Intet kan spolere nytårsaften som en dårlig bordplan. Sådan laver du en god én

Hvordan sikrer man sig nemmest at få en dårlig nytårsaften? Jo, det gør man da ved at servere dårlige skaldyr. Eller endnu værre; ved at lave en dårlig bordplan.

Offentliggjort

En begivenhed som nytår kalder selvsagt på en bordplan. Et nytår uden bordplan er en stensikker måde at garantere, at mindst én i selskabet får en dårlig start på året, og mens man selvfølgelig så kan argumentere for, at det vil betyde, at det nye år kun kan gå én vej, opad, er det ingen måde at gøre det på.

Nej, et nytår uden bordplan resulterer i guerilla-tilstande – ingen tør være i køkkenet for længe, hvem er den første til at sætte sit glas champagne, og kan man egentligt godt flytte sit glas, hvis man først har sat det? Og hvad stiller man dog op, hvis vennens vens ven vælger at sætte sit glas i den absolutte midte?

Bordplan skal der til – det er dog ikke alle, der er lige velbevandrede i den kunstform, det er at sammensætte sådan en.

Den største dødssynd, man kan begå, er at tro, at det skal være et nulsumsspil; at den kvinde, der er single, skal sidde overfor den eneste mand, der er single, at den, der er god til at drikke tequila, skal sidde overfor den, der skal køre hjem, og allerværst at den, der er god til at fortælle historier, skal sidde overfor den, der ikke har sagt et ord siden 2020.

Enhver rimelig udadvendt person med et par år på bagen har mindst én gang i sit liv oplevet at blive placeret i den kedelige ende af et bord i nogens forsøg på at løfte den generelle stemning. Først og fremmest er det galt at tro, at én person kan formå dét, og dernæst er det decideret tarveligt at sætte nogen på arbejde på den måde. 

Når man skal lave en bordplan, bør man starte med at kigge på, hvem der skal sidde i midten – og det er her, dem, der er gode til at fortælle historier, bør sidde. 

I sæson 11 af ’Curb Your Enthusiasm’ introducerer Larry David begrebet ’the middle’. Det sker til et middagsselskab på otte mennesker, hvor to tydeligvis kedelige figurer sidder i midten og blokerer for den interessante samtale.

”It’s a disaster. They can’t middle,” konstaterer Larry David, da alle i selskabet har kedet sig længe nok, og introducerer de tre faktorer, der udgør en god middle:

1. Du skal kunne holde en samtale.

2. Du skal kunne styre samtalens gang. 

3. Du skal være interessant.

Når først midten er på plads, kan du begynde at kigge på fløjene, og her bør man være opmærksom på ikke at skabe en sjov- og en kedelig ende – der er intet værre end at opdage, at man er placeret i den sidstnævnte. Udlign karaktererne, men med hvem, der gerne vil sidde tæt på hvem, in mente. Det er sjovt at stifte nye bekendtskaber, men det er også rigtigt sjovt at hygge sig med gamle.

Godt nytår!