Nis Bysted producerer for nogle af Danmarks største rocknavne: ”Ligesom nogen går op i Magic Cards, gik vi helt vildt meget og virkelig nørdet op i musik”
Oliver Bodh Larsen har mødt Iceage-produceren til en snak om det store gennembrud.
I 2019 var jeg nomineret til en Steppeulv – musikanmeldernes pris – i kategorien ’Årets producer’. Det var for mit arbejde med pladerne ’Beyondless’ af Iceage og ’Future Plans’ af Speaker Bite Me. Jeg tog til showet, der blev afholdt i Bremen Teater, sammen med medlemmerne fra Iceage. Men da vi nåede til producerkategorien, var ingen af dem i lokalet. De var gået ud for at ryge. Eller hente øl. I don’t know! Jeg havde mødt dem, da de var omkring 13 år gamle. De var kommet til et arrangement, vi på vores pladeselskab Escho holdt i anledning af en T.S. Høeg-udgivelse.
De sad i hjørnet af en bar og havde gang i et eksperiment med at brænde tændstikker og sukkerknalder af på en tallerken. Når man talte musik med dem, var det ikke til at fatte, at de ikke var ældre. De lød, som om de havde lyttet til musik i 50 år. Der gik nogle år, før vi udgav deres første EP på Escho.
Det var i virkeligheden også lidt fjollet, at det kun var mig, der var nomineret til en Steppeulv, for jeg så det 100 procent, som om vi havde produceret pladen i fællesskab. Omvendt er de sådan nogle sindssygt søde drenge, der sikkert undte mig at vinde den selv. Da mit navn blev råbt op, blev jeg vildt glad. Der er nogen, der har den holdning, at det er ligegyldigt med priser. Jeg syntes, det var sindssygt fedt. Et virkeligt stort klap på skulderen. Men jeg var også nervøs for at skulle op på scenen og sige noget. Man vil jo gerne få sagt noget, der er godt og meningsfuldt for andre. Det lykkedes mig virkelig ikke. I stedet fik jeg sagt et eller andet åndssvagt med Snøvsen.
Forleden genhørte jeg ’Totem’, et album, jeg producerede sammen med duoen Cancer i 2017. Og dér tænkte jeg faktisk: ’Hold kæft, et godt stykke arbejde.’ Den er eddermame solid. Den holder tidens tand. Og det er jo det, man gerne vil med plader: De skal holde – ikke bare være øjebliksbilleder. Derfor tager det også tid, før man finder ud af, om man har gjort det godt, om man er lykkedes med et projekt. Det er sjældent, at man, når pladen er færdig, står og tænker: ’Det her, det er fandme en genial plade.’ Det tager tid. Når jeg kigger tilbage, tror jeg, at jeg for eksempel lykkedes med ’Totem’, fordi jeg formåede at stole på min intuition. Men det vidste jeg jo ikke dér. Det er svært at stå i nuet og sige: ’Ej, hvor er jeg god til at stole på min intuition lige nu.’