Bilauktion

Auktionshuset RM Sotheby's i Danmark: "Dem, der tjener flest penge på retrobiler, er dem, der køber med hjertet og ikke med hjernen"

Retrobiler sælger som aldrig før. Også i Danmark, hvor bilentusiaster smider store beløb efter alt fra elegante Porsche 911’ere til tunede racerbiler. Vi har mødt bilekspert hos RM Sotheby’s Felix Archer i forhandleren Nordic Drives overdådige garage for at blive klogere på salget af retrobiler.

Offentliggjort

Musik og biler går hånd i hånd, må man forstå på Felix Archer.

Hans øjne lyser op, når han taler om George Harrisons McLaren, John Lennons Rolls Royce og den Keith Richards-ejede Ferrari, han i 2017 kørte på scenen til en auktion hos det canadiske auktionshus RM Sotheby’s.

Selv har Felix Archers foreløbig 25 år lange liv budt på store oplevelser indenfor begge verdener. Som 20-årig opnåede han som trommeslager i indiebandet Amber Run stor international succes. Deres hitsingle ’I Found’ var tæt på platin i USA. I dag har Archer dog sat musikkarrieren på pause og lever i stedet sin anden drengedrøm: Racerkører i fritiden og bilekspert hos det førende auktionshus på området, RM Sotheby’s.

Jeg møder den London-bosatte brite Felix Archer i Kastrup i Nordic Drives garage. Han er i Danmark for at rådgive potentielle købere og sælgere af retrobiler. Her holder gamle Porscher på stribe. De fleste elegante og sorte, andre gearede til racerkørsel. I hjørnet står en påfaldende moderne Lamborghini Gallardo ensomt parkeret med front mod væggen.

Det er de ældre årgange, der har vundet Felix Archers hjerte. Med en far, der var bilhistoriker og hobbyracerkører, har han udviklet en passion og en ekspertise indenfor retrobiler, og især dem, der kan bruges i vintage-racerløb.

I Danmark har han fundet de perfekte købere. Dem, der ikke anskuer bilerne som investeringer, men som hjertebørn. Dem, der ved, hvad de snakker om og faktisk har i sinde at køre bilerne.

Hyldesten til de danske bilkøbere er et gennemgående tema i vores samtale, der også berører Kevin Magnussens hverdagsbil, Keith Richards' Ferrari og en meget, meget dyr racerbil:

”Sidste weekend solgte vi en bil for 133 millioner kroner. Det var en McLaren F1. De lavede 106 af dem, hvoraf kun 64 blev godkendt til at køre på offentlige veje. Det var en af de 64, vi solgte, men det specielle ved den her model er, at den er kun én af de to biler, der har den såkaldte LM Spec-motor med 680 hestekræfter.”

”De biler, vi ser her, er relativt tilgængelige, og det gør dem interessante for folk som mig, fordi man kan få fat i dem til en rimelig pris. Man behøver ikke være multimilliardær for at få fat på de her biler, men de er stadig klassiske retrobiler og kører helt, som de skal. En Porsche 911, som dem, der står her, har nok kun kørt 300 kilometer, og står i 50-60.000 euro. Den kan sagtens fungere som hverdagsbil og er ikke nødvendigvis kun for en samler.”

”Den her 1977 3.3 Turbo Porsche 930 er den bil, Kevin Magnussen kører i til daglig, når han er i Danmark. Det er vanvittigt fed bil. Den kører ekstremt hurtigt, og specielt for sin tid er det en vild hastighed, sådan en bil kører med. Det er fedt, at den her bil ikke bare står og samler støv i en garage, men faktisk bliver brugt til dagligdagskørsel.”

”Danmark er et fantastisk marked for retrobiler. Danske bilkøbere er super passionerede og går mindre op i, hvad bilerne er værd. Folk ved bare, hvad de vil have, og derfor er det fantastisk at sælge biler i Danmark. Selvom registreringsafgifterne er høje her, og selvom mange leaser biler i Danmark, er der et stort og meget sofistikeret publikum for retrobiler. Vi har set nogle vanvittige samlinger her. Der er ikke mange, der ved det, men Danmark har den største samling af Ferrari’er i verden målt på landets størrelse.”

