Per, du er manden bag de farverige og meget omtalte boligtekster hos ejendomsmægler Ivan Eltoft Nielsen. Hvor længe har du skrevet dem?
”Jeg har sådan set skrevet tekster og annoncer, siden jeg læste på universitetet. Og for Ivan har vi stået for al markedsføring, stort set siden han startede i 2008. Men det er relativt nyt, at jeg skriver hans boligtekster. Det begyndte omkring 2019. Jeg havde i mange år punket ham for deres forfærdelige boligtekster. Til sidst sagde han: ’Okay, lad os prøve.’ Og så er det gået meget godt siden.”
Og du skriver alle teksterne?
”Ja, det gør jeg.”
Hvor mange har du skrevet, tror du?
”Omkring 2.500.”
De indeholder jo et dejligt farverigt sprog. Hvordan finder du gejsten hver gang?
”Jeg har altid interesseret mig for historie og arkitektur og de forskellige perioder i arkitekturhistorien. Det forsøger jeg helt bevidst at massere ind i historierne. Folk går op i beliggenhed, men de kan også godt lide, at det sted, de flytter til, bærer på en identitet og en kulturhistorie. Det er folk voldsomt interesserede i, uanset om det er den mindste andelslejlighed eller Danmarks dyreste ejendom. Så gejsten finder jeg jo ved, at hver en bolig er forskellig. Og har hver sin historie.”
Beder de dig nogensinde om at skrue lidt ned for poesien?
”Ha ha. Det gjorde de til at starte med. Men det gør de ikke mere. Det interessante er, hvordan poesi, vores fælles kulturhistorie og det uhøjtidelige sprog i boligbeskrivelserne er ved at ændre oplevelsen af en branche, hvor klichéerne, sjælløsheden, selvhøjtideligheden og det fattige sprog normalt står i kø.
Fra analyser ved vi, at boligsøgere stort set ikke læser tekster og kritiserer ejendomsmæglernes skriftlige sprog. Vi får at vide, at sproget er forurenet helt i bund af slidte ord, at det er klichéfyldt og utroværdigt. Vi er enige. Jo mere man bruger ord forkert, jo mindre betyder de. Derfor gør vi os umage med at skrive med dannelse og om kulturhistorie, håndværk, arkitektur og boligers beliggenhed. Endda så overbevisende, at vores konkurrenter er begyndt at gøre det samme.”
Lige til sidst. Hvad er det vigtigste i en god boligtekst?
”At man ikke tager sig selv for alvorligt. At man er uhøjtidelig. Og drop klichéerne. Skriv menneskeligt. Ellers vinder tekstrobotterne. Hvis man vil udfordre dem, skal man bare tilføre menneskelighed.”