Steffen er SAS-pilot: ”Der er en dybere mening med uniformen”

Steffen er SAS-pilot: ”Der er en dybere mening med uniformen”

Uniformselementer har påvirket vores garderober i flere århundreder. I nogle tilfælde er uniformen 100 procent funktion over form. Her har hver del i beklædningen et specifikt formål, og intet er overladt til tilfældighederne. Steffen Valet er 54 år og ansat som pilot og kaptajn hos SAS, og her fortæller han om sin uniform.

Offentliggjort

I SAS HAR VI et uniformsreglement, som tydeligt forklarer, hvordan vi skal tage os ud.

Vi mandlige piloter skal være iført mørkeblåt jakkesæt med distinktioner, hvid, strøget skjorte, blåt slips og pudsbart sort fodtøj, og så skal vi selvfølgelig være velsoignerede.

Fra det øjeblik vi trækker i uniformen – uanset om det er i lufthavnen eller i offentligheden – så er vi repræsentanter for SAS.

MEN DER ER OGSÅ en dybere mening med uniformen. Den er i bund og grund et helt essentielt arbejdsredskab, som skal projicere autoritet – om vi skal sætte os igennem over for det, vi kalder unruly passengers, og forklare, at de ikke kan boarde, fordi de vil være til fare for andre ved en eventuel evakuering, eller om vi blot skal hurtigt igennem lufthavnen, så hjælper uniformen.

Derudover skal den vække genkendelse og tryghed. Det er stadig en branche, hvor sikkerhed er nummer et. Jeg tror ikke, man skal forklejne uniformens betydning og symbolik, når det kommer til lige præcis det.

Hvis man ligner en, der ikke har styr på sin uniform, kan der pludselig opstå tvivl hos de rejsende, om der så heller ikke er styr på vores SOP (Standard Operating Procedures, red.).

NOGLE GANGE KAN MAN næsten sige, at uniformen vækker for meget genkendelse. Jeg har flere gange, når jeg har opholdt mig i min uniform på fx Hovedbanegården, oplevet at blive spurgt ind til S-togets køreplan, fordi jeg er blevet forvekslet med en kontrollør.

Alt efter hvor man er henne i verden, er der forskel på, hvor stor en autoritet der omgiver uniformen.

Herhjemme tager folk det meget stille og roligt, det er mest i højsæsonerne for turister, at der bliver lagt mærke til uniformen, mens den andre steder, fx i Sydeuropa eller Kina, har en meget større betydning. Her kan man nærmest føle sig som en rockstjerne af og til.

Jakkesættet

Som pilot i SAS er der to muligheder, når det gælder jakkesættet: Enten har du tre striber på ærmerne, eller også har du fire.

Tre striber symboliserer styrmand, og dem får man, så snart man er blevet ansat som pilot, mens de fire symboliserer, at man er kaptajn.

Jeg har været kaptajn siden 2017. På brystet har vi SAS’ vinge, den er også på skjorten, mens der i reverset sidder en nål, som repræsenterer mit 25-årsjubilæum hos SAS.

Hatten

Så snart man udnævnes til kaptajn, tilføres der egeløv til kaskettens skygge. Vi skal bære hatten, når vi går gennem terminalen, ligesom vi skal have jakken lukket og slipset bundet.

Det er som regel de mere traditionsrige luftfartsselskaber, såkaldte legacy carriers, som opererer med kasket.

Steffen Valets ur er et Rolex GMT.