En særlig form for urbutik skyder op flere steder: ”Det er mere fordelagtigt for ur-samlerne”

Vilhelm Islandi Bramsen er manager hos Ole Mathiesen, der i samarbejde med Patek Philippe har åbnet den eneste Patek Philippe-butik i Skandinavien.

En særlig form for urbutik skyder op flere steder: ”Det er mere fordelagtigt for ur-samlerne”
Offentliggjort

Hvorfor åbner så mange ur-mærker flagskibsbutikker i København netop nu?

”Der er mange årsager. Der er for det første konkurrenceelementet: Når et brand, uanset hvilket konglomerat det er ejet af, ser sig omkring, så bliver monobrand stores ofte set som en form for ny konkurrence. Så bliver man lige nødt til lige at steppe op, når konkurrenten åbner en butik. Der er en selvforstærkende effekt.

For mange monobrand-butikker er det også vigtigt, at de styrer deres egne CRM-systemer (Customer Relationship Management, der samler alle kundedata på ét sted, red.). Det handler om den kundekontakt, der måtte være direkte mellem producent og slutforbrugeren.

Dernæst er der spørgsmålet, om brandet åbner med en lokal forhandler eller åbner for sig selv. Åbner de med en forhandler, så er det i grunden bare et ekstra lokale, hvor man i stedet for at få den her ’multibrand-følelse’ med andre ure, har en øget grad af kontrol over, hvordan brandet præsenteres og markedsføres. Det er det, Patek Philippe har gjort med os.”

Men hvorfor åbner Ole Mathiesen en Patek-butik? Er I ikke konkurrenter?

”Det kan virke forvirrende, men Ole Mathiesen har samarbejdet med Patek Philippe i over 70 år, og vi har længe haft et ønske om at indgå i et tættere samarbejde.

I det her tilfælde har det været at lave en butik. Det viser, hvor meget vi vil brandet, men også hvor meget de vil os. Det gav god mening at samle alt på ét sted for at yde en specialiseret service til dem, som køber Patek Philippe.

Det er kunder, som ved, hvad de vil have. Set i det lys giver det god mening at have sin egen forretning med sit eget brand.”

Hvorfor er det ikke længere interessant for nogle brands at være under samme tag med andre?

”Det er et godt spørgsmål, for jeg synes personligt, at multibrand stores stadig har en stor appel, især hvis man kigger på den bredere befolkning.

Når du kommer ind hos en forhandler med mange ur-mærker, er der et personale med meget viden om netop dette. Det giver et større helhedsbillede af ur-verdenen; hvordan er funktionaliteten, hvem har bygget værkerne, etc.

I sidste ende handler et ur for mange mere om en stil og et budget end om et brand. Der kan multibrand stores give inspiration.

Monobrand stores kan omvendt ofte være mere relevante for samlere, der ønsker at gå mere i dybden med modeller, som ikke altid er bredt tilgængelige. Uanset hvad er det et sats, når et ur-brand går solo. Der skal lægges en masse penge, og det er ikke givet, at det bliver en succes. Der er man ikke i lige så høj grad ude på dybt vand med multibrand stores.

Det er også derfor, at vi hos Ole Mathiesen ud over vores egne ure også forhandler andre brands fra fx Jaeger LeCoultre, Girard-Perregaux, Piaget og Longines.”

Er den traditionelle urmagerbutik med mange mærker i vitrinen ved at forsvinde?

”Måske. Jeg tror i hvert fald, at vi ser ind i en ny virkelighed. Der er også kommet meget, meget større konkurrence på det sekundære marked, for slet ikke at nævne auktionshusene.

Branchen bliver nødt til at omstille sig til en ny virkelighed med øget konkurrence på forskellige fronter. Omvendt må man, ligesom min gode kollega Daniel Marslew har sagt til mig, huske: ’At dem man møder på vej op, møder man også på vej ned.’

Det er ikke givet, at alle de her ur-brands kommer til at få succes med deres egne butikker. Og går det galt, og de må lukke, ja, så kan de blive nødt til igen at banke på hos de multibrand stores, som de har forladt, og gøre deres hoser grønne igen.”

Hvad er den gode nyhed for forbrugerne?

“Det er mere fordelagtigt for samleren, der ønsker at dykke ned i netop dét ur-brand, som har vedkommendes interesse. Man får også et større udvalg af modeller, fx limiterede boutique-modeller, som man ellers skulle købe i udlandet eller på det grå marked.”

Og hvad er den dårlige?

“Monobrand stores har den fulde kontrol med udbuddet af modeller, men også med priserne. Jeg tror ikke, du kan finde en monobrand forretning, der nødvendigvis er interesseret i at give rabatter overhovedet.”

Se, hvad vi ellers skriver om: Ure