-stjerne nu vil ligne McDonald’s. Men det er ikke desto mindre hans mål, fortæller han – helt uden at skamme sig.

På fredag melder han sig ind i den fedtede fejde om den københavnske burger-bruger. En kamp, der er eskaleret voldsomt de seneste år. Alene på Vesterbro er der 20 steder. Og nu vil Rasmus Oubæk lave endnu et. Men der er alligevel tale om et nybrud, mener han. Han vil nemlig have burgeren til igen at være fastfood og væk fra alt gourmet-snobberiet.

”Når du skal ind og have en gourmet-burger, kan det tage 45 minutter. Men når McDonald’s kan lave det så hurtigt, som de kan, hvorfor skal det skal tage så lang tid? Jeg synes, at der mangler et sted, hvor du går ind og får en burger hurtigt. Det er jo fastfood, og det skal vi tilbage til,” siger han og fortsætter:

”Det er fascinerende, hvordan McDonald’s kan lave en burger så hurtigt og gøre det på præcis samme måde verden over. Det kan vi lære noget af. De halter så bare på produktet, og vi vil erstatte det med gode råvarer. Men konceptet er stærkt.”

Efter at Rasmus Oubæk havde slået sit kokkenavn fast som Michelin-kok fik han lyst til at lave mad til folket. Det har indtil videre ført til nogle af de største succeser på det københavnske menukort. Han var med til at starte Mash og står i dag i spidsen for blandt andre Pluto, Retour og Gorilla. Steder, der begejstrer både anmeldere og publikum. Han anslår selv, at hans restauranter omsætter for 120 millioner og beskæftiger 160 ansatte.

Fra åbningen af Jagger.

Nu møver han sig så ind på burgerscenen efter at have kedet sig over, at mange af de nye burgersteder ligner hinanden.

”Man overgør en burger i dag. Når du laver en restaurant med høj service og husleje er du nødt til at tage nogle penge for det, og så vil man også prøve at gøre lidt mere ud af det. Det er fint, at man kan få en gourmet-burger, men det er lidt kedeligt, at alt trækker i den retning.”

Prisen for en helt straight cheeseburger kommer hos Oubæk til at koste en flad halvtredser, og så kan der ryge en 10’er ekstra på, hvis man eksempelvis vil krydre den med bacon. De vil aldrig komme ned helt i samme pris som Big Mac, og det er også umuligt for dem at lave coinoffers.

Dertil er gode råvarer simpelthen for dyre, og de vil ikke gå på kompromis med kvaliteten. Men de gør alt for at nærme sig. Du kan få et meal til omkring 85 kroner, hvilket koster omkring 60 kroner på McDonald’s.

Serveringen vil foregå ved langborde, for det er vigtigt for Rasmus Oubæk, at folk har mulighed for at komme hinanden ved. Det sociale er i det hele taget fællesnævneren på hans restauranter.

”Jeg har været på mange Michelin-restauranter, og de laver super god mad, og det hele spiller, men det er lidt kedeligt. Der er slet ikke larm nok. Som gæst holder man igen og er bange for at slå sig løs. Det er ærgerligt, når man er ude for at være sammen med sine venner og have det sjovt,” fortæller han og fortsætter:

”Når man kommer på en fin restaurant, skal man også ofte høre mange historier om maden, og nogle gange tænker man: Nu er jeg ude at spise med fire andre, måske vil jeg hellere snakke med dem? På en Michelin-restaurant kører de ofte deres eget show, og der kan man godt føle, at man bliver lidt kørt over. Vi vil gerne give noget andet.”

Derfor er møblerne på Oubæks restauranter ofte ældre og lettere slidte, så de kan tåle at blive brugt, og tjenerne er heller ikke i uniform. Det er bevidst uformelt.

”Man skal ikke være bange for at vælte et glas vin og slå sig løs. Hvis man bliver lidt fuld, synes vi bare det er sjovt, for folk, der danser på borde, skaber stemning,” siger Rasmus Oubæk, der også glæder sig over, at københavnerne er blevet bedre til at gå ud i hverdagene, og at de studerende nu har råd til at spise ude. Noget man ikke så for bare seks-syv år siden.

”Det giver en helt ny form for liv. Nu er det ikke kun én gruppe, der kommer, og det handler ikke udelukkende om at få vin og mad. Det handler også om at have det rart.”

Mens Oubæks formular er faldet godt i københavnernes smag, fik han ikke samme succes i Sønderjylland, der ellers er hans hjemegn. Han havde sidste år udset sig Sønderborg som ny placering for en restaurant. Men efter kun et halvt år måtte han erkende, at byen stadig ikke var klar til at tage imod det. Og forklaringen skal måske findes i to forskellige kulturer og måder at gå ud på, mener han.

”Hvis en københavner vil mødes med otte venner, vil han ofte gå ud på en restaurant, for der er ikke plads i hans lejlighed på 67 kvadratmeter på Vesterbro. Men i Sønderborg har man mere plads, og så vil man ofte invitere folk hjem.”

Kokken har dog ikke helt opgivet Jylland, og i næste måned åbner han en filial af Retour Steak i Aarhus. Samtidigt er det meningen, at de vil lave flere burger-restauranter, hvis de bliver en succes. Men lige nu er det er forsøg. Til den nye restaurant har de bygget et stort køkken, men de ved ikke, om de kommer til at servere 200 eller 500 burgere per aften.

Det bliver heller ikke som på McDonald’s unge ufaglærte, der kommer til at vende bøfferne. I begyndelsen vil Rasmus Oubæk stå i køkkenet sammen blandt andre Bjørn Rosendal, der har været en af de drivende kræfter i Pluto og Gorilla.

”Vi vil gerne lave flere burger-restauranter, hvis det bliver en succes, og vi synes, det er sjovt. Vi gør det, fordi vi synes, det er et spændende eksperiment. Og det tror jeg også, at vi kommer længst med. Vi tror, at man kan mærke, at vi ikke kun gør noget for pengenes skyld.”

Jagger er netop åbnet 15. april på Istedgade

LÆS OGSÅ: Her er Københavns bedste burgere

LÆS OGSÅ: Rasmus vil skabe verdens bedste supermarked

LÆS OGSÅ: Kendt Københavns bar lancerer hypet spiritus med opløftende virkning