Nyt dansk parfumebrand tager sit udgangspunkt i en af Danmarks mest fascinerende øer
Det danske brand Grethe lancerer med tre dufte, der alle kan forhandles i butikker som Storm Fashion og Another Aspect. Vi har taget en snak med manden bag, Alf Aren.
I et vindblæst klitlandskab midt i Kattegat på den østlige tip af den naturskønne ø Anholt, troner den gamle fyrmesterbolig Fyrgården, som den har gjort det siden sin opførsel i 1826.
Det er herfra, at verden går for det nye danske parfumebrand Grethe. Manden bag hedder Alf Aren, og øens fyrmesterbolig har været i hans families eje siden 1971.
Det er ikke mange parfumebrands, der er kommet ud af det danske land gennem årene, men efter at have arbejdet med art direction og digitalt design hos blandt andre Dinesen og Simple Feast besluttede Alf Aren sig sidste år for at indfri drømmen og tage springet til at arbejde med dufte og historier, der tager sit udgangspunkt i den ø og den bolig, hvor han har opholdt sine somre siden fødslen for snart 33 år siden.
Annonse
Det er der til en begyndelse kommet tre parfumer, ’Transcend’, ’Inflate’ og ’Max’, ud af, der allerede nu kan forhandles i velkendte københavnerbutikker som Another Aspect, Storm, mens den svenske vintageshop Broadway & Sons også har fået de tre dufte på hylderne.
Vi har taget en snak med Alf Aren om populære duftnoter, gode minder, og hvad der skal til for at sammensætte en parfume.
Hvordan kom du i gang med at lave dit eget parfumebrand?
”Jeg har altid drømt om at fortælle historier om Fyrgården på Anholt. Det har ikke altid været givet, at det skulle være dufte, der skulle være mediet, men det begyndte at interessere mig mere og mere med årene.
De første grundsten blev egentlig lagt for otte år siden, da jeg var inde i vintagebutikken Broadways & Sons i Göteborg, som min familie og jeg er kommet meget hos igennem årene. Butikken har altid haft en meget speciel duft, og jeg spurgte David (Asseraf, stifter af butikken, red.), hvad den specifikke duft egentlig var. Han fortalte mig, at den var lavet af hans søster i Paris, som jeg kom i kontakt med. Det viste sig, at hun ville noget lidt andet med det end mig, så planerne om at lave et parfumebrand blev parkeret for en stund.
Nogle år efter arbejdede jeg som art director hos Dinesen, hvor jeg blev kastet ind i et duftprojekt med en kunstner, der gav mig en indsigt i, at det godt kunne lade sig gøre at lave sådan et projekt alligevel, og at det ikke var så uhåndgribeligt, som jeg først troede.
Annonse
Det hele begyndte at falde i hak, da jeg for lidt over et år siden kom i kontakt med parfumøren, der også kaldes en næse, Euan fra Skotland, som jeg siden har arbejdet med for at skabe de første tre dufte.”
Hvorfor hedder det Grethe?
”Der er i virkeligheden ikke den store tanke bag, men min mor er adopteret, og hendes adoptivmor hed Grethe. Jeg kan godt lide kontrasten mellem det kontemporære univers, der dominerer vores visuelle udtryk og vores fortælling, op imod det lidt mere klassiske, gammeldags, danske navn. Brandet er jo dansk, så når vi – forhåbentligt – kommer ud i verden, ligger der en sjov fortælling og gemmer sig, synes jeg.”
Hvorfor arbejde med parfume?
”Jeg har en baggrund i musik, og det kan lidt det samme som dufte, synes jeg. Det kan tage mig tilbage til et tidspunkt, et minde. Duft er et interessant medie til at fortælle historier. Det er ikke et klassisk objekt, det lever i luften, og dét er fascinerende. Dufte kan skabe en stemning, som kun få andre ting kan, og så er lugtesansen unik, da den har direkte forbindelse til cortex (den forreste del af hjernens frontallap, red.).”
Hvordan er du gået til opgaven med at sammensætte de tre forskellige parfumer?
