Vi tør næsten ikke at spørge, men er smartwatches blevet … smarte?

De er ikke længere grimme plastikure, du bekymringsfrit sveder til under løbeturen. Smartwatches har fået stjerne-nykker og fås i dag i varianter, der i materiale og design kan måle sig med de dyreste mekaniske armbåndsure.

Vi tør næsten ikke at spørge, men er smartwatches blevet … smarte?
Offentliggjort

DET ER ET emne, der kan få ur-nørder til at fare i flæsket på hinanden: Er et smartwatch et ur, eller er der, trods navnet, blot tale om en computer på håndleddet, en forlængelse af din smartphone? Uanset hvor man står i den sag, er en ting sikker: Smartwatches sælger.

Bare spørg Apple, der i løbet af et kvartal sælger flere Apple Watches end den schweiziske ur-industri sælger på et år. Den tendens har været i støbeskeen, siden Apple Watch ramte hylderne i 2015 og fik forbrugerne til at kaste sig over smartwatches i hidtil uset grad.

Det nye er, at det ikke længere holder den schweiziske ur-industri vågen om natten. Ifølge en analyse fra den amerikanske investeringsbank Morgan Stanley har salget af smartwatches nået et foreløbigt højdepunkt og udgør ikke længere en væsentlig trussel mod de dyrere schweiziske armbåndsure.

Det skyldes ifølge rapporten, at schweizerne lige siden har fokuseret på stadigt mere avancerede produkter, hvilket har øget priserne på finere mekaniske ure og opvejet et samlet fald i volumen.

’Samlet set tror vi, at den gradvise negative påvirkning af smartwatches på den schweiziske ur-industri fremover vil være relativt uvæsentlig med undtagelse af mærker som Tissot og Rado,’ står der i rapporten.

Det er gode nyheder for schweizerne, der, selvom de altså producerer færre ure, tjener mere per solgte ur. Alligevel gør schweizerne klogt i at holde øje med smartwatches, for flere producenter er begyndt at lave hybridprodukter, der bygger bro mellem funktionerne i et digitalt smartwatch og følelsen af luksus i et mekanisk armbåndsur.

TAG Heuer åbnede ballet i 2015, da de lancerede første generation af deres Connected Watch, der lignede en Carrera-model på steroider og er drevet af tech fra Intel og Google.

Uret, der koster mellem 14 og 22.000 kroner, udfordrede i design og pris manges idé om, at smartwatches var synonym med brug-og-smid-væk. Den udvikling synes der kun at være blevet sat turbo på.

TAG Heuer laver i dag fjerde generation af Connected-uret, men derudover har mange andre øjnet et interessant hul i markedet. I 2018 lancerede Hublot fx en smartwatch-variant af deres Big Bang i forbindelse med VM i fodbold, og året efter præsenterede Montblanc deres Summit-ur.

INTERESSANT NOK ER nogle af de mest opsigtsvækkende smartwatches i dag opstået uden for den traditionelle ur-branche – hvilket også siger lidt om, hvorvidt der i bund og grund er tale om armbåndsure i en klassisk forstand.

Det parisiske modehus Louis Vuitton lancerede i 2022 deres smartwatch, Tambour Light Up, der uden at fornærme nogen nok går mere op i stil og lir end sport og fitness. Det har et hav af flamboyante skivedisplays og rejsefeatures såsom adgang til boardingpas og fabrikantens egne cityguides – og ej at forglemme en heftig pris på 30.000 kroner.

Også den amerikanske producent af GPS-udstyr, Garmin, har lanceret et veldesignet luksus-smartwatch i form af Marq Gen 2, der med highend-materialer som en ur-kasse i titanium med ridsefri keramisk krans og buet safirglas nærmer sig de mekaniske luksusure.

Det gælder også prisen på over 17.000 kroner, men så får du til gengæld en amoled-skærm med berøringssensor, to ugers batterilevetid og alt fra topografiske kort og jetlagvejledning til en aktietracker. Måske er det rigtige spørgsmål ikke længere, om et smartwatch er et rigtigt ur. Måske er det rigtige spørgsmål, om du synes, at det er fedt.

Se, hvad vi ellers skriver om: Ure