Amazon åbner i Norden: Hvad kommer det til at betyde for den danske modebranche?

Den amerikanske webgigant lancerer hos vores svenske naboer.

Amazon åbner i Norden: Hvad kommer det til at betyde for den danske modebranche?
Offentliggjort

Rygterne er svirret igennem årene om, hvornår den amerikanske ’The everything store’ ville lancere i Skandinavien, men tirsdag sidste uge blev det til en realitet, da Amazon kunne annoncere, at de rykker ind på det nordiske marked med første stop i Sverige.

Virksomheder, der ønsker at sælge via den amerikanske netbutik, kan allerede nu registrere deres brands.

Amazon er berygtet for deres enorme sortiment med over 300 millioner produkter, herunder modebrands som Nike, Stone Island og Calvin Klein. Derudover har de fordelsmedlemsskabet Amazon Prime, der bl.a. giver medlemmerne hurtigere levering og gratis fragt. Det har gjort manden bag, Jeff Bezos, til den rigeste person i verden med en formue på over én billion danske kroner, ifølge Forbes Magazine.

Ankomsten af Amazon har længe været frygtet i den danske detailbranche, og selvom Amazon i første omgang kun lancerer i Sverige, skal vi stadigvæk forvente at se en afdeling i Danmark inden for en overskuelig fremtid, vurderer Dansk Industris branchedirektør for handel, Sidsel Dyrholm Holst.

”Vi regner stærkt med, at Amazon kommer til Danmark inden for en kort tidshorisont. De har lavet et jobopslag til deres afdeling i Sverige, hvor de efterspørger en markedschef, der også skal kigge på ekspansion til de øvrige lande i Norden; Danmark, Norge og Finland. Så vi ser det som et klart signal om, at de har øjnene rettet mod det danske marked.”

Visheden om Amazons indtog i Norden skaber dog ikke den store bekymring hos Michael Hillmose, der er international chef for brancheorganisation Dansk Mode & Textil.

”Mit overordnede budskab til vores medlemmer er, at vi ikke er nervøse for Amazons indtog i Skandinavien. Jeg har været i branchen i mange år, og jeg har set den ene butik efter den anden skyde op inde på Strøget med lækre amerikanske, britiske og franske brands. Der er ikke ret mange af dem, der bliver her ret længe, fordi den danske forbruger har en præference for de danske designerprodukter, hvilket er svært for udenlandske brands at konkurrere med.”

Også Sidsel Dyrholm Holst maner til besindighed.

”Danskerne køber allerede meget tøj på nettet, og vores vurdering er, at vi vil komme til at købe mere tøj online. På den korte bane ser vi ikke, at Amazon vil blæse markedet omkuld, da Amazon i Europa overordnet set ikke er særligt stærke på modefronten. Men på den lidt længere bane er det ikke usandsynligt, at Amazon også opruster inden for mode- og livsstilsområdet, så branchen bør holde et vågent øje med udviklingen.”

Flere rapporter har udpeget tekstilindustrien som en stor miljøsynder, og der kaldes fra mange fronter på en bæredygtig omstilling af hele branchen. En sådan omstilling i Danmark kan dog blive besværliggjort af Amazons indtog, der historisk har skabt et prispres med deres tilstedeværelse, lyder det fra Michael Hillmose.

”Det er en udfordring i forhold til bæredygtighed, for en af de ting, der forhindrer en bæredygtig omstilling i modebranchen, er det konstante prispres og de mange udsalg. Det skal til livs, før vi kan begynde at tænke mere bæredygtighed ind i branchen.”

Onlinesalget er allerede i fuld gang i Danmark. 25 procent af det tøj, der bliver solgt, sælges online. Derfor opfordrer Sidsel Dyrholm Holst de fysiske butikker til at have en klar digital strategi, så de ikke bliver sat af resten af feltet.

”Amazons tilstedeværelse i Norden kommer til at skubbe til den digitale udvikling, og hvis de danske mode- og livsstilsbrands ikke allerede har en digital strategi, så er det nu, at de skal komme i gang med at få en, for mængden af tøj, der bliver solgt online, vil kun stige. En fysisk butik kan rigtig mange ting, men i den verden, vi lever i, er man nødt til at have en digital kanal, der kan komplimentere den fysiske. Men jeg tror på ingen måde, at de fysiske butikker ikke har en fremtid foran sig, men de skal gentænke deres måde at sælge på og tænke langt mere digitalt.”

Michael Hillmose mener, at Amazons lancering i Sverige vil få de danske modebrands til at stramme op på servicen.

”Amazon kommer til at påvirke måden, vi kommer til at handle på i Norden. De kommer ind med nogle leveringsbetingelser, der er langt bedre, end dem vi har været vant til. Så vi bliver tvunget til at være endnu bedre til at yde en god service. Men der er helt sikkert også et rum for udvikling hos de danske brands, så det vil kun være godt, hvis Amazon skubber til dem.”

Dansk Industri vurderer, at Amazon Sverige vil være klar til oktober.