1. Sunflower bliver det helt store mærke i fremtiden
"Jeg havde store forventninger til Sunflower inden modeugen, og de skuffede på ingen måder. De var en øjeblikkelig succes, og jeg føler mig overbevist om, at mærket bliver Danmarks svar på Acne, hvilket er en stor udmelding at komme med. Folkene bag har mange års erfaring hos blandt andre Saint Laurent og har bare vanvittig god smag. Der er noget rock'n' roll over tøjet, men er samtidig en anelse bredere, og jeg har selv haft noget af det på, og det sidder sindssygt godt på en."
"Alle har talt om Sunflower ved denne modeuge. Det sjove er, at selvom tøjet er 100 procent til mænd, har der været stor efterspørgsel på det fra kvinder, så jeg tror, at Sunflower kommer til at blive sådan en unisex-ting."
Annonse
2. Muf10 formåede at overraske endnu engang
"I sommer lavede Muf10 et show, der endte med at blive det mest omtalte i internationale medier i modeugens historie. Det var et meget politisk show, hvor der var nogle burka-klædte kvinder og politifolk, som gav roser til hinanden og krammede. Denne gang havde Muf10 ikke noget politisk budskab, men det var stadigvæk meget overraskende. Der stod to livgarder ude foran på gaden, og man blev mødt af et sangkor på trapperne på vej op til showrummene."
"Noget af det mest overraskende og kontroversielle var Muf10's nye samarbejde med Just Eat. At et så hypet modebrand som Muf10 samarbejder med noget så ordinært som en madudbringer, det er så aparte og uforudsigelig. Det ligger i tråd med Vetements og det, som var med til at skabe hypen omkring dem med DHL-trøjen f.eks., men i Danmark har vi ikke set andre mærker end Muf10 turde kaste sig ud i det. Muf10 er bare ligeglade og tror så meget på sig selv. Den selvtillid og attitude kan jeg godt lide, og der skal nok være en del folk, som køber de Just Eat-jakker."
3. Salomon-tendens
"Salomon var overalt. Deres vandresneakers blev brugt til virkelig mange shows, det var både til Muf10, Heliot Emil og Cecilie Bahnsen - ligesom de også blev benyttet meget af gæsterne. Det er en bekræftelse på, at hele denne outdoor-bølge fortsætter. Alt, hvad der lugter af friluftsliv og hiking rykker."
"Derfor er der mange mærker, som gerne vil associeres med Salomon. Hvis man ikke selv producerer sko, vælger man oftest dem til catwalks, der er neutrale og logofrie, så de ikke tager fokus fra ens egne produkter, men til de her shows i København så man Salomons logoer overalt. Det var også tilfældet ved modeugen i Paris."
4. Heliot Emil er mere relevant end nogensinde
"Det er imponerende, at Heliot Emil kan arbejde indenfor så smalt et spektrum og lave noget, der lykkes så godt. Majoriteten af deres kollektion er sort, og alt er i tekniske nylonmaterialer og alligevel fungerer det og bliver fedt."
"Heliot Emil har hele tiden opereret indenfor det felt med vandretøj, og nu er tiden så kommet, hvor mange folk forstår og dyrker outdoor-bølgen. Heliot Emil har aldrig været mere relevant end nu."
5. Der var bredde på jakker og bukser
"Oversizetendensen med skulderbredde, løsere og kastede blazere og brede bukser fyldte enormt meget ved shows hos blandt andre Martin Asbjørn, Sunflower, Han Kjøbenhavn og Mark Kenly Domino Tan. Udtrykket har både referencer til 20'erne og 70'erne, hvor det hele skulle sidde lidt løsere, men det er uden svaj og trumpetbukserne dog."
Annonse
"Det har set lidt spøjst ud, når folk, der har for store overarme eller for mange kilo på kroppen, har trukket i de der skinny jeans og den stramme silhouette, som har hersket tidligere, men i alt det, som der er nu, er der i hvert fald plads til både julesul og fitnesskroppe."