Det er ikke de unge forbrugsnarkomaner, der powershopper på Temu

Det er en skammens dag. Men for hvem?

Det er ikke de unge forbrugsnarkomaner, der powershopper på Temu
Offentliggjort

Man kan dårligt åbne en avis eller tænde for et fjernsyn uden at lade sig oplyse om de rædderligheder, den kinesiske onlinehandelsplatform Temu har tilvejebragt.

Kritikken er massiv; for at finde smuthuller i lovgivningen, at sælge varer, der ikke overholder EU's regler, at benytte sig af farlig kemi i sine produkter og at sælge kopivarer. Alligevel er Temu blandt de allermest benyttede netbutikker hos danskerne. Men hvem er det egentlig, der handler på Temu?

Mange har måske været fristede til at formode, at det primært er unge piger og drenge, der handler på Temu. For at spare penge måske. Virkeligheden er bare en noget anden.

En undersøgelse fra Epinion foretaget for Dansk Industri viser nemlig, at bare 0,7 procent af de unge angiver Temu som deres senest anvendte netbutik, mens hjemmesiden er den allerhøjest rangerede blandt seniorer og voksne uden hjemmeboende børn. Geografisk er platformen mest populær blandt sjællændere og nordjyder, og ikke ret populær i hovedstadsområdet. Det skriver Jyllands-Posten.

”Nordjyderne kan godt lide at handle online, og de kan godt lide tilbud, som Temu har,” forklarer Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel, til avisen.

Også på kønsområdet er der interessante fund i undersøgelsen. Der er nemlig næsten dobbelt så mange mænd som kvinder, der svarer, at deres seneste køb er foretaget på Temu.

”Vi mænd er mere tilbøjelige til at falde for gode tilbud, især når det gælder elektronik, fordi vi er ekstra glade for at prutte om prisen,” lyder Jacob Kjeldsens forklaring til Jyllands-Posten.

Tal fra Dansk Erhverv viser, at ikke færre end hver tredje danske forbruger handler hos Temu, hvor af fire ud af 10 Temu-kunder foretager køb på hjemmesiden mindst en gang om måneden.