På set med Trine Dyrholm: "Hun har haft verdens dårligste dag"
I 2020 var ’Forhøret’ én af de mest interessante og intense tv-serier, der blev lavet på dansk grund. Nu er anden sæson af instruktør Christoffer Boes fortættede fortælling parat. Vi var med på optagelse, da Trine Dyrholm havde fået én på siden af hovedet og pønsede på noget sammen med Dar Salim.
Vinden står ind fra vandet, så det brøler i lagerhallens loft. Nordhavn ligger goldt hen en mørk aften i oktober. Neonlysene fra den nyanlagte metrostation slår i havnebassinet, mens filmholdet sættes i gang. Om et øjeblik er det meningen, at Trine Dyrholm og Dar Salim skal komme susende om hjørnet. Scenen er enkel. De to skal se ud til at være forfulgt. Et kort replikskifte senere rykkes en dør op, og de forsvinder ud af lagerhallen igen.
”Vi kan ikke gøre noget ved vinden, vel?” siger fotograf Manuel Claro. Han og instruktør Christoffer Boe har arbejdet sammen siden filmskoledagene og skabt det særligt fortættede univers, der er blevet selve adelsmærket for ’Forhøret 2’.
I første sæson fulgte vi over et døgn Ulrich Thomsen i rollen som politibetjenten Bjørn, der ved en obduktion ser sin egen datter ligge livløs på metalbordet. Fra afsnit til afsnit afhører han folk og finder frem til et makabert komplot, der får ham til at dræbe et andet menneske i afslutningsscenen. Mentalt tæppefald midt i en verden, der har forsøgt at snøre ham uden held.
Annonse
I anden sæson er det politimandens ekskone, der spilles af Trine Dyrholm, vi følger. Susanne er psykolog. Da hun under en terapisession opsnapper, at en klient har planer om at slå en ung kvinde ihjel, gør hun efterfølgende alt for at forhindre det.
”Hun har haft verdens dårligste dag, da vi møder hende i anden sæson,” siger Christoffer Boe, mens der reguleres på nogle kameraer og indstilles lyd til scenen i lagerhallen.
”I første sæson vågner Susanne jo op til, at hendes datter er død, mens hendes eksmand ender med at begå et drab 12 timer senere. Vi stødte kun kort ind i hende i lighuset i første sæson, men nu er hun altså hovedperson i sæson to, og Susanne er ikke i et særligt godt humør, da hun får en klient ind, som afslører nogle morderiske hensigter.”
Boe tager bestik af sin lille monitor, hvor grøn og rød er de dominerende farver på grund af lyssætningen mod den væg, som Salim og Dyrholm om lidt skal spille op ad.
”Det sted, Susanne pludselig befinder sig i sit liv, betyder, at hun ser det som en afgørende sag at forhindre mordet. Hun går gennem ild og vand for det, og det viser sig, at det hele måske hænger tæt sammen med det, som skete i første sæson af ’Forhøret’,” siger instruktøren så og kalder til ro på film-settet.
Foto: Per Arnesen.
Kort efter kommer Trine Dyrholm og Dar Salim stormende rundt om hjørnet, men bliver straks stoppet. Det går for stærkt. Tilbage, forfra. I højt, men alligevel i en smule lavere tempo, kommer de to internationale skuespilstjerner drønende om hjørnet igen. Dyrholm ligner en kvinde ude af trit med virkeligheden. Susanne har fået én på låget. Bløder let fra den ene kind. En knap er faldet af den lange frakke. Salim ser derimod bekendt ud. I sit sorte tøj og med den tætsiddende strikhue ligner han umiskendeligt CC – hovedpersonen i TV2-serien ’Kriger’, som Christoffer Boe også stod bag. Da de to skuespillere forsvinder ind gennem den undseelige dør i den rødgrønne væg, forklarer instruktøren, at referencen bestemt er meningen.
Annonse
”Jeg har altid godt kunne lide at bygge mine universer sammen. Jeg lod hovedpersonen fra min debutfilm ’Reconstruction’ kigge forbi i min anden spillefilm ’Allegro’, mens ’Allegro’-indspilningerne indgik i min tredje spillefilm ’Offscreen’. Og i ’Journal 64’ bliver en rocker fra ’Kriger’ banket ned. Den slags, synes jeg, er sjovt, så nu er CC fra ’Kriger’ altså med i et afsnit af ’Forhøret 2’. De kampe, han har haft, viser sig at være forbundet med Susanne og hendes indre dæmoner i forhold til selvværd, selvforståelse og fællesskab. Jeg føler, de har brug for hinanden,” siger Boe, men bliver så afbrudt af indspilningslederen, der melder om aftensmad.
Kort efter dumper Dar Salim ned ved siden af Trine Dyrholm i den varme bus, hvor holdet spiser. Vinden hiver i ruderne.
”De har ramt den kind godt, hva’?” siger han og hælder chili ud over sin pastaret. Trine Dyrholm kører forsigtigt hånden hen over den blodsminkede venstreside af sit ansigt.
