”Det er første gang i de 22 år, jeg arbejder her, at jeg har oplevet noget lignende,” siger Gil Zchout.
Han er butiksbestyrer, slagter og pølsemager i delikatesseforretningen Copenhagen Kosher på Lyngbyvej i København.
Til morgen mødte han ind til en rude, der var forsøgt smadret, og en graffiti på facaden:”Jødesvin”.
Annonse
Mens politiet efterforsker sagen, formoder Gil Zchout, at det antisemitiske hærværk kan være motiveret af forskellige former for radikalitet.
”Det kan være radikale muslimer, der har gjort det. Samtidig er det i dag 9. april – 75-årsdagen for Danmarks besættelse – så det kan også være nazister, der har fundet på at skrive ”jødesvin”. Begge grupper bruger det samme, skal vi kalde det leksikon. Et meget begrænset leksikon,” siger han, da Euroman.dk taler med ham i butikkens baglokale.
Uden for forretningen er en glarmester i gang med at lave en midlertidig reparation af den ødelagte rude.
”Det, I har her, er jo bare almindeligt glas. Skal I have sikkerhedsglas i den nye rude? Det ville jeg nok anbefale. Jeg ved, at I i forvejen har megen bevogtning her” siger glarmesteren.
Annonse
Ude på gaden står to betjente fra Nordsjællands Politi med deres geværer hængende over maverne. Siden angrebene på Krudttønden og den jødiske synagoge i København, 14. og 15. februar, har politiet efter en trusselsvurdering fra PET bevogtet alle jødiske institutioner.
”Jeg har to følelser omkring det,” siger Gil Zchout om at gå på arbejde på en bevogtet arbejdsplads.
”Hvis de ikke er her, er der ingen til at passe på mig. Samtidig har jeg fornemmelsen af, at vi nu er mere tydelige som mål. Du har selvfølgelig hele tiden kunnet google os og finde frem til, at der ligger en kosher delikatesse på Lyngbyvej, men der var ærlig talt ikke så mange, der vidste det. Nu tænker jeg, at politiet ude på gaden kan virke som en udfordring for folk, der tænker på at angribe jøder,” siger Gil Zchout.
Dørklokken afbryder ham.
Efter den nye sikkerhedsvurdering er døren altid låst, og kunder, der ønsker at forsyne sig fra kosher-butikkens sortiment af hjemmelavet charcuteri og slagtekød, vin og tørvarer, skal ringe på klokken, inden de kan blive lukket ind.
”Det er som at gå på arbejde i et fængsel,” siger Gil Zchout.
”Det er selvmodsigende, at vi lever i verdens frieste land, og så skal jeg have folk til at passe på mig. Jeg er ikke som sådan bange, men ideen om, at nogle mennesker i det her land bliver mere ekstreme, og at deres holdninger eskalerer til vold, bekymrer mig. Det er som om, de, der vil gøre os ondt, udnytter den frihed, som det danske samfund bygger på.”
Pølsemageren og butiskbestyreren Gil Zchout, der kom til Danmark fra Israel i 1992 for at bo sammen med sin kone, Helle, er ortodoks jøde og bærer den jødiske hovedbeklædning kippah, både på arbejde og på gaden.
”Jeg vil ikke provokere. Jeg går ikke med den midt på Nørrebro, det tjener ikke noget formål. Generelt vil jeg sige, at de grimme bemærkninger er få. Der er flere, der giver et høfligt ”shalom”, når de ser en,” siger Gil Zchout, der flere gange har overvejet at flytte tilbage til Israel for at vække mindre opsigt i gadebilledet.
”Det har ikke noget at gøre med, at de israelske medier og Benjamin Netanyahu oven på angrebene i Paris og København har opfordret jøder i hele verden til at flytte til Israel. Det er noget, jeg ofte har overvejet. Men det handler mere om at bo et sted, hvor jeg kan være anonym. Det handler om, at jeg føler mig hjemme i Israel.”
Alligevel er Gil Zchout usikker på, om han kommer til at forlade Danmark:
”Selv om sikkerheden er høj i Israel, er det jo også et samfund med meget mere vold. Og selv om, jeg nogle gange kan tvivle på, om der er plads til mig i Danmark, er det jo stadig et sindssygt dejligt land at bo i. Hele verden bliver mere ekstrem, og Danmark er stadig mere frit end de fleste andre steder.”