Kl. 06-06.40
På en normal indspilningsdag står jeg op, så snart uret ringer. Jeg har brug for god tid om morgenen. Derfor har jeg også været i bad aftenen forinden. Jeg spiser morgenboller, yoghurt med mysli og drikker god kaffe i mit køkken.
P1 kører i baggrunden, så jeg langsomt vænner mig til andres stemmer. Jeg hader at stresse ud ad døren, for jeg er meget punktlig. Når du laver film, er du der altid før eller som minimum til tiden.
Hvert eneste minut koster det mange penge at lave film. Derfor ved jeg, at min morgenrutine bliver det mest rolige, jeg kommer til at opleve i løbet af dagen.
Kl. 06.40-07.30
Jeg tager bilen til lufthavnen, hvor vi skal filme ’Mr. Freeman’. Der er næsten ingen medtrafikanter på vejene, og der er arrangeret parkering, så snart jeg ankommer. Jeg har selv været på location-research, så jeg ved, hvad jeg skal. Vi har base i Terminal 2.
Lidt før klokken syv mødes jeg med fotografen og indspilningslederen. Vi skal indspille to scener her. Den danske teenagepige skal møde den unge ghanesiske mand for første gang. Hun har sine forældre med. Kort efter mødes vi med lufthavnspersonalet og gennemgår, hvad vi skal.
Alt er tilrettelagt, men alle skal alligevel være virkelig klar. Der er mange mennesker i en lufthavn, og det kan hurtigt besværliggøre indspilningerne, hvis vi ikke er skarpe.
Kl. 07.30-08.05
Skuespillerne møder ind. Det er Mia Lyhne, Nicolas Bro, Lina Lund Jørgensen og franske Daouda Keita. Vi øver dagens scener. Ofte kan du besøge en location på forhånd og øve alt, men sådan fungerer det ikke i en lufthavn.
Det hele skal eksekveres med præcision, og denne dag er det ikke muligt at spærre af, så den korte gennemgang af scenerne bliver ofte afbrudt af folk, der gerne vil tale med Mia Lyhne og Nicolas Bro.
Kl. 08.05-9.00
Jeg får en hurtig kop kaffe, mens indspilningslederen briefer hele holdet, der nu er mødt fuldtalligt ind. Alle ved, hvad de skal, men briefingen kan egentlig også bare handle om noget så simpelt, som hvor toiletterne ligger.
Vi stiller op og gør kameraerne klar. Lufthavnspersonalet skærmer os heldigvis en smule. Vi har planlagt indspilningerne således, at der ikke er så mange fly, som lander og letter i det tidsrum, vi optager i. Dermed undgår vi, at der er alt for mange passagerer, som strømmer forbi.
Kl. 9.00-12.30
Første scene skal filmes på seks forskellige måder. Vi gentager den 10 til 15 gange. Jeg sidder bag monitoren. Den skal helst være ekstra stor, så den minder mig om et fjernsyn.
Jeg har høretelefoner på og lader scenen køre længe, inden jeg rejser mig og instruerer. Hvis du afbryder for tidligt, kan noget dyrebart i tilstedeværelsen og skuespillernes koncentration forsvinde.
Mads Matthiesen
(f. 1976) Bachelor i litteraturhistorie og retorik fra Københavns Universitet og uddannet fra filmskolen Super16 i 2008. Har siden markeret sig med flere prisvindende kort- og spillefilm.
Modtog blandt andet instruktørprisen ved Sundance Film Festival og var nomineret til både Bodilprisen og European Film Awards for dramaet ’10 timer til paradis’.’Mr. Freeman’ har biografpremiere 11. januar.
Kl. 12.30-13.15
Frokost. Vi har tre dage med kød, og to dage er ren vegetar. I dag er det vegetardag, så vi får salater og noget bønne-tomat-ris af en art. Jeg lægger ærligt talt ikke mærke til, hvad jeg spiser, når jeg arbejder. Det handler om filmen.
I dag bliver min tankestrøm desværre afbrudt af et møde, som handler om vores ugeprogram. Det er vigtigt, at vi ikke pludselig står en fredag eftermiddag uden nogen som helst idé om, hvad vi skal på mandag.
Jeg når et par hurtige smøger uden for Terminal 2, inden frokosten officielt slutter.
Kl. 13.15-16.30
Mødet har gjort, at jeg er kommet lidt ud af mit flow, fordi jeg har måttet tænke over, hvad vi skal i næste uge, frem for at være i scenerne nu og her.
Heldigvis er jeg hurtigt tilbage i fokus. I scenen taler de fire skuespillere på kryds og tværs. Det begynder akavet og sjovt, men bliver stille og roligt mere alvorligt. Den her scene er et meget godt billede på ’Mr. Freeman’.
Kl. 16.30-17.30
Vi pakker sammen. Jeg kører hjem. Jeg burde handle ind til aftensmad, men jeg kan ikke overskue det. Det har været en stressende dag med mange mennesker omkring holdet og mig. Da jeg kommer ind i min lejlighed på Frederiksberg, smider jeg mig på sofaen og kigger op i loftet.
Kl. 17.30-20
Jeg bestiller noget på Wolt. Thai-kylling med karry. Mens jeg venter på maden, går jeg i gang med forberedelserne til næste dag. Derefter tjekker jeg mails. Jeg skal svare på godt og vel 20 stykker.
Det kan handle om, hvordan en rygsæk skal se ud i en scene i næste uge, eller om vi skal have fjernet nogle biler i en anden scene, hvor de unge skal gå ned ad gaden. Jeg spiser og lægger arbejdet fra mig imens, men så snart jeg er færdig med thairetten, går jeg i gang igen.
Kl. 20-22
Computeren klappes sammen, og jeg går igen i bad, så jeg kan spare tid næste morgen. Jeg laver en kop te og ser enten Netflix eller ’Nak & Æd’ på DR. Jeg orker ikke alt for krævende indhold, når jeg selv er i gang med at indspille en film. Normalt elsker jeg arthouse-genren, men lige nu står den på gennemført afslapning.
Kl. 22
Sengetid. Det er nødvendigt for mig at få otte timer, hvis jeg skal kunne være ovenpå og styre adrenalinen i morgen. Jeg falder hurtigt i søvn, helt færdig efter den lange optagedag.
Se, hvad vi ellers skriver om: Mænd og Film