”Jeg er ikke specielt krimi-stærk, så det her er lidt af en udfordring,” siger hun og forklarer, at det bestemt ikke er nemt hele tiden at huske på plottet og samtidig holde styr på sin egen rolles udvikling. Dyrholm er én af de mest dekorerede skuespillere i dansk filmhistorie, og som den eneste har hun læst alle otte afsnit af ’Forhøret 2’. Kongstanken er, at skuespillerne ikke skal vide for meget. Kun Dyrholm er med i alle afsnit. I hver episode møder hun en ny modstander eller medhjælper, som hun så spiller over for og på den ene eller anden måde skal lade sig påvirke af.
”Det er ekstremt eksklusivt at stå over for en ny, dygtig skuespiller og skulle skabe noget fra uge til uge. Men det er også en virkelig svær form, fordi man skal nå at fortælle mange ting på de godt og vel 25 minutter, et afsnit varer. Her i anden sæson handler det altså om en psykolog, der må kæmpe med sig selv. Serien hedder ’Face to Face’ på engelsk, hvilket egentlig dækker bedre over anden sæsons tone og idé. En psykolog undersøger nærmere end afholder deciderede forhør, hvilket politimanden gjorde i første sæson,” siger hun og bliver væk i en tanke et kort øjeblik, inden hun slår fast:
”Serien handler om tilgivelse og sorg og ikke mindst om et menneske, der bliver konfronteret med sig selv igennem møder med andre mennesker. Jeg var ret forbeholden i forhold til at takke ja til en krimi, men Christoffer Boe har som instruktør en eksistentiel tanke med det hele. Det gør ’Forhøret 2’ til noget større, for han formår at skabe virkelig meget indhold inden for et stramt koncept. Som skuespiller er det simpelthen maksimalt udfordrende.”
Dar Salim nikker, stikker til sin pasta. Siger så:
Annonse
”Du må forberede dig, men så slippe det, træde ud i det og se, hvad der sker. For mig er plottet sekundært. Som skuespiller gør du dit bedste for at gøre rollen og hans handlinger så troværdige som overhovedet muligt. For at kunne det skal du forstå din funktion i den større sammenhæng. Dermed skubber arbejdet i sig selv plottet i den rigtige retning. I det her afsnit er udfordringen, at vi arbejder mere traditionelt. Det vil sige med flere locations i et format og med en produktionstid, der faktisk kun er beregnet til én location.”
’Forhøret 2’ er indspillet i et tætpakket program over otte uger. En uge til hvert afsnit. Især for hovedrollen er det lidt af en præstation. Om fredagen rettes manuskriptet til, så alt er i sync mellem Boe og Dyrholm. Lørdag og søndag træner Dyrholm så teksten i døgndrift, for når man er med i hver eneste scene, afhænger de kommende dage hovedsageligt af én. Mandag øver hele holdet alt igennem igen og igen, indtil de nærmest dejser om. Tirsdag, onsdag og torsdag filmes der i minimum 10 dagligt timer. Og sådan kører det otte uger i træk.
Foto: Henrik Ohsten.
Trine Dyrholm bærer rollen videre fra afsnit til afsnit, men hun skal også lade sin hovedrolle tage farve af dem, psykologen møder. Det er her udfordringen ligger: Hvordan spiller man med instinktet, uden at miste historiens stramme plot?
”Christoffer Boe har jo skabt plottet og universet, men han forventer også, at vi kommer med noget ekstra til ’Forhøret 2’. Når han arbejder med fotograf Manuel Claro, kan man se, hvordan universet går op i hver eneste scene. Derfor er det bare om at levere, når de råber ’værsgo’,” siger Dyrholm på vej ud af indspilningsbussen og over mod en scene ved kajen, hvor en biljagt skal sættes i gang.
”Har I nu sagt, hvad jeg har instrueret jer i at sige af gode ting om mig?” siger Christoffer Boe, da skuespillerne dukker op ved den store madras, hvor Salim skal lande efter jagten.
”Nej …” siger Trine Dyrholm. Holdet bryder ud i latter.
”Jeg vidste faktisk ikke, at der skulle opstå en anden sæson ud af den første,” siger Christoffer Boe så og sætter hånden for det ene øre, da vinden trækker vandet op over kajen.
”Jeg er stor fan af tv-serier, men at jeg skulle lave flere sæsoner af noget, havde jeg ikke forestillet mig. Hvis det endelig skulle være, var det nærmere tanken, at der skulle gå ’True Detective’ i den, så jeg kunne lave noget helt nyt fra sæson til sæson i samme formmæssige format. Men det, vi er endt med her, synes jeg faktisk er endnu mere interessant, fordi vi sætter en ny hovedperson ind i et allerede kendt univers. Vi ser mysteriet fra et nyt perspektiv, og det, synes jeg, er et sjovt greb.”
Instruktøren vender en tanke i vinden, inden han konstaterer:
”Man er til eksamen hver dag, fordi vi ikke kan gå tilbage og lave det om, når konceptet er, at vi har en skuespiller i en uge over for Trine Dyrholm. Vi filmer fra uge til uge med vanvittigt dygtige skuespillere som Danica Curcic, Søren Malling, Fanny Bornedal, Dar Salim og Pernilla August. De mødes og går derefter hver til sit. Det er svært, men også spændende. Serien handler om mennesker, der i en kompliceret virkelighed forsøger at gøre noget rigtigt. Det er et evigt livsvilkår, at vi alle i en verden, der virker så utrolig kompleks, stræber efter at gøre det rigtige. Spørgsmålet er så bare, hvad det rigtige er?”
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.