Efter fem friske sæsoner af tv-serien ’29’, der med tiden blev til ’33’, har makkerparret Julie Rudbæk og Jesper Zuschlag nu kastet sig over spillefilmsformatet. Igen med en historie om det svære slalomløb mellem som ung voksen at være single og par. De både skrev, instruerede og spillede selv hovedrollerne i serien, men i ’Elsker dig for tiden’ – en variant i mol af vendingen ’Elsker dig for evigt’ – har Zuschlag overladt den mandlige hovedrolle til Kasper Dalsgaard og spiller selv en birolle.
Anna og Thomas hedder de to hovedkarakterer i filmen. Anna leder ikke efter en kæreste, men under første møde ved en bardisk får Thomas sagt: ’Leder man ikke altid lidt efter en kæreste.’ Og jo, hun ser da af og til misundeligt efter de veninder, der lever i parforhold.
Han virker som en god fyr, ham Thomas. En stille tømrer med et skævt smil og til tider en skæv humor, som når han synger en cheesy udgave af Poul Krebs’ ’Sådan nogen som os’ for hende på jysk. Den sang, hvor en del af omkvædet lyder: ’Sådan nogen som os har jo brug for en kæreste – og den kæreste havde jeg tænkt sku’ være dig.’
Anna, der er fotograf i et bladhus, overgiver sig. Og kort efter er de to flyttet sammen i hans parcelhus i Hvidovre. Med hans hjemmelavede møbler. Thomas går nemlig med en drøm om at åbne en møbelforretning. De er glade, og den rigtige Poul Krebs får nu også lov til at synge på filmens soundtrack.
Men i et spillefilmsformat varer det ikke mange minutter, før de dårlige mekanismer sniger sig ind. Han vil gerne have børn, og hun vil have, at han åbner en møbelbutik. Anna vil lave ham om, og han vil være i fred. Og så går de fra hinanden. Både opturen og nedturen er med. Og mere til, som vi ikke kan røbe.
’Elsker dig for tiden’ er for det meste velspillet og byder på en række levende scener mellem de to sjæle, der nærmer sig hinanden. Julie Rudbæk har som Anna en diskretion og en tvetydighed i sit spil, der er interessant at se på. Og Kasper Dalsgaard glimter også stærkt i billedet.
Men så er der lige den romantiske komedies klicheer, som de to talentfulde forfattere ikke undgår at falde i. Da forholdet begynder at revne, ryger troværdigheden i filmen. Vi hepper således på vej op, men da det går nedad, sniger klicheerne sig ind.
Nedturen virker kluntet, og man får fornemmelsen af, at nu skal tingene handles af, så vi kan blive færdige, selvom manuskriptforfatterne skal have ros for på selve opløbsstrækningen ikke at gøre det hele alt for indlysende.
Vi er altid glade for at se nye talenter slå til, og verden virker klar til en ny generation af romantiske komediemagere i biografen og en nyfortolkning af genren. Om publikum så samtidig er klar til en revival af Poul Krebs’ ’Sådan nogen som os’, er vi derimod stærkt i tvivl om.
’Elsker dig for tiden’ har premiere 22. december.