”Hey Taylor, vi ville spille dine fantastiske kærlighedssange, og de er ikke her lige nu, vi vil have dig tilbage hos os, og det samme vil, vil, vil dine fans”. Sådan lyder en bøn fra streamingtjenesten Spotify til sangerinden Taylor Swift.
Den er bare ikke formuleret i en sætning, men, mere elegant og med en for sagen vigtig pointe, som en Spotify-spilleliste.
Da Taylor Swifts album ’1989’ udkom i sidste uge, valgte kunstneren og hendes pladeselskab, Big Machine Music, nemlig ikke at udgive det på Spotify. Samme strategi blev brugt i forbindelse med lanceringen af hendes forrige album, ’Red’. Først måneder efter udgivelsen blev det album tilgængeligt hos streamingtjenesten sammen med resten af hendes bagkatalog.
Men den samme plan ser ikke ud til at gælde for ’1989’. For nu har Swift og hendes label trukket hele den storsælgende sangerindes bagkatalog tilbage fra Spotify.
Spotify beklager offentligt sangerindens beslutning og opfordrer hende til atter at gøre sine sange tilgængelige for streaming – for fansenes skyld. Dette tweet kommer fra Spotifys kommunikationschef, Jonathan Prince.
Hey @taylorswift13 the haters gonna hate, hate, hate but 40 million+ Spotifiers gonna play, play, play. Don’t let them down for too long. xo
Spotify meddeler, at 16 millioner af deres brugere har lyttet til Swift-sange i løbet af den sidste måned, og at hendes sange ligger på 19 millioner spillelister. Ifølge tjenesten selv, går 70 procent af dens overskud tilbage til pladeindustrien.
Hverken Swift eller hendes pladeselskab har kommenteret på sagen. Så nu forsøger Spotify at strække en hånd ud på anden vis, med dette spillelistedig, der bønfalder hende om at vende tilbage, hvis man altså læser titlerne i rækkefølge.
Taylor Swift var den musiker, der tjente flest penge sidste år på musiksalg ifølge Billboard, med 40 millioner dollars.
Hun står også til at sætte rekord med salget af albummet ’1989’ – der ifølge Daily Mail, kan få den bedste åbningsuge for en kvindelig kunstner nogensinde.
Rekorden tilhører indtil nu Britney Spears, der på en uge solgte 1,3 millioner af sit album ’Oops! … I Did It Again’ i år 2000.
Det skal bemærkes, at Taylor Swifts sange er tilgængelige på den Apple-ejede streamingtjeneste Beats Music, der profilerer sig på at sikre kunstneres rettigheder.