Kl. 7.30-10
Mit vækkeur ringer klokken halv otte. Min hustru, Jacobe, bliver liggende og snoozer lidt. Jeg går i køkkenet og laver dagens første kop kaffe med min aeropress, som er en virkelig nem og hurtig måde at lave god kaffe på. Jeg tømmer opvaskemaskinen og ordner køkkenet fra aftenen før, inden jeg begynder min arbejdsdag.
En halv time senere står Jacobe op, og så sætter vi os med hver sin kop kaffe og hver sin computer ved stuebordet og svarer på mails.
Klokken halv ni løber jeg en af mine faste ruter på enten syv eller 10 kilometer i Frederiksberg Have og Søndermarken. Nogle gange gør jeg stop for at bruge de udendørs fitnessområder. Derefter lynbader jeg og hopper på cyklen mod Det Kongelige Teater eller mit studie på Islands Brygge.
Kl. 10-12
Lige nu, hvor vi er i gang med at forberede det sidste inden premieren på ’Den Lille Havfrue’, møder jeg klokken 10 på teateret. Formiddagen går med at holde møder med fx kapelmesteren og instruktøren på forestillingen, Anastasia Holst Nørlund. Vi lægger en plan ud fra, hvad vi hver især har behov for at øve lidt ekstra med spillerne.
Ved 11-tiden begynder min mave virkelig at knurre. Jeg forsøger at faste cirka 16 timer i døgnet, så jeg får aldrig noget at spise før frokost.
Kl. 12-16
Efter en kort frokost i teatrets kantine kører vi hårdt på med forskellige prøver inde i salen. Fordi det er et stort hus med mange forskellige forestillinger, har vi relativt korte prøvetider, så vi er nødt til at bruge dem ekstremt effektivt. Det kan godt være ret intenst.
Spillerne og musikerne har tid til at holde nogle små kaffepauser undervejs. Det er der ikke for os, der er tovholdere på forestillingen og skal være med omkring det hele.
Kl. 16.30-20
I denne periode, hvor jeg er på Det Kongelige Teater hver dag, hopper jeg på min cykel og kører ud til mit studie, efter min dag på teatret er slut.
Jeg har studiet sammen med blandt andre Henrik Bryld Wolsing, der nok bedre er kendt som Hennedub, og Lukas Graham. Lukas er der ikke så ofte selv, men hans manager har også sit kontor der og er min gode ven, så det er hyggeligt, når vi har tid til at drikke en kop kaffe og småsnakke lidt. Jeg producerer også musikken til en anden teaterforestilling, der skal køre til efteråret.
Derudover udgiver jeg min egen musik, så der er rigeligt at se til. Faktisk lidt for meget, men det er okay, så længe jeg ved, at den stress, jeg mærker for tiden, går over igen, når der kommer ro på, og hverdagen igen bliver normal.
Kl. 20.30-21.30
Når jeg kommer hjem til Jacobe, er jeg igen blevet hammersulten. Måske har jeg drukket en proteinshake i studiet for at holde sulten lidt på afstand, men det er også dét.
Lige nu, hvor jeg har meget om ørerne, laver Jacobe aftensmad til os. Men under normale omstændigheder er madlavningen mit domæne. Vi får den vegetariske måltidskasse fra Aarstiderne leveret hver uge, hvilket er en kæmpe luksus. Jeg spiser kød i kantinen på arbejdet og i andre sammenhænge, men derhjemme forsøger vi at undgå det.
Vi sidder længe sammen og spiser og drikker en kop te og får vendt dagen med hinanden, inden vi svarer på lidt mails og får et par hængepartier ud af verden.
Kl. 21.30-23
Jakobe og jeg gør os begge rigtig umage med at lægge skærmene væk om aftenen, når vi har sagt godnat til arbejdet. Altså slukke for computeren og sætte telefonen på flytilstand. Så underholder vi os selv med at læse bøger eller øver os i at spille klaver.
Nogle gange læser vi højt for hinanden. Det er virkelig hyggeligt, men Jacobe er nok lidt større tilhænger af det, end jeg er. Jeg har det bedst med at fordybe mig i min egen bog. Lige nu er jeg i gang med at genlæse ’Ringenes Herre’, og så læser jeg ’Getting to yes’, som er en bog om forhandlingsteknik skrevet af nogle professorer fra Harvard.
Jeg er altid i gang med to bøger ad gangen; én, som jeg bruger til at koble af med, og én, som jeg på en eller anden måde lærer noget af.
Kl. 23-01
Det er sjældent, jeg lægger mig til at sove før halv et eller et. Der er altid et eller andet, der trækker ud. Om det er en vaskemaskine, vi har glemt at tømme, eller om det frister at læse et ekstra kapitel, ender jeg altid med at gå senere i seng, end jeg egentlig har lyst til.
Markus Artved
(f. 1994) Lyddesigner og iscenesætter. Har skrevet og produceret musik for adskillige kunstnere heriblandt Lukas Graham og Khalid. Har desuden skrevet musik, sange og lavet lyddesign til teaterforestillinger på nogle af landets største scener. Artved udgiver musik både i eget navn og i projektet Honey Hideout. Bor på Vesterbro med sin hustru, Jacobe Suissa Artved. Har komponeret musikken til ’Den Lille Havfrue’, der kan opleves lige nu på Det Kongelige Teater. Her spiller han live på scenen hver aften sammen med tre andre musikere.
Se, hvad vi ellers skriver om: Mænd og Musik