En særlig form for urbutik skyder op flere steder: ”Det er mere fordelagtigt for ur-samlerne”

Vilhelm Islandi Bramsen er manager hos Ole Mathiesen, der i samarbejde med Patek Philippe har åbnet den eneste Patek Philippe-butik i Skandinavien.

En særlig form for urbutik skyder op flere steder: ”Det er mere fordelagtigt for ur-samlerne”
Offentliggjort

Hvorfor åbner så mange ur-mærker flagskibsbutikker i København netop nu?

”Der er mange årsager. Der er for det første konkurrenceelementet: Når et brand, uanset hvilket konglomerat det er ejet af, ser sig omkring, så bliver monobrand stores ofte set som en form for ny konkurrence. Så bliver man lige nødt til lige at steppe op, når konkurrenten åbner en butik. Der er en selvforstærkende effekt.

For mange monobrand-butikker er det også vigtigt, at de styrer deres egne CRM-systemer (Customer Relationship Management, der samler alle kundedata på ét sted, red.). Det handler om den kundekontakt, der måtte være direkte mellem producent og slutforbrugeren.

Dernæst er der spørgsmålet, om brandet åbner med en lokal forhandler eller åbner for sig selv. Åbner de med en forhandler, så er det i grunden bare et ekstra lokale, hvor man i stedet for at få den her ’multibrand-følelse’ med andre ure, har en øget grad af kontrol over, hvordan brandet præsenteres og markedsføres. Det er det, Patek Philippe har gjort med os.”