Amazon åbner i Norden: Hvad kommer det til at betyde for den danske modebranche?

Den amerikanske webgigant lancerer hos vores svenske naboer.

Amazon åbner i Norden: Hvad kommer det til at betyde for den danske modebranche?
Offentliggjort

Rygterne er svirret igennem årene om, hvornår den amerikanske ’The everything store’ ville lancere i Skandinavien, men tirsdag sidste uge blev det til en realitet, da Amazon kunne annoncere, at de rykker ind på det nordiske marked med første stop i Sverige.

Virksomheder, der ønsker at sælge via den amerikanske netbutik, kan allerede nu registrere deres brands.

Amazon er berygtet for deres enorme sortiment med over 300 millioner produkter, herunder modebrands som Nike, Stone Island og Calvin Klein. Derudover har de fordelsmedlemsskabet Amazon Prime, der bl.a. giver medlemmerne hurtigere levering og gratis fragt. Det har gjort manden bag, Jeff Bezos, til den rigeste person i verden med en formue på over én billion danske kroner, ifølge Forbes Magazine.

Ankomsten af Amazon har længe været frygtet i den danske detailbranche, og selvom Amazon i første omgang kun lancerer i Sverige, skal vi stadigvæk forvente at se en afdeling i Danmark inden for en overskuelig fremtid, vurderer Dansk Industris branchedirektør for handel, Sidsel Dyrholm Holst.