Efterårets vigtigste herremode tendenser

9 tendenser du bør kende dette efterår

Herregarderoben bliver endnu mere sporty.

Efterårets vigtigste herremode tendenser
Offentliggjort

Selvom vi er ovre de tider, hvor man kunne tale om én ensporet stilretning, så er de5 overordnede billede tydeligt, vi løsner op og bliver endnu mere afslappede og sporty i vores påklædning.

På den ene side fylder 90’erne igen med træningsdragter og tydelige logoer, mens militærreferencer og naturfarver på den anden side fokuserer på godt håndværk og naturlige materialer. Streetwear er blevet hverdagstøj, mens det enkle, skandinaviske design får modstand af mere spraglet og broget tøj.

Her følger en gennemgang af efterårets ni vigtigste tendenser.

Træningsjakker

90’erne har sneget sig tilbage i modebilledet og repræsenterer en mere broget stilretning med træningsjakker fra adidas, store logoer og kemisk fremstillede materialer.

Det er kassen med alt det, vi gennem de seneste 15 år har kategoriseret som smagløst, der nu bliver lukket op og kombineret med klassisk og mere konservativt modetøj.

Noget af det mest sete på catwalken og i gadebilledet under modeugen er kombinationen af en træningsjakke og et par pæne bukser og sko. Der er selvfølgelig også dem, som kører den sporty stil helt igennem og trækker i et par Air Max 95-sneakers.

De originale adiadas-træningsjakker med striber på ærmerne er fremme igen, men også modebrands som Han Kjøbenhavn og Stone Island satser hårdt på den sporty stil. Selv Ralph Lauren har til efteråret præsenteret en træningsjakke.

Han Kjøbenhavn Shell Track Top til 1.500 kr.

ZARA Sweatshirt med striber til 299 kr.

Baggy bukser

Det er efterhånden en enig modebranche, der arbejder mod et fælles mål om at gøre bukserne bredere. Og der er mange eksempler på, at buksesilhuetten er løsnet op.

En af tidens mest populære buksemodeller er den afslappede jakkesætsbuks med snøre, som man kender fra et par joggingbukser. Dette design har været med til at skubbe buksesilhuetten væk fra de helt stramme jeans og tætsiddende jakkesætsbukser.

Det næste i rækken er, at buksebenene er blevet mere lige og i høj grad decideret brede og baggy. Det er alt fra high street-kæder til de fremmeste modedesignere, som har præsenteret brede bukser denne sæson.

Mfpen Attire Trousers til 1.270 kr.

COS Relaxed Chino Trousers til 590 kr.

Pelskraver

Allerede sidste efterår var fårepelskraverne tydelige i modebilledet, og denne popularitet har i den grad fortsat til denne vintersæson.

De klassiske læder- og fåreskindsbomberjakker var oprindeligt designet til kamppiloter under Første Verdenskrig, så de kunne holde varmen i udsatte cockpits i lave højder.

Det virker meget oplagt, at mange designere har kastet sig over en pilotjakken med pelskrave, når man tager MA-1-bomberjakkens (den mest udbredte bomberjakke red.) store popularitet taget i betragtning.

Pilotjakkerne med pelskrave kommer både i et nylonmateriale og i læder og ruskind, som typisk har pelsdetaljer andre steder end kun kraven. Med den sidstnævnte version får man virkelig en jakke, der holder kulden ude.

Topman Flight Jacket til 605 kr.

SandroShearling Jacket til 8.575 kr.

Det kitschede

Den nye 90’er-bølger har også medført en strømning af ironiske elementer i moden. Det er ting, som tidligere i de flestes optik har været kikset eller ligget langt væk fra modebranchen i flere år.

Gucci har designet en T-shirt-kollektion med Nuser og Radiserne, Paul Smith har kastet sig over dinosaur-print, og Acne har designet en hel kollektion med Emoji-print.

Moden bliver i dag dikteret nede fra og op, og folk på gaden forsøger hele tiden at finde nye måder, hvorpå de kan skille sig ud. Samtidigt skal det kitschede og farverige tøj ses et modsvar på de seneste års meget enkle herretøjsstil uden logoer og særlig meget print.

Maison Kitsuné Printed T-Shirt til 520 kr.

Paul Smith ’Dino’ Pattern Wool-Silk Sweater til 4.099 kr.

Militæret

Der er egentlig ikke så meget nyt under solen. Modebranchen har stort set altid ladet sig inspirere af militæret, og de fleste kendte herreklassikere stammer oprindeligt fra militærets uniformer. Men alligevel ser vi et ekstra stort fokus på militæret i år.

