Der er Krug. Og så er der alle de andre.
Det synes at være budskabet fra franske Olivier Krug, sjette generation i champagnefamilien med efternavnet, der forpligter i mere end en forstand. Han bor i Reims, selvfølgelig, og er i dag chef for champagnehuset Krug, der hvert år sender lige under 400.000 flasker champagne ud i verden til restauranter, barer og private, der godt ved, hvad de foretrækker.
”Jeg kan ikke huske første gang, jeg smagte Krug. For Krug var på mine læber allerede i det sekund, jeg blev født,” fortæller Olivier Krug, da vi møder ham i Stockholm i forbindelse med lanceringen af årets Grande Cuvée, den 172. udgave af slagsen fra Krug.
Et svar, man kun kan forvente fra en mand, der bogstavelig talt er vokset op omgivet af champagne fra morgen til aften.
Champagne var dog ikke hverdagsmost for ham. Det blev kun drukket til særlige lejligheder i familien, eller når hans bedstefar tilbød børnebørnene smagsprøver i deres små børneglas.
Alligevel var det med et indgående kendskab til familiens arv og med store ambitioner om fremtiden, at Olivier Krug allerede fra en tidlig alder vidste, at han gerne ville videreføre champagnehuset, der bærer hans efternavn.
Krug blev grundlagt af Oliviers tip-tip-tipoldefar Joseph Krug i 1843 med en mission om at lave den absolut bedste vin, han kunne. Den vin blev til Krug Grande Cuvée, der siden er skabt hvert eneste år af et blend af over 120 forskellige vine fra flere end 10 årgange, så den både følger den klassiske smag af Krug-champagne men også har et særkende, der skifter fra år til år. Årets champagne, Krug Grande Cuvée 172ème Édition, er skabt med udgangspunkt i høsten fra 2016.
To-tre gange i løbet af et år smager Krugs kældermester Julie Cavil på op til 250 forskellige vine fra det indeværende år, samt på 150 reservevine fra de forgangne 14 år. Målet er at sammensætte et blend, der lever op til kvaliteten i en Krug Grande Cuvée, og som kan holde det niveau, Krug er kendt for.
”Vi sigter aldrig efter at lave den samme champagne år efter år. Hvis vi prøver at ramme den samme champagne, risikerer vi at glemme de individuelle nuancer, som de enkelte årgange rummer. Jo mere kompleksitet fra flere år vi har, jo tættere er vi på det, vi gerne vil opnå,” fortæller Olivier Krug.
Foråret i 2016 var ekstraordinært fugtigt med 70 procent mere regn end normalt mellem april og juni, der gjorde det svært at arbejde i markerne og øgede risikoen for sygdommen i vinen.
Senere blev det våde vejr afløst af hedebølge omkring slutningen af modningen, men da man høstede mellem 9. september og 2. oktober, var druerne i god form og klar til at blive blandet med en stor portion vin fra Krugs omfattende champagnebibliotek, nærmere bestemt 42 procent, og så blive lavet til champagne.
Det endelige blend blev hældt på flasker omkring juni og lå derefter i syv år i Krugs kældre, inden de blev klar til at blive sendt ud i verden. Og hvis du har 1.665 kroner, kan du smage resultatet nu.
Olivier Krug gør meget ud af at fortælle om innovationen hos Krug. Man har netop indrettet sig i større og mere moderne lokaler, selvfølgelig stadig i Reims, og han rejser konstant rundt i verden for at besøge de Krug-ambassader (læs: toprestauranter og -barer, der sælger Krug) for at holde sig ajour med gæsterne og kunderne.
”We are not a museum,” siger han.
For 25 år siden blev Krug indlemmet i luksuskoncernen LVMH, hvor man forstår, at familiedrevne virksomheder skal have lov til at fortsætte med at være lige netop dét for at de fortsat kan trives.
Entreprenørånden kan få lov til at herske – eksempelvis har man lanceret initiativerne Krug x Music og Krug x Flower, der skaber historiefortælling med skiftende agendaer og temaer – samtidig med at baglandet med LVMH som megakonglomerat med nogle af verdens mest eftertragtede brands giver en vis tryghed.
Hos Krug passer det godt på profilen: Her er man vant til at planlægge ikke bare kvartaler eller år ud i fremtiden, men også årtier. Man omstiller sig, men langsomt, for ting tager tid, og beslutningerne skal være de rigtige.
Hos Krug har man altid briller på, der kan se cirka 20 år ud i fremtiden. Det er den tid, en flaske Krug tager om at blive skabt, hvis man indregner det vin, den bliver blandet af.
Olivier Krug ved godt, at han blot har nøglerne til hjørnekontoret til låns. En dag skal de gives videre, muligvis til en af hans børn, der allerede arbejder i industrien.
”Mit ansvar er blot at sikre, at overdragelsen til næste generation sker på en ordentlig måde. Jeg fik ansvaret for Krug, og nu er det også mit ansvar at finde den, der skal tage over, når jeg ikke længere er i spidsen for virksomheden,” slutter han.
Meget – men ikke alt – må ændre sig, for at alt kan blive ved med at være det samme. En ting holder man fast i hos Krug: Har man første arbejdsdag i champagnehuset, får man serveret et glas Krug, når man møder ind klokken 9.
Sådan har det været i 180 år. Og sådan bliver det ved med at være.
Krug Grande Cuvée til 1.665 kr. hos krug.com.
Se, hvad vi ellers skriver om: Alkohol og Champagne