Siden ægteparret Brendon og Estelle Babenzien præsenterede verden for deres tøjmærke Noah i 2014, har de været en fast del af toppen i den globale streetwear-pyramide. Med deres blanding af en preppy, legesyg tilgang, tilgængelige priser og tidløse pasforme har Noah nemlig formået at holde sig relevante i snart 10 år – lidt af en bedrift i en konstant ustadig modeverden. Og den evne har de store, historiske brands også fået øjnene op, hvilket samarbejder med Barbour og Brendon Babenziens udnævnelse som kreativ direktør i J. Crew blandet andet vidner om.
I starten af sommeren lavede de så et træk, få havde set komme, da de slog sig sammen med det danske møbelfirma Gubi om en kollektion, der både tæller en stol i flere farvevarianter samt en lille tøjkollektion. Vi mødte dem i den forbindelse til en snak om New York, København, og om danskerne går godt klædt eller ej.
Hvorfor har I valgt at slå jer sammen med Gubi, en dansk møbelvirksomhed, og lave denne kollektion?
”Samarbejder kan, især hvis man gør det af de forkerte årsager, være svære at lykkes med. For vores vedkommende er det altid interessant at arbejde med folk, der er virkelig gode til det, de gør. Det er hele pointen, når vi laver samarbejder.
Tag bare vores samarbejde med Barbour, der laver virkelig godt overtøj, som vi blot gav et lidt anderledes perspektiv. Mere behøver man ikke for at lave et rigtig stærkt produkt. Det var nemt at se den idé blive ført videre her, så da muligheden for at arbejde med Gubi blev præsenteret for os, var vi ikke i tvivl.”
Det er jeres første møbeldesign. Hvordan har det været at gå ind på den bane?
”Først og fremmest er den smukke stol ikke vores design, vi har ’bare’ tilføjet farver og det her nautiske reb, som vi er meget begejstrede for. Men helt generelt synes vi, at det har været sjovt at gøre noget uventet, at krydse verdener, og vi synes, det er faldet rigtig godt ud. Sådan er det, når man arbejder med nogle, der allerede er gode. Så behøver man kun at give det et let touch. På tøjdelen er især sweateren blevet en personlig favorit hos os.”
Mange vil med god grund påstå, at fremkomsten af sociale medier har gjort modeverdenen mere ensrettet. Hvad gør I for at holde jer relevante?
”Det handler om at have en basal idé, et fundament og en filosofi, som man tror på, og den er i bund og grund bare at være sig selv. Vi arbejder i hvert fald meget med bare at være Noah og ikke forsøge at bruge for mange kræfter på at kigge efter trends, for så kan man hurtigt blive fanget i en hvirvelvind og pludselig være all over the place.
Den filosofi, tror vi, er hemmeligheden til, at nogle brands gør det rigtig godt over mange år. Men det kan selvfølgelig også være svært, for sommetider vil det, man laver, ikke være det mest populære, og så oplever man måske en nedgang. Men alt går i cirkler, så man skal bare holde snuden i sporet og fokusere på sig selv, hvilket i sidste ende kræver ekstremt meget disciplin.”
Hvad er Noahs tilgang til design?
”Hvis vi skal oversimplificere det, så handler det om metervaren: Er det en, vi kan være stolte af, og er det en, der vil holde i mange år? Derudover går vi selvfølgelig op i farver og pasform, og så har vi en masse referencer i vores design. Vi læner os op ad nogle klassiske stilretninger: sport, militær og workwear.
Når vi har de ting på plads, er det en god idé at stoppe op og se på summen af de forskellige dele. Forholde sig kritisk til det. For os er det en standard, som er vigtig at få etableret, da det giver et fundament, som i sidste ende gør det ’nemmere’ at bryde reglerne og skabe noget anderledes.”
Kan I mærke forskel på at sælge streetwear i New York og i resten af verden?
”Ja, helt klart. Der er en virkelig stor forståelse for, hvad du kalder ’streetwear’, i New York, fordi de mange subkulturer, som er kombineret og siden har skabt streetwear, enten har deres oprindelse eller har meget stærke rødder i New York.
Der er selvfølgelig ikke lige så meget plads til den slags subkulturer længere på Manhattan, men der sker stadigvæk en masse ting ude i Brooklyn-området, så det er ikke, fordi New York er gået fuldstændig i stå rent kreativt, hvilket måske godt kan være et indtryk, nogle har.”
Så ’kapitalismen’ har ikke dræbt kreativiteten?
”På nogle punkter er det måske en fair pointe, at penge ødelægger en vis grad af kreativitet, men man skal huske på, at New York altid har været god til at kombinere penge og kreativitet. De har brug for hinanden. Rige folk vil gerne omgive sig med kunstnere og købe kunst, fordi det sikrer dem noget kulturel kapital, mens kunstnerne mænger sig med de velhavende, fordi de gerne vil sælge noget kunst.
Det blev især tydeligt omkring 1980’erne med folk som Futura, Jean-Michel Basquiat og Jeff Koons. Og New York er stadigvæk ret meget sig selv, hvad det angår, for, ja, den er gennemsyret af penge og velhavere, men det er også det, der er med til at understøtte det kreative miljø på mange punkter.
Hvad angår selve byen, så ligner Lower East Side stadigvæk ret meget sig selv fra 80’erne. Selvfølgelig har det forandret sig, men der åbner stadigvæk små, kreative nichebutikker i området, og der er stadigvæk en meget divers sammensætning af folk i New York. Hvis alle de sociale boligbyggerier og små byhuse blev forvandlet til store skyskrabere, ville det selvfølgelig være skidt. Men det er bare ikke tilfældet.”
I har kun været i Danmark i en enkelt dag, men har I alligevel nået at danne jer et indtryk af, hvordan danskerne går klædt?
”Det er ret tydeligt, at stilen af præget af en klassisk og enkel tilgang. Der er ikke så meget dynamik, men det hele er super stilfuldt. Folk er ikke så trendy, og det er ment på den bedste måde. Folk ser naturlige ud, de er klædt på og ikke klædt ud.
I USA er der så utroligt mange, der virkelig prøver at ligne nogen eller noget. Men jeg synes stadigvæk, at der er noget individualisme i den måde, folk klæder sig på i København. Det er, som om alle har deres egen lille holdning til, hvad der kan skille dem ud fra mængden, uden det kammer over.”
Kommer I til at åbne en butik i København?
”Vi ville elske det. Danskerne har en tilgang til livet, der passer godt sammen med Noah, så det ville på mange måder også give rigtig god mening. Hvor i byen skal vi åbne, hvis det er?”