Hun er Europas bedste cykelbud, og vi skal ned under seks grader, før hun tager bukser på

Hun er Europas bedste cykelbud, og vi skal ned under seks grader, før hun tager bukser på

Uniformselementer har påvirket vores garderober i flere århundreder. I nogle tilfælde er uniformen 100 procent funktion over form. Her har hver del i beklædningen et specifikt formål, og intet er overladt til tilfældighederne. Emma Misale er 26 år og ansat som cykelbud for By-Expressen, og her fortæller hun om sin uniform.

Offentliggjort

Jeg startede som cykelbud som 18-årig i 2016 i Milano, hvor jeg har boet det meste af mit liv. Men for tre år siden flyttede jeg til Danmark, da jeg blev tilbudt et job her.

Der er stor forskel på den fart og de distancer, man kan opnå her i forhold til Milano, som er meget mere kaotisk og fyldt med biler.

Når jeg vågner, tjekker jeg altid vejrappen YR, så jeg ved, hvordan jeg skal klæde mig på. Jeg kan godt lide følelsen af, at jeg nærmest tager en rustning på, og at jeg ved, at jeg er iklædt det rette til at komme igennem dagen, før jeg træder ud på min cykel.

Tasken

Som cykelbud har man brug for en stor taske, og selvom jeg sjældent fylder den helt op, er den essentiel.

Den indeholder blandt andet alt mit grej til at reparere en knækket kæde, et punkteret dæk, eller hvad det nu kan være, og så er den foret med pvc-materiale, så den holder vand ude.

Derfor lægger jeg også altid pakkerne – hvis de kan være der – ned i tasken, når det regner. Ellers ryger det på ladet af min cykel fra Omnium, som jeg har fået delvist sponsoreret af dem.

Skoene

Det er den samme type kliksko, som man bruger, når man fx kører mountainbike. Det her er helt konkret en vintermodel fra Fizik. Den har Vibram-sål, og så er den rimelig skridsikker, hvilket er godt, når man skal ind og ud af kontorer for at hente pakker. Sokkerne er også vandtætte.

Bukserne

Jeg foretrækker faktisk at køre i shorts, og vi skal nok ned under seks grader, før jeg hopper i et par bukser. Men når jeg så endelig gør det, er det i et par bukser fra Dickies fremfor fx leggings, som jeg aldrig har lært at elske. Jeg ruller altid højre ben længere op end venstre på grund af kæden.

På min venstre hofte har jeg en lille taske, som indeholder min telefon og en masse små praktiske ting, og inde bag tasken har jeg min cykellås, så jeg hurtigt kan tilgå den, når jeg stiger af cyklen.

Toppen

Jeg har ret mange lag på, når det er koldt. Inderst har jeg en fiskenetundertrøje, som virkelig gør en forskel for mig i forhold til både at holde varmen og komme af med sveden. Jeg kører med den helt frem til foråret. Når det er vinter, kører jeg også med en langærmet trøje i merinould og en vandtæt jakke.

Hjelmen

Til at begynde med kørte jeg kun med en 5-panel-kasket, men jeg er siden begyndt at køre med en hjelm og en cykelkasket under.

Jeg har flere gange været nede at ligge, fordi jeg har taget et sving lidt for skarpt eller hurtigt, så min hjelm har lidt skræmmer, men heldigvis har jeg aldrig været involveret i et trafikuheld med en bil.