Det er ikke længere kun trenchcoats og bomberjakker, som designerne kaster sig over, nu er det også cargobukser, dobbeltradede flådeuniformer, høje læderstøvler og russiske genereljakker.

Samtidigt har vi set en lang række militær-inspirerede skjorte med skulderknast, og så er en af tidens mest populære farver armygrøn.

Dries Van Noten Shirt til 3.889 kr.

AMI Oversized Carrot Fit Trousers til 2.350 kr.

Kaki og jordtoner

Kaki-og kamelfarverne var allerede fremme sidste år, men fortsætter sin udbredelse i år. Især jordtonerne dominerer på alt fra T-shirts over striktrøjer til jakker og bukser.

Denne farve-pallet udspringer til dels fra den ovennævnte orientering mod militæret, og et stort fokus på det naturlige i vores samfund i disse år. Her skal råvarer være økologiske, indretningen bestå af sten, træ og læder, og miljøet gøres grønnere.

Samtidigt skyldes de mange brunenuancer, at moden i disse år kigger tilbage på 70’erne, hvor brun også dominerede i en tid præget af oliekrise og høj arbejdsløshed, som fik folk til at fokusere på antimaterialistiske værdier og ligestilling.

Acne Studios Selo til 3.695 kr.

NN.07. Anthony 6120 Knit til 800 kr.

Logoer og patches

Ligesom med det kitschede er de mange tydelige logoer i blogbogstaver og farverige patches, som er klistret på både front og ryg, et udtryk for, at dele af modebranchen bevæger sig væk fra den enkle herrestil.

Minimalisme har været et nøgleord for rigtig mange brands de seneste år, men nu er der en række brands, som går væk fra den simple designtilgang, og vil hellere have noget knald på.

Logoerne er blevet mere udbredte i takt med, at streetwear har oplevet en voksende popularitet. Skateboardmærkerne har altid været kendt for at printe sine logoer tydeligt på alt fra T-shirts, jakker og kasketter. Og i hiphop-kredse er det ligeledes vigtigt at kommunikere sine budskaber klart og tydeligt.

Den voksende mængde patches skyldes en udbredt kærlighed for 1950’er-inspirerede souvenirjakker, hvor mange designere har kastet sig over asiatiske mønstre, blomster og andre naturelementer.

Comme des Garcons Play Double Heart Logo Tee til 735 kr.

A Bathing Ape Bape Coach Jacket til 2.745 kr.

Vanquish Black Panther Souvenir Jacket til 2.046 kr.

Hættetrøjer

Som endnu et resultat af streetwears voksende dominans i modebilledet har hættetrøjen gjort comeback. Stort set alle mærker har minimum én hættetrøje med i sin nye efterårskollektion, og manden bag det succesfulde modebrand Off White, Virgil Abloh, har endda kaldt hættetrøjen for den nye blazer.

At hætteklædte mennesker er moderne er også et udtryk for, at herrestilen generelt er blevet mere afslappet. Først erstattede hvide sneakers blanke laksko på kontorgulve, så blev bomberjakker, sweatpants og senest de før omtalte jakkesætsbukser med snøre en del af hverdagsbeklædningen.

Fuck Art, Make Tees Hoodie til 599 kr.

Armoire Officielle Karl Organic Hood til 900 kr.

Løbesko

Det kan virke helt fjollet at kåre løbesko som en tendens, for stammer alle sneakers ikke fra sportens verden?

Men normalt har vi adskilt løbesko fra hverdagsbeklædningen, mens de sneakers vi tog i på arbejde var mere enkle og stammede fra tennis eller skateboarding. (Tænk Stan Smith, Common Projects eller Nike SB.)

Nu skylder en bølge over os, som startede med adidas’ Ultra Boost-sneakers og blev efterfuldt af en hav af NMD og Yeezy Boost-udgivelser, som regulært set er sko med løbeskossåler.

I år har 90’er-favoritten Nike Air Max 95 så fået en renæssance, og med sine luftfyldte såler ligger den sig i den ekstreme ende af løbesko.

Det er ikke kun løbesko-inspirerede sneakers, som hitter for tiden, flere af tidens trendsettere går i helt originale løbesko fra adidas, New Balance eller Asics.

Nike Air Max 95 til 1.359 kr.

AdidasUltra Boost Uncaged til 1.200 kr

LÆS OGSÅ: 25 nye sneakers til efteråret

LÆS OGSÅ: Sæsonskifte: 23 jakker til et velklædt efterår

LÆS OGSÅ: Efterårs-stil: ”Nu vil de baggy bukser for alvor fylde i gadebilledet”