Mens årets festivalsæson er blevet rundet af i Skanderborg, lever den københavnske kulturscene videre i bedste velgående på den anden side af sommerferien. Gratis talks og foredrag fylder mere og mere, men skal ifølge den 30-årige Danijel Deletic, der er bedre kendt under aliasset Drux fra programmer som ’Sat Af’, ikke kun være henvendt et ældre, veluddannet publikum.
Den 14. august inviterer han derfor til talks og koncert i Byhaven udenfor Pumpehuset i København. Her vil Tim Sabajo (medejer af butikken og sneakerbrandet Patta), Post (grundlægger af det britiske hiphop-medie GRM Daily) og Vuj (influencer og tidligere vært på fodboldmediet Copa 90) deltage i talks modereret af Drux og partneren Flam, inden det unge, britiske rap-talent Nafe Smallz giver koncert.
Vi har mødt til Drux til en snak om det københavnske kulturmiljø, umotiverede unge og hvorfor, han efter mange år som scenearrangør har fået nok af Distortion.
Annonse
Hvorfor synes du, der har manglet et arrangement for kultur-interesserede unge i København?
”Jeg synes, der har manglet et event, den 20-årige version af mig selv ville komme til. Den 20-årige version af mig selv ville aldrig komme til et foredrag eller en talk af nogen art. Det her arrangement er målrettet til de unge folk, der sidder derhjemme og har nogle drømme eller ambitioner indenfor musik, mode, sport eller medier. Der har manglet arrangementer, hvor seriøse emner bliver diskuteret på en mere underholdende og let måde.”
Hvordan får man de unge mennesker til at dukke op til noget så voksent som en talk?
”Mit første skridt var at sikre mig, at gæsterne var store, internationale navne. Derudover skulle de være self-made. Det skal være folk, der kan vise, at alle kan opnå store ting med hårdt arbejde og den rigtige attitude. Der er så mange unge, der vil være noget indenfor sport, musik, mode eller medier. De tre gæster, vi har med, er nogle af de vildeste indenfor de områder.
Men jeg har også måtte erkende, at en talk for sig selv måske ikke er nok til at tiltrække dem, der virkelig er ude og skide og slet ikke tror på sig selv. Så vi har toppet det med en koncert med en spændende og populær artist, der forhåbentlig gør, at dem, der kun ville komme til koncerten, også kommer til talken, og faktisk ender med at blive klogere.”
Hvad har de tre gæster, der kommer til din talk, til fælles?
Annonse
”De er alle tre autentiske og originale. De laver selv bølgen, de surfer ikke på den. Jeg synes jo, at de tre, vi har fået ind, hver især er måske de allerfedeste i verden indenfor deres område. Og det er tre iværksættere, der stort set aldrig laver talks eller deler ud af deres guldkorn. Det betyder så meget for mig at give noget videre til de unge, der er i problemer eller ikke ved, hvordan de skal lykkes i livet.
Jeg har lagt mærke til, at de fleste mennesker, jeg er inspireret af i Danmark, er dårlige til at videregive deres viden til de unge. De går nærmest og gemmer på guldkornene. Og det er synd, for i sidste ende får vi bare et bedre samfund, hvis alle får de mentale redskaber til at gøre deres drømme og ambitioner til virkelighed. Vi skal skabe flere unge entreprenører indenfor kultur, sport og så videre. Jeg har følt et overskud til at give noget viden videre til de unge. Jeg følte inderst inde, at hvis det ikke var mig, der gjorde det, så ville ingen give sig tiden til at gøre det.”
Er der blevet skabt en kultur i København, hvor kulturarrangementer bare skal være gratis, før folk gider at komme?
”Nej, det synes jeg ikke. Jeg ved bare, at hvis jeg gør det gratis, så er der større chance for, at der kommer nogle mennesker, der normalt ikke ville komme. Dem, der måske ikke har råd eller generelt ville bruge deres penge på mindre fornuftige ting. Og det er faktisk de mennesker, jeg især håber, vil komme.”
Du har proklameret, at du efter mange år som scene-arrangør Distortion, ikke vil arbejde sammen med Distortion længere og i stedet lave dit eget. Hvorfor?