”Fyrgården indeholder en masse dualitet. Det er på den ene side utrolig naturskønt og romantisk, men det er også magisk, mystik, råt og sexet, fordi man er så afkoblet fra resten af verden. Da jeg begyndte at tale med næsen i Skotland, havde jeg tre idéer til tre forskellige parfumer, jeg gerne ville skabe nogle fortællinger gennem.
Annonse
Den første, ’Transcend’, handler om morgenerne på øen, hvor man bevæger sig ud og ned til et morgenbad. ’Midt om dagen’-fortællingen, ’Inflate’, handler om at ligge på stranden, mens tiden går i stå, og man føler, at man nærmest hæver som en dej. Aftenduften, ’Max’, der er mere spicy end de to andre, er inspireret af min afdøde onkels ven Max og deres aftener på Fyrgården. Der blev spillet høj disco på anlægget, som var koblet op på batteriet fra gårdens gamle traktor.
Jeg føler, vi har ramt en god balance med de her tre. Man kan godt dufte, at de er der, men de er ikke for intense.”
Alf Aren
32 år. Har en BFA fra Beckmans College of Design i Stockholm. Arbejdede fra 2019 til 2020 som art director hos Dinesen. Herefter arbejdede han med digitalt design hos Simple Feast, inden han i 2021 startede Grethe, der tager sit udgangspunkt i Fyrgården på Anholt, som har været i familiens eje siden 1968. Herfra driver han også en pop up-restauranten Fælles hver sommer.
Helt lavpraktisk: Hvordan laver man en parfume?
”I mit tilfælde handlede det om at få kontakt til en næse, som skulle lave parfumerne. Som næse/parfumør har du adgang til en molekylebank, hvor man kan bestille de her forskellige molekyler, man blander sammen med alkohol for at lave de specifikke parfumer. Det handler om at have tungen lige i munden for at ramme de rigtige sammensætninger – de må hverken blive for flade eller for voldsomme.
Vi satte et møde op, hvor vi fandt ud af, hvordan vi havde det sammen. Det handler meget om kemi, fordi næsen skal fortolke og oversætte mine idéer til konkrete dufte. Jeg havde sendt mine fortællinger til ham, men jeg sendte også nogle helt specifikke noter, jeg har fra Anholt – både naturlige og menneskeskabte. Det var blandt andet neopren, som kommer af våddragten, man bruger, når man surfer. Det var også enebær fra ørkenen, som der også bruges til at lave gin her på Anholt, samt tobak og gammelt læder fra den Land Rover, min far ejede, men som nu er udskiftet med en ny. Derudover sendte jeg nogle digte, jeg havde skrevet, citater fra bøger og en playliste med musik.
Herefter sendte han mig tre versioner af hver duft, hvor han havde prøvet lidt forskelligt, og så gik jeg så videre med det, jeg fandt interessant.”
Har du en særlig parfume, der har betyder noget for dig gennem livet?
”Min far brugte altid CK ’One’ – både som deodorant og som parfume – så den begyndte jeg også at bruge i mine yngre dage. Euan fortalte mig, at citrusparfumer generelt er dem, som folk bedst kan lide. ’Midt om dagen’-duften, ’Inflate’, der har de her citrusnoter, er på den måde lidt inspireret af CK ’One’.”
Hvad er planen?
”Jeg drømmer om at kunne tage det i et tempo, der føles holdbart – både i forhold til mig selv, men også i forhold til produktionen. På sigt vil jeg gerne udvide produktporteføljen og fortælle om de værdier, jeg forbinder med Anholt og Fyrgården, på nye måder. Det kan både være i form af produkter, men også redaktionelt materiale og den pop up-restaurant, vi laver hver sommer på Fyrgården.
Der er også planer om at lave en residency, for jeg elsker at dele det her fantastiske og unikke sted med andre, og jeg ved, hvor meget stedet har gjort indtryk på kunstnere og forfattere, der er kommet her gennem tiden.”
Det bedste, der kom ud af min galopperende 40-årskrise, er min sorte Saab 900 Cabriolet. Jeg synes, den er så flot. Det er en skulptur. En panikbil, uden så alligevel helt at være det.