”De folk, der laver de bedste investeringer og tjener flest penge på køb af retrobiler, er faktisk dem, der køber med hjertet og ikke med hjernen. Der findes folk, der har købt en bil i 1965 for 3.000 euro, og netop har solgt dem for 10 millioner euro. Men de folk har kun købt bilerne på grund af glæden ved bilen og ikke som del af en finansiel spekulation. Det er danskerne gode til. Vi opfordrer aldrig folk til at tænke køb af retrobiler som investeringer, for det er et lotteri i sidste ende.”

”Det er et minefelt at købe retrobiler. Især hvis man køber gamle racerbiler. Det er ofte svært, for ikke at sige umuligt at vurdere, hvilke biler, der er originale racerbiler. Motoren kan været blevet skiftet ti gange, hele facaden kan være blevet skiftet ti gange. Når priserne på bilerne er så høje, som de er i disse år, er der også flere, der spekulerer i at manipulere med bilernes ægthed. Vi bruger enormt mange kræfter på at undersøge, hvilke biler, der rent faktisk er originale.”

”Der er ingen tvivl om, at el-biler kommer til at fylde mere og mere i det her marked. Men det er jo et spørgsmål om tid, for lige nu er de åbenlyst ikke retro. Men alle omfavner el-bilerne og er opmærksomme på klimakrisen. Jeg bor i London og har slet ikke en bil. Jeg går eller cykler rundt. Jeg kører racerbil, men på et tidspunkt vil vi alle helt sikkert køre rundt i elektriske biler.”

”Det er ganske trist, men vi sælger mange biler, der aldrig kommer ud og køre. Der er folk, der bare har dem stående til at pynte, fordi de er bange for, at der sker noget med dem. Folk nyder bilerne af forskellige årsager og på forskellige måder. Der er folk, der køber Formel 1-biler, selvom de er for store til at sidde i dem. Nogle gange er historien nok. Hvis det er en gammel Michael Schumacher-bil, så er det måske underordnet, om man selv kan køre den. Faktisk har vi en Schumacher-Ferrari på auktion til november. Det var den bil, han sad i, da han krydsede linjen som den første og vandt det franske grandprix i 2002. Den bliver nok solgt for omkring seks millioner dollars.”

”For mig er Porsche det bedste brand i verden. De er ikke for alle, fordi de er så tunge bagi, men det er sådan en pålidelig maskine, og designet er smukt. Jeg racede selv i en Porsche 964 RS, og i starten var jeg rædselsslagen, fordi den kører så voldsomt. Men man vænner sig til det, og så er det fantastisk.”

”Der er en tendens i markedet til, at firmaer som Singer restaurerer biler om til gamle modeller fra 60’erne og 70’erne. Bilerne kører som moderne biler, men ser retro ud. Jeg synes faktisk, det er fantastisk.”

”I de senere år har vi set rigtige mange 911’ere fra 1960’erne blive lavet om til racermodeller. Den sølvgrå, vi har her, er helt nedbarberet, og den er fucking fantastisk. Den kan man køre ræs med i hele verden. Der er helt klart folk, der vil se på den og sige, at den er grim og uæstetisk. Men jeg elsker dem.”

”Vi har ganske mange kendte købere, men de er meget nede på jorden. Nu har jeg selv en musikalsk baggrund, så jeg kender en del musikere, der er interesserede i biler. Faktisk er der virkelig mange musikere, der elsker biler.”

”Vi solgte en Ferrari 400i, Keith Richards fra The Rolling Stones havde ejet, for et par år siden. Sådan en bliver normalt solgt for maksimalt 50.000 euro, men den her solgte for over 300.000 euro. Det sjove ved bilen var, at den var fuldstændig ubrugt. Så god som ny. Lige med undtagelse af askebægeret. Det var fucked! Der var cigaretter overalt i den bil, selvom den slet ikke havde kørt. Guderne ved, hvad han har lavet i den bil.”