”Jeg har altid haft kæmpe respekt for Distortion. Jeg stoppede bare op en dag og tænkte over, hvor meget jeg har gjort for Distortion. Jeg har arrangeret så mange scener, haft kæmpe stress og lavet vanvittige projekter med et budget på 0 kroner. Jeg følte bare slet ikke, at folkene bag Distortion forstod værdien af at få L.O.C., Skepta og mange andre kæmpe navne til deres festival. Jeg fik aldrig et ’tak’, aldrig et ’godt gået’. Faktisk ingenting.
Lidt efter lidt begyndte jeg også at føle, at Distortion bare blev mindre nice. Det blev mindre kulturelt og mere smadret. Det kulminerede bare, da jeg læste de udtalelser, Thomas, der arrangerer Distortion, kom med i foråret. Det handlede lidt om, at der ikke rigtig fandtes racisme, og at vi alle sammen bare skulle smile og være glade. Jeg har selv udenlandske forældre, så det satte sig lidt anderledes på mig, og selv hvis jeg ikke havde, havde det ikke ændret på, at jeg til sidst bare tænkte: ’Er det her virkelig en organisation, jeg gider at knokle for gratis uden at få nogen form for taknemmelighed igen?’. Fuck det. Vi har ikke de samme værdier og den samme passion for urban kultur, og de latterlige undskyldninger, de er kommet med, kan jeg ikke bruge til noget.
Annonse
Til gengæld følte jeg faktisk lidt en skyldfølelse over, at jeg ikke længere lagde noget til folket på Distortion. Jeg har aldrig gjort det for mig selv eller Distortion, men for folket, så jeg blev nødt til at komme op med noget. Folkene fra Pumpehuset støttede og forstod mine visioner, fordi de er ægte folk, der gennem mange år selv har knoklet for kultur og mennesker herhjemme. Men det skulle ikke bare være fest og farver og tis på gaderne. Man skal også lære noget. Uden at skulle lyde som en gammel mand, så synes jeg, at den nye generation bare er lidt vildere. De er lidt mere rowdy, lidt mere ligeglade, tager lidt flere stoffer, har lidt mindre integritet. Hvis det her arrangement kan ændre én persons mentalitet til det bedre, så har vi gjort det rigtigt godt.”
Men er det ikke bare fordi, du er ved at blive gammel og kedelig?
”Nej, bro. Noget af det vigtigste i livet er viden. Jeg kan ikke ændre noget hos ungdommen, hvis jeg bare giver dem vanvittige, gratis koncerter. Jeg vil også gøre dem klogere. Jeg er ikke blevet kedelig, jeg er bare begyndt at tænke mere over, hvordan jeg kan give noget videre til de unge, der ikke ved, hvordan de skal blive til noget.
Jeg har ingen uddannelse, jeg kommer fra forældre, der ikke har noget som helst og jeg er altid blevet betragtet som ham den dumme og sjove i skolen. Så hvis jeg kan udrette en masse ting uden nogen form for finansiel støtte, så er der mange unge derude, der også kan gøre det. Da jeg lavede DDS (hiphop-bloggen Droz Daily Steezin, red.), lærte jeg mig selv at klippe, redigere og alt andet fra bunden, da jeg ikke kunne betale mig fra det. I dag vil mange unge, urutinerede mennesker ikke lægge ekstra timer i et stykke arbejde, hvis der ikke er penge i det på den korte bane, men DDS og mine andre projekter var aldrig blevet til noget, hvis jeg kun tænkte sådan. Jeg håber det her event kan være med til at ændre de unges mentalitet.”
Byhaven er stor, men ikke enorm – frygter du at du kan have undervurderet, hvor mange mennesker der kommer?
”Som udgangspunkt vil jeg altid hellere tage et mindre sted og sikre mig, at der bliver fyldt. Men jeg må indrømme, at efter den overvældende modtagelse, arrangementet har fået, hvor store danske rappere og fede medier som jer, har delt det og så videre, så er jeg sgu lidt bange for, at der kommer for mange, haha. Nu skal vi bare eksekvere det ordentligt, for jeg kan godt mærke, at folks forventninger er tårnhøje.”
Hvad: Talks & Concert: Tim Patta, Post GRM & 'Vuj' + Nafe Smallz (UK)
Hvor: Byhaven Pumpehuset, Studiestræde 52, 1554 København V