A$AP Rocky og Stranger Things-stjerne: Her er de seneste års fem bedste modekampagner

A$AP Rocky og Stranger Things-stjerne: Her er de seneste års fem bedste modekampagner

Kampagner kommer og går – og kun nogle få består.

Offentliggjort

Selvom det i virkeligheden blot er en fotograf, nogle modeller og noget tøj, er mange modekampagner mere end blot fotos og videoer. De er og var centrale udsagn i politik, race og køn, der har stor betydning for den måde, vi i dag interagerer og opfatter mode på.

Bare tænk på ikoniske kampagner som United Colors of Benettons ’Priest and Nun’, Richard Avedons Calvin Klein-kampagne med en rippet Marky Mark eller Gucci, der under Tom Fords styre hyrede den udskældte Mario Testino til at lave en – i dag – berygtet kampagne, der mest af alt skamrider idéen om, at ”sex sælger”. Alle var med til at provokere og sætte nye standarder for, hvad man kan gøre, når det kommer til at promovere metervarer med syninger og knapper.

I dag er tiden en anden. Der tales om såkaldt opmærksomhedsøkonomi, fordi vi bombarderes med alskens indhold fra alle sider. Tiden bliver dermed vores knappe og dyrebare ressource, og vores ekstremt selektive opmærksomhed er den valuta, mærkerne fisker efter. Næsten væk er også idéen om sæsoner, alt sker hele tiden og på alle platforme, og det synes derfor tæt på umuligt at skabe indhold, som skiller sig ud og bliver husket længere end til næste notifikation.

Heldigvis bliver der stadig lavet kampagner, der skaber nybrud og ændrer kursen for modekommunikation, som de også gjorde nede i 1990’erne. Vi har fundet de seneste års fem bedste.

Thom Browne, FW21

New York-baserede Thom Brownes krympede jakkesæt og nederdele med læg er måske ikke det, du normalt forbinder med skuespilleren David Harbour. Harbour er mest kendt for rollen som Jim Hopper i Netflix’ kultserie Stranger Things.

Ikke desto mindre er han sammen med den franske kunstner Anh Duong hovedrollen i Thom Brownes FW 21-kampagne, 'Welcome Home', hvor der blandt andet poseres med en gammeldags høtyv og med blottet lår under nederdelen – referencen til maleriet ’American Gothic’ af Grant Wood er ikke til at tage fejl af.

Det er svært at sætte fingeren på, hvad det er, der fungerer så godt, men David Harbours maskuline og rolige gemyt tilsat det lille jakkesæt og den idiosynkratiske nederdel vækker med det samme ens nysgerrighed, og billederne er svære at glemme, når man først har set dem.

Aimé Leon Dore, FW20

Alle taler om community. Et brand er intet uden sine loyale følgere. Se bare hvordan danske Ganni er ved at runde en million følgere på Instagram takket være deres mange følgere, der identificerer sig som #GANNIGirls. Et andet brand, der har fattet det med fællesskaber, er Aimé Leon Dore.

Det New York-baserede brand er i disse år symbolet på byen, der aldrig stopper med at være cool. Bagmanden er Teddy Santis, der er begavet med en særlig evne til at gøre alt, han rører ved, til guld. Udover at være grundlægger af Aimé Leon Dore er han også Creative Director hos New Balance.

Aimé Leon Dores efterårskampagne 'The World’s Borough' fra 2020 er én lang who’s who over new yorkere med størst kulturel gadekapital. Et lysebrunt bagtæppe, meget lidt regi og så ellers bare et ordentligt skud attitude. Kampagnen har affødt et utal af efterligninger, men ingen slår den originale.

Gucci, ’ComeAsYouAre_RSVP’ 2020

Hvordan ser det ultimative og mest ekstravagante italienske house party ud? Det fik vi svaret på, da Gucci i 2019 udgav deres Gucci Cruise 2020-kampagne med den dertilhørende video ’ComeAsYouAre_RSVP’.

Til lyden af Giorgio Morodors ’Chase’ ser vi A-kendisser som Sienna Miller, Gucci Mane og Iggy Pop i bar kas’, som vi kender ham bedst, ankomme til et brag af en komsammen, der får festscenerne i La Grande Belleza til at ligne et halvkedeligt kobberbryllup i Møldrup Sognesal. Blandt gæsterne har der også sneget sig en Travis Bickle-klon ind, og til sidst hopper alle i poolen. Selvfølgelig.

Kampagnen er skudt af den amerikanske filminstruktør Harmony Korine, der blandt andet står bag film som ’Spring Breakers’ og ’The Beach Bum’.

Drake’s, AW19

Drake’s har taget nogle gevaldige skridt op ad modestigen de seneste år. Under kreativ ledelse af Michael Hill har det ærkebritiske mærke taget favntag med den klassiske herremode og drejet det i en retning, alle nogenlunde velklædte mænd bør se sig selv i.

Deres AW19-kampagne blev skudt af fotograf James Harvey Kelly i Irland. Og den er lige tilpas humor, lige tilpas gode kvaliteter i ruskind, fløjl og selvfølgelig tweed. Drake’s har aldrig været bange for at bruge farver som stærke virkemidler, og med perfekte tailored looks er der ikke noget at sige til, at det er med en vis portion mismod, man kigger på tøjet i ens egen monokrome garderobe.

Drake’s står for selvsikker britisk elegance, og er alt det, vi rettelig bør huske nationen for i disse Brexit-tider. Husk også deres flash sale, de af og til holder, som du kan skrive dig op til lige her.

Gucci, ‘Life of a Rockstar’

Efter tømmermændene fra megafesten virkede det som en umulig opgave at følge op med en lige så ikonisk kampagne fra Guccis hånd. Men man må give det italienske luksusmodehus kreative direktør, Alessandro Michele, at han styr på sin æstetik og visioner. I stedet for at skrue op for antallet af mennesker, lugede han ud i gæstelisten og skruede i stedet op for stjernefaktoren.

Gucci Mane og Sienna Miller blev nemlig erstattet med to af de største hiphop-stjerner, A$AP Rocky og Tyler the Creator, der sammen med Iggy Pop og sine to papegøjer laver dansetrin, vi andre kun kan drømme om at slippe afsted med, til Cerrones ’Supernature’ i et hus i Los Angeles, mens de fremviser det ene vilde tøjsæt efter det andet.

Det bliver ikke mere guccisk.