Hvorfor bruger Omega brand-ambassadører?
”Vores ambassadører giver vores ure en menneskelig dimension. De, der stræber efter at bære et Omega, kan se ure, de er vilde med, båret af mennesker, de beundrer.”
Hvem er de?
”Det er en lang liste. Ved første øjekast er det filmstjerner som George Clooney, Nicole Kidman, Dongyu Zhou, Eddie Redmayne, Zoë Kravitz og Daniel Craig. Kigger man videre, finder man atleter som sprinteren Noah Lyles, stangspringmester Armand ’Mondo’ Duplantis og verdensrekordholderen i trespring, Yulimar Rojas.
Vi har også astronauter i familien: Buzz Aldrin, Charlie Duke og Kathy Sullivan. Vores liste omfatter golfspillere i verdensklassen, svømmere, sejlere, modeller som Kaia Gerber og hendes mor, Cindy Crawford. Der er mange flere, men det illustrerer mangfoldigheden af Omega-familien.
Det er mennesker fra alle samfundslag, alle discipliner, med deres egne ambitioner og drømme. Hvilket også beskriver vores kunder.”
Hvad skal der til for at blive Omega-ambassadør?
”Vi kan godt lide at indgå i partnerskaber med dem, der har en ægte kærlighed og respekt for brandet, og som har værdier, der passer til vores egne. Individer med deres eget bud på stil og integritet. Med deres egen sans for humor og en følelse af, hvem de er, og hvor de vil hen.”
Nogle ur-fans kan ikke lide konceptet med ambassadører, da de er betalt og sjældent har et ægte tilhørsforhold til mærket. Hvad siger du til det?
”Jeg vil sætte spørgsmålstegn ved, hvad de mener med et ’ægte’ tilhørsforhold. At repræsentere et brand er ikke en fælde, det er et partnerskab, der går to veje. Jeg tror ikke, vi kunne skabe en forbindelse udelukkende baseret på penge, fordi ambassadøren er brandets ansigt udadtil, og hvis de ikke er det oprigtigt, vil det være tydeligt at se.
Jeg vender tilbage til mit første svar om de mange forskellige typer af ambassadører: Det er mennesker, der har arbejdet hårdt for det, de har opnået, og som fungerer som en ægte inspirationskilde. Jeg kan godt forstå, at folk har en grad af skepsis, hvis en ambassadør passer forkert ind, men i betragtning af vores ures mangfoldighed mener jeg faktisk, at vi har fundet en unik gruppe mennesker til at repræsentere Omega.”
Urbrands har brugt ambassadører siden begyndelsen af det 20. århundrede. Hvordan er ambassadører anderledes i dag?
”Jeg tror, det har ændret sig til det bedre. Der er ikke længere den samme grad af formalitet i markedsføringen. Budskabet havde desuden før en tendens til at være lokalt eller nationalt forankret, hvor vi i dag når ud til et globalt publikum med ambassadører, der repræsenterer en bred vifte af stilarter og interesser. Der er sket radikale ændringer i mode og kønsroller.
Der er også sket en ændring i, hvem der bærer hvad. For eksempel er kvinder i dag ofte iført mere sporty ure end tidligere. Derfor kan en rigtig ’helt’ i dag i lige så høj grad være en stangspringer eller en opdagelsesrejsende som en filmstjerne eller en velhavende selskabsløve.”
Omega har været forbundet med James Bond siden 1995. Hvad har det betydet for jer?
”Det er en grundsten i vores marketing, der samtidig er sjov. Vi får lov til at dele vores teknologi på det store lærred gennem en ikonisk karakter, som hele verden elsker. Bond er modig, sjov og en mand med stil. Hvis ikke 007 er den perfekte ambassadør, hvem er så? Vi er godt klar over, at karakteren er fiktiv, men han legemliggør stadig Omega-ånden.”
Jeg bliver nødt til at spørge: Hvad koster det at sponsorere James Bond?
”Det er jeg bange for, at jeg ikke kan fortælle. Det er fortrolige oplysninger.”