Hermann Haraldsson, medstifter af Boozt, fortæller et islandsk erhvervseventyr: ”Vi var fem hvide, midaldrende mænd, der ikke vidste noget om mode”
Blot seks år skulle dansk-islandske Hermann Haraldsson bruge på at etablere Boozt, gøre det til en af de største væksthistorier i Norden og føre virksomheden til en børsnotering. Her fortæller han om at insistere på gamle tricks i en ny verden, og om hvordan islandsk arbejdsmoral fra barnsben har rustet ham til den arbejdsvirkelighed, han blev voksen i.
Man kan bilde sig selv ind, at det er eksotisk at komme til Sverige. Men jeg har endnu til gode at finde distancen, man skal tilbagelægge, før hverdagen slutter og eventyret begynder. Dog kan jeg konkludere en ting: Eventyret er endnu ikke startet i Malmø.
Og dog. For i Malmø bor Boozt. Og hvis man må tillade sig at bruge et ord som eventyr om noget så logistisk avanceret og datadybt som en webshop og den rejse, Boozt har været på, så er et eventyr måske meget præcist.
Du kender formentlig Boozt fra søgemaskinen, når du skal finde nyt tøj. Du kender pakkerne, fortravlede forældre henter hos pakkeudleveringerne, fordi de ikke længere har tid til at gå i fysiske butikker. Spørger du dine naboer, hvad Boozt er, ved de det med al sandsynlighed. Det samme gør dine forældre. Boozt er blevet et household name hos den almene dansker.
Fra deres robotlager, som Boozt har investeret mere end en halv milliard kroner i at udvikle, sælger firmaet i dag tøj, sko og accessories fra 1.200 forskellige mærker. Og de sælger meget af det. Boozt er det hurtigst voksende og mest lønsomme e-commerce-selskab i Europa, ligesom flere ledende venturekapital-fonde vurderer det til at være en af de mest succesfulde e-commerce-virksomheder i verden.