Enden er nær: Gode hunde bor i Louis Vuitton-hundehuse

Det mest købestærke segment på planeten jorden er nu engang hunde.

Enden er nær: Gode hunde bor i Louis Vuitton-hundehuse
Offentliggjort

Romerrigets fald kobles ofte til det tragikomiske niveau af dekadence, særligt den maniske satanist Kejser Caligula var eksponent for. Der blev horet og ædt og spenderet på den helt store klinge.

Og hvis vi i de vestlige, liberale demokratier skal forsøge at lære noget af historien, kan det nok være, at det er nu, vi skal begynde at forberede os på trængselstider.

Gruopvækkende er det i hvert fald, at flere af de store modehuse er begyndt at se ned på forbrugerne, helt ned i et par store, funklende hundeøjne.

Eksemplerne er mange (Ralph Lauren, Moncler, Celine), men intet er bedre end Louis Vuitton, der i sidste uge offentliggjorde deres kollektion for foråret og sommeren 2025. Her har chefdesigner Pharrell Williams taget udgangspunkt i det ”symbiotiske” forhold mellem hunde og (velpolstrede) mennesker.

lviartikeln.jpg

Kronjuvelen i kollektionen: Et hundehus, der står til en pris på 426.750 danske kroner. Derudover kan man også få bandanaer, halsbånd, huer og hvad har vi til sin forkælede bedste ven.

Euromans moderedaktør Kenneth Pihl Nissen hudfletter modebranchens firbensfokus således:

”Det handler udelukkende om kroner og ører for de store modehuse. Det er en kollektion for de ultrarige. Én-procenterne. Og dem vil man gerne have fat på og introducere til nye måder at forbruge på. Dyrenes ’forældre’, ofte ultrarige millennials, er ligesom rigtige forældre villige til at betale store summer, for at deres ’børn’ er godt klædt på,” siger han og tilføjer med resignerende stemmeføring:

”Det er en forbrugerkultur, der er gået amok.”