Folk køber nicheparfumer som aldrig før. Er det enden på Armani, Hugo Boss og Yves Saint Laurents’ parfumeimperier?

Folk køber nicheparfumer som aldrig før. Er det enden på Armani, Hugo Boss og Yves Saint Laurents’ parfumeimperier?

I parfumebranchen siges det, at den danske parfumekultur er 20 år efter tendenserne, der ses andre steder i Europa. Store brands sidder tungt på markedet, men inden for de senere århar nicheparfumer og eksklusive dufte vundet indpas hos danskerne. Vi besøgte en lille, københavnsk butik, der sælger nicheparfumer, hvor dufte af blod, sæd og krudt er i høj kurs.

Offentliggjort

I en sidegade til Københavns pulserende strøg med menneskelige skilte og butikker fra store kæder dufter der en smule anderledes. For i modsætning til de omkringliggende gader, svæver blide parfumebriser gennem luften og forsøder næsen som en afveksling til den støvede lugt af murstøv og byggeri, der følger med den evige modernisering af Indre By.

I bunden af den forsagte gade, lige overfor kælderbeværtningen Lord Nelson, ligger nicheparfumeforretningen Crime Passionnel. Og det er med tryk på niche. Her er det ikke sædvanlige bestsellere fra Hugo Boss eller Jean Paul Gaultiers torsoformede ’Le Male’-parfume, der pryder hylderne, ligesom der heller ikke hænger store retoucherede billeder med populære skikkelser som David Beckham og Dua Lipa i vinduerne på den gråsorte facade.