Kommer elcyklerne til at lægge jernhesten i graven én gang for alle?

Kommer elcyklerne til at lægge jernhesten i graven én gang for alle?

En cykel er ikke længere bare en cykel. Nu skal der sættes strøm til, og det kommer til at gå hurtigere end nogensinde. Vi har fundet tre elcykler, der skubber grænserne for design og funktionalitet.

Offentliggjort

Grundlæggeren af bilfirmaet Ford, Henry Ford, er berømt for at skulle have sagt følgende:

”Hvis jeg havde spurgt mine kunder, hvad de ønskede, ville de have sagt en hurtigere hest.”

I stedet gav Ford dem personbiler, og således var han med til at vende op og ned på den måde, mennesket transporterede sig på i starten af 1900-tallet. Hvis man spørger cyklister, hvad de gerne vil have, er Henry Fords eksempel dog ikke helt gyldigt.

For i takt med trængsel på vejene, stigende priser på benzin og el og dyre værkstedsregninger er det netop en hurtigere (jern)hest og ikke et alternativ på fire hjul, man begærer.

Enter: Elcyklen. Indrømmet, denne redaktion har været tilbageholdende og skeptisk over for elcyklens stigende popularitet.

Det føles som snyd, når man okser afsted på sin rugbrødsdrevne havelåge, mens man bliver overhalet af en elektrificeret medcyklist, der ser stort på både modvind og bakker.

Men vi bliver langsomt klogere. For samtidig med, at designet også tager syvmileskridt i den rigtige retning, pibler det frem med elcykler, man rent faktisk gerne vil blive set på.

Udvalget af elcykler med integrerede batterier, der næsten ikke er synlige, stiger hastigt. Og har du først én gang fået hjælp af en cykel med assisterende elmotor, begynder det at blive svært at holde fast i argumenterne om, at en gammeldags cykel er det eneste saliggørende.

Det eneste, der skulle holde dig tilbage, er prisen. Men hvis alternativet er bil nummer to, ved vi godt, hvor vi står.

Den klassiske

Det er kun den let overdimensionerede samling ved kranken, som afslører, at der sidder en motor på Specializeds bud på en herrecykel med el. Topmodellen hos den amerikanske cykelproducent, der også leverer almindelige racercykler til en lang række af verdens bedste cykelhold, hedder Turbo Vado SL 5.0.

Den har 12 gear, hydrauliske skivebremser og yder assistance op til 25 km/t (vil du køre hurtigere, må du selv knokle for det).

Batteriets rækkevidde er op til 130 kilometer ved laveste indstilling og kan oppes med 65 kilometer med en tilkøbt range extender.

Specialized Turbo Vado SL 5.0 fra 35.000 kr. hos specialized.com.

Den outrerede

Er det en cykel? Er det en knallert? Nok et eller andet sted midt imellem. Makka-modellen fra den svenske producent Cake er ikke nødvendigvis et alternativ til din nuværende cykel, men et andet bud på et transportmiddel, der kan erstatte bil nummer to.

Den klarer både transporten gennem byen og de mere krævende ture i terræn, hvor dens profildæk og generelle geometri får dig sikkert frem. Topfarten er de tilladte 25 km/t (du kan også få en model med 45 km/t, men så opfattes den ikke længere som en cykel), mens rækkevidden byder på 66 kilometer.

Eneste anke er vægten på 70 kilo, hvilket er til den tunge side.

Cake Makka Range til 31.000 kr. hos ridecake.com.

Den familievenlige

Mate blev i sin tid søsat via crowdfunding-platformen Kickstarter og eksploderede i forudbestillinger og ikke mindst forventninger fra kunder verden over, som det danske søskendepar, der står bag Mate, havde svært ved at efterkomme.

Siden har Mate levet en tilværelse som globalt elcykel-mærke, der har samarbejdet med en lang række internationale brands (blandt andre Fendi, Palm Angels, Moncler, Evian). Senest har man ladet direktørstafetten overgå til Thomas Vulliez, der har erfaring fra blandt andet tøjmærket Superdry i USA.

Første aftryk, han kommer til at sætte, er lanceringen af Mate SUV – en ladcykel skabt i 90 procent genanvendt aluminium og med indbygget LED-lys i kassen foran, så sikkerheden aldrig sættes over styr.

Mate SUV har allerede vundet guld ved German Design Awards, og det forstår man sådan set godt, for den er et forfriskende bud på en ladcykel i et marked, der efterhånden har stået stille i en håndfuld år.

Ladcyklen kan forudbestilles mod et refunderbart gebyr på 400 kroner og forventes at blive leveret i september 2023.

Mate SUV til 48.000 kr. hos mate.bike.