Vi tør næsten ikke at spørge, men er smartwatches blevet … smarte?
De er ikke længere grimme plastikure, du bekymringsfrit sveder til under løbeturen. Smartwatches har fået stjerne-nykker og fås i dag i varianter, der i materiale og design kan måle sig med de dyreste mekaniske armbåndsure.
Foto: PR
DET ER ET emne, der kan få ur-nørder til at fare i flæsket på hinanden: Er et smartwatch et ur, eller er der, trods navnet, blot tale om en computer på håndleddet, en forlængelse af din smartphone? Uanset hvor man står i den sag, er en ting sikker: Smartwatches sælger.
Bare spørg Apple, der i løbet af et kvartal sælger flere Apple Watches end den schweiziske ur-industri sælger på et år. Den tendens har været i støbeskeen, siden Apple Watch ramte hylderne i 2015 og fik forbrugerne til at kaste sig over smartwatches i hidtil uset grad.
Det nye er, at det ikke længere holder den schweiziske ur-industri vågen om natten. Ifølge en analyse fra den amerikanske investeringsbank Morgan Stanley har salget af smartwatches nået et foreløbigt højdepunkt og udgør ikke længere en væsentlig trussel mod de dyrere schweiziske armbåndsure.
Det skyldes ifølge rapporten, at schweizerne lige siden har fokuseret på stadigt mere avancerede produkter, hvilket har øget priserne på finere mekaniske ure og opvejet et samlet fald i volumen.