Lasse og Mette har knækket koden til et smukt hjem med kunst i rotation
Vintagemøbler, stakke af bøger, skulpturer og vægge dækket af kunst skaber en levende, æstetisk oase. For det kreative par Lasse Bech Martinussen og Mette Andreasen må hjemmet på Østerbro i København gerne afspejle et atelier, hvor skabertrangen kan mærkes, og hvor malerierne er i evig rotation.
NÅR MAN TRÆDER IND i Lasse Bech Martinussen og Mette Andreasens lejlighed pryder nøje udvalgte vintageskatte og samtidskunst stort set alle tilgængelige flader. Parret har skabt en base med rum, der udfolder sig som en levende historie og fortæller om personlige møder med kunstnere og ikke mindst de mange timer, de har brugt på at lede efter de perfekte objekter og møbler.
”Vi har begge en kærlighed til smukke og interessante ting og elsker først og fremmest kunst, specielt malerier, fotografiske værker og skulpturarbejde, som også dominerer vores hjem. Vi har ingen dogmer, men er meget optaget af form og materialer,” fortæller Mette Andreasen.
Lasse Bech Martinussen supplerer:
Annonse
”Vi kan godt lide idéen om et hjem, der er foranderligt, og rykker hele tiden rundt på vores ting for at se kunst, møbler, bøger og rum i et nyt lys. Vi elsker følelsen af at være i et atelier, hvor man mærker, at mennesker skaber noget – et sted, hvor man må rode, og som er i løbende forandring – og kan godt lide samme stemning og følelse i et hjem.”
STØRSTEDELEN AF PARRETS MØBLER er genbrug, og Lasse Bech Martinussen indrømmer, at han gerne tilbringer aften efter aften på at gennemsøge onlineplatforme og weekender på loppemarkeder for at opsnuse den ideelle modernistiske bordlampe eller finde en læderstol med den helt rigtige patina.
Lasse Bech Martinussen, der igennem sit virke som fotograf realiserer kommercielle kampagner i stor skala, og Mette Andreasen, der har ansvar for det overordnede brandudtryk for livsstilsbrandet Liewood, skaber begge visuelle fortællinger i deres arbejde, som naturligt fortsættes i deres private omgivelser.
På bordet i køkkenet står en vase af Bjarke Bisgaard, ovenover hænger pendlen Frisbi af Achille Castiglioni. På væggen hænger værker af blandt andre Carl Krull, Matt Macken, Malin Gabriella Nordin, Lasse Bech Martinussen og Asger Carlsen. På køkkenbordet troner en Tolomeo-bordlampe ved siden af et vintagespejl fra Beau Marché.
Lejligheden ligger på en rolig gade på Østerbro 10 minutters gang fra Lasse Bech Martinussens studio, som både fungerer som kontor for hans fotoarbejde og er base for hans malerkunst. Det var her, han under corona-nedlukningen genoptog barndommens glæde ved at tegne og male, blandt stakke af kunst- og fotobøger, og her han nu skaber sine karakteristiske værker med farverige portrætter på papir.
”Jeg har tegnet meget som dreng og i årevis tænkt over, at jeg gerne ville male noget mere. Da corona ramte, og alle mine fotografjobs blev sat på hold, var det faktisk Mette, der spurgte, om jeg ikke skulle prøve at arbejde med vandfarver. Mange af mine ’helte’ maler figurativt og med fotografier som referencer, så jeg tænkte, at jeg ville forsøge at male efter nogle af mine egne fotos. De seneste tre år har projektet fået sit eget liv, hvor jeg blander vandfarver, oliepasteller og farveblyanter til en serie, jeg kalder ’tænkende mænd’,” fortæller Lasse Bech Martinussen.
Hans interesse for kunst stammer helt tilbage fra teenageårene, og gennem en årrække har han besøgt, fulgt og fotograferet en række unge danske kunstnere i deres atelier og erhvervet værker af mange af dem til væggene derhjemme.
Annonse
”Meget af min fascination kommer af, at kunstværker tit er omgærdet af en masse mystik. Hvor får folk deres inspiration fra, og hvordan har de fundet på deres fortællinger og er kommet frem til det udtryk, de har? Hvorfor rører nogle værker én og andre ikke?”
Lasse Bech Martinussen og Mette Andreasen
Lasse Bech Martinussen, fotograf og kunstner, og Mette Andreasen, Marketing Project Manager hos Liewood, bor i en lejlighed på 100 kvadratmeter på Østerbro i København med deres lille søn.
AT BLIVE INVITERET INDENFOR i en kunstners skaberrum kan være en intim oplevelse, hvor dialogen om kunstnerens arbejde og proces kan føles som en slags ’dans’, lyder det fra parret.
”Kunst kan være svært at snakke om. Jeg øver mig i ikke nødvendigvis at skulle forstå, men mere at rette opmærksomheden mod den oplevelse, jeg får ved bare at se på et værk. Siger det én noget, uden man spørger? Stiller det selv spørgsmål uden at svare? Er det overhovedet nødvendigt at gå dybere ind i det, og får man nok ud af ’bare’ at konstatere, at det er smukt eller fængslende?” siger Lasse Bech Martinussen og tilføjer:
”Jeg forstår godt, at mange kunstnere ikke nødvendigvis er vilde med at skulle forklare sig selv eller deres arbejde.”
De fleste af værkerne på væggene i Østerbrolejligheden er af nutidige danske kunstnere som Mie Olise Kjærgaard, Carl Krull, Asger Carlsen og Kristian Touborg.
Her er dog også internationale kunstnere som fx John Copeland, Sean Noonan, Matt Macken og Terry Ekasala.
”Vi kan godt lide at dyrke kunst fra vores egen tid, fordi det er mere tilgængeligt, og man kan møde og snakke med kunstnerne selv. Overordnet giver kunst på væggene én noget at forholde sig til. Når man kommer ind i et rum med en masse synlig ’kultur’, om det så er kunstværker, bøger, musik eller andet, mærker man, at der bor folk, som brænder for noget, hvilket, i vores øjne, er en af de mest interessante kvaliteter ved et hjem,” siger Mette Andreasen.
I køkkenet mod entréen, står en Harry Bertoia-stol og et vitrineskab, begge vintage, med lampen Eclipse af Mauricio Klabin og et litografi af Albert Mertz ovenpå. På væggen til venstre hænger værker af Kristian Touborg, Sean Noonan og Terry Ekasala.
De fleste af Lasse Bech Martinussen og Mette Andreasens møbler er vintage, fx 925-loungestolen af Afra og Tobia Scarpa og loungebordet i glas, metal og trækugler. Sofaen Great Ash er fra Eilersen, puffen i velour er af Børge Mogensen, og de karakteristiske TC-50-højtalere er fra Spica. På væggen hænger et stort værk af Mie Olise Kjærgaard.
Lyd og litteratur fylder også meget for parret, hvilket kommer til udtryk i stakkene af bøger og vinyler, som ligger rundt omkring i hjemmet. På væggen hænger et stort værk af Sune Christiansen, og på reolen står skåle fra Dansk Form side om side med en ældre pladespiller og forstærker fra hhv. Ariston og McIntosh. På væggen til højre hænger værker af John Copeland, Sacha Maric, Mie Olise Kjærgaard og Martin Bigum.
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.