Noget tyder på, at dit hæslige Garmin-ur pludselig kan blive betragtet som highend

Vi møder Martin Resch, Head of Product Management i Garmin.

Noget tyder på, at dit hæslige Garmin-ur pludselig kan blive betragtet som highend
Offentliggjort

Er Marq-uret Garmins forsøg på at komme ind på markedet for highend-ure?

”Garmin har været på markedet for luksusure de sidste syv år med kollektioner af smartwatches, der er udviklet til distributionen af luksusure. Med forhandlerprogrammer, som anerkender og understøtter den specifikke karakter i distributionen af luksusure, og med dedikerede service- og reparationsprogrammer, der garanterer et højt niveau af kundeservice.

I mine øjne er Garmin det eneste firma, der følger en så fokuseret strategi, når det kommer til distribution af luksusure. Den seneste version af Marq er et eksempel på produkter, som vi med succes sælger i det regi, og i de senere år har Garmin oparbejdet et bundsolidt ry som definitionen på et luksus-smartwatch.”

Hvad er den største udfordring, når man laver highend-smartwatches?

”For at have succes i det felt skal du være førende i smart sensorteknologi, bruge de bedste materialer og have en fængende historie som prikken over i’et. Først og fremmest skal du udvikle et smartwatch, som henvender sig til de mest krævende kunder. Dem, som har været forkælet af luksus-ur-mærkernes prætentiøse historiefortælling, så de bliver begejstret for og får lyst til at bære et smartwatch.

Vi identificerede, at vi har en vinkel til selve oprindelsen af armbåndsure – tool watches – og introducerede vores Marq-serie med en idé om at lave det moderne ’smarte’ tool watch, der – efter at det har været glemt i mange årtier – igen giver meningsfulde fordele ud over at vise klokkeslættet.

Vi begyndte for mere end 30 år siden som en navigationsvirksomhed og har siden da udviklet sensorteknologi og teknologiske værktøjer til atleter, opdagelsesrejsende, piloter og søfarende rundt om i verden.

Vi har gjort fremskridt inden for miniature-versioner af sensorteknologier og perfektioneret vores fremstilling af materialer. Med vores luksus-tool watches har vi kombineret begge elementer.”

Hvad er forskellen på smartwatches og wearables?

Wearables omfatter en bred variation af tech-produkter, der bæres tæt på kroppen og giver kunderne merværdi. Fx smarte ringe, smarte hovedtelefoner etc. Smartwatches er en undergruppe af kategorien wearables, der definerer produkter med en ur-lignende formfaktor, som bæres på håndleddet.”

Hvor ‘smarte’ bliver smartwatches i fremtiden?

”Det er svært at sige, men i betragtning af hvordan ure har udviklet sig siden udbredelsen af de første armbåndsure under Første Verdenskrig, kan vi nok ikke engang forestille os, hvor langt det vil gå. Én ting er sikkert: Smartwatches vil blive ved med at tage nye banebrydende teknologier til sig for at gøre en væsentlig forskel i vores liv.”

Hvorfor skal en forbruger bruge mange penge på et smartwatch, der om få år formentlig vil være forældet på grund af teknologifremskridtene?

”Jeg er ikke bekymret for, at vores kunder bliver skuffede over vores produkter. Først og fremmest ved alle, der køber et apparat med banebrydende teknologi, at det med tiden bliver forældet. De vil med andre ord ikke blive overrasket over det faktum, når de først køber et smartwatch.

Udover det har Garmin ry for at udvikle teknologi, der ældes godt og stadig giver yderst relevante fordele flere år efter købet. Fra vores første Fenix-ure, der blev lanceret for mere end 10 år siden, er mere end 700 enheder stadig i regelmæssig brug. Det er klart, at de stadig leverer en relevant fordel til deres ejere.

Vi yder også service og reparation af vores ure, i tilfælde af at kunder efter en længere periode ønsker at bytte en skærm eller et batteri eller andre dele.

Og endelig betaler vores kunder en højere pris for smart teknologi, fordi de sætter pris på relevant funktionalitet parret med ægte håndværk og førsteklasses materialer, som kun en Marq kan levere i dag.”

Hvor meget tænker Garmin som smartwatch-producent på bæredygtighed?

”Bæredygtighed er selve kernen i vores produktudviklingsfilosofi. En del af det er afspejlet i vores produkters levetid. Generelt er de fleste af vores produkter bygget på strømeffektive platforme, der hjælper os med at forlænge levetiden af vores produkter med mange år i forhold til gennemsnitlige smartwatches.

Nogle af vores ure bliver drevet af solenergi for at begrænse den ekstra strøm, der er nødvendig for at oplade dem. Vi hjælper også brugere med at træffe ansvarlige forbrugsbeslutninger ved at tilbyde ure, der giver en lang række fordele, så de kan eje ét ur i stedet for mange ure, der kan forskellige ting.”

Bliver smartwatches en dag investeringsobjekter på niveau med mekaniske armbåndsure?

”Det er svært at forudsige. Igen, hvis du går tilbage til 1930’erne og dengang havde spurgt nogen, om de troede, at ur-markedet ville udvikle sig til at blive et investeringsmarked, ville ingen kunne have forudset det. Så, hvorfor ikke?”

Se, hvad vi ellers skriver om: Ure