5 tendenser fra modeugen i København

Euromans style director Rikke Jung Larsen peger på 5 tendenser fra den forgangne modeuge i København – fra tidsløse klassikere til grunge.

5 tendenser fra modeugen i København
Offentliggjort

Har du også set en masse stories på Instagram af modeller, der render op og ned ad forskellige catwalks, under denne modeuge? Eller har du måske anet lidt ekstra tjubang på Københavns gader?

Og er du også lidt usikker på, hvad der egentlig har tegnet de overordnede linjer? Fat mod. Vores style director Rikke Jung Larsen har været på pletten hele ugen og udpeger her fem tendenser fra dette år.

Bæredygtighed og ny chef

"Der er kommet ny chef for modeugen, Cecilie Thorsmark, og under hendes ledelse er der blevet igangsat en handlingsplan, der skal forbedre ugens bæredygtighed.

Cecilie kom til i sommer, så det er hendes første gang, hvor hun har kunnet nå at sætte noget seriøst i gang. De biler, der har kørt folk rundt, har været Green Mobility-biler, og Mercedes har kun haft el-biler med. Det var også det meget bæredygtige mærke Carcel, der fik lov at åbne modeugen.

Og så er der herremærker som Mfpen, hvor hovedparten af materialerne er genanvendte tekstiler, og (di)vision, som laver deres tøj ved at rekonstruere allerede eksisterende tøj. Mange andre går også i den retning, men de to står frem."

Outdoor er stadig inde

"Outdoor var – igen – et gennemgående tema. WoodWood, som første gang i mange år havde et show i København, præsenterede en del strik, sneakers, dunjakker og tracksuits. De har også lavet et samarbejde med Timberland, hvor de har lavet støvler. Strikket, de præsenterede, var også mere i udendørstoner, og jakkerne og bukserne havde store, markante lommer. De kombinerede udendørselementerne med klassiske bukser- og skjorter.

Rains havde også en del militær med store lommer og grove støvler, næsten vandreagtige. Og så er de jo startet som regnjakkemærke, så udendørselementet er helt naturligt hos dem.

Holzweiler havde også en del outdoor, og for eksempel havde de også reb-bælter. Soulland præsenterede en del tekniske jakker og tracksuitbukser, som ligesom WoodWood var kombineret klassiske elementer. Også vandrestøvler og sandaler med strikstrømper fandt vej til Soullands catwalk."

Tidsløse klassikere

"Der var en del jakkesæt med ret enkle snit, for eksempel Mfpen. Og så var jakkesættene i meget tidsløse farver, såsom beige, grå og sort. Mfpen præsenterede også en del lækre strik i god kvalitet – og generelt ting, man kan have i lang tid.

Mark Kenley Domino Tan havde også en del ting i sin kollektion, som det er svært at se gå af mode. God kvalitet og langtidsholdbare designs. Søren Le Schmidt havde ligesom Mfpen også en del klassiske jakkesæt."

Mænd i dametøj

"Under flere af kvindemærkernes shows så man mænd på catwalken. Mark Tan har altid haft mænd på hans catwalk, selvom det er kvindelinjer, og han kommer i fremtiden til at fokusere mere på herretøj.

Lala Berlin er et andet kvindebrand, som også havde to mænd med. De styles, som de havde på, kunne lige så godt være til mænd. Baum und Pferdgarden og Michael Olestad det samme.

Gucci forsøgte under deres show i Milano at udfordre, hvad kvinder og mænd er og kan være. Det er samme tendens, som nogle af mærkerne har gjort her i København.

I mange år har kvinder købt herretøj, uden det har været noget problem, men det går sjældent den anden vej. Det forsøger mærkerne her at vise – at mændene sagtens kan købe tøj, som ikke nødvendigvis er designet specifikt til deres køn."

Grunge

"Det unge danske mærke (di)vision har jo en del denim generelt, og under deres show gik det selvfølgelig igen med en del revne kanter og synlige lynlåse, og modellerne havde ret vådt hår. Det gav alt sammen et grunget look.

Tonsures show havde en generel stemning, der gik i den retning. Alt fra makeuppen til lokationen, som var en grå hal, afgav et grunge-udtryk.

Det er en tendens, vi har set under de internationale modeuger, så det var en naturlig udvikling her i København."