Romerrigets fald kobles ofte til det tragikomiske niveau af dekadence, særligt den maniske satanist Kejser Caligula var eksponent for. Der blev horet og ædt og spenderet på den helt store klinge.
Og hvis vi i de vestlige, liberale demokratier skal forsøge at lære noget af historien, kan det nok være, at det er nu, vi skal begynde at forberede os på trængselstider.
Gruopvækkende er det i hvert fald, at flere af de store modehuse er begyndt at se ned på forbrugerne, helt ned i et par store, funklende hundeøjne.
Annonse
Eksemplerne er mange (Ralph Lauren, Moncler, Celine), men intet er bedre end Louis Vuitton, der i sidste uge offentliggjorde deres kollektion for foråret og sommeren 2025. Her har chefdesigner Pharrell Williams taget udgangspunkt i det ”symbiotiske” forhold mellem hunde og (velpolstrede) mennesker.
Kronjuvelen i kollektionen: Et hundehus, der står til en pris på 426.750 danske kroner. Derudover kan man også få bandanaer, halsbånd, huer og hvad har vi til sin forkælede bedste ven.
”Det handler udelukkende om kroner og ører for de store modehuse. Det er en kollektion for de ultrarige. Én-procenterne. Og dem vil man gerne have fat på og introducere til nye måder at forbruge på. Dyrenes ’forældre’, ofte ultrarige millennials, er ligesom rigtige forældre villige til at betale store summer, for at deres ’børn’ er godt klædt på,” siger han og tilføjer med resignerende stemmeføring:
Jeg bliver måske lidt irriteret på mig selv over, at det stadig er så svært for mig at få Mette frem. Det er nok mest, når jeg er på skærmen. Jeg oplever ikke, det er så svært, når jeg er ude at møde folk.