Amerikansk streetwear-konge kommer til København

’Don’t sleep’, som man vist siger i streetwear-miljøet.

Amerikansk streetwear-konge kommer til København
Offentliggjort

Hvis vi skal komme med et vildt gæt, så var det ikke, fordi Shawn Stüssy rigtig vidste, hvad det skulle ende med, da han i starten af 1980’erne begyndte at skrive sit efternavn på sine håndlavede surfbrætter, som han solgte i Laguna Beach i Californien, og som hurtigt også kom til at pryde T-shirts og kasketter.

Men det endte stort, skulle vi hilse at sige. I dag er der ikke mange brands i samme sø, bedre kendt som streetwear, der kan bryste sig af den arv og historie, som Stüssy, hvad Shawn Stüssy etablerede som et rigtigt tøjmærke sammen med Frank Sinatra Jr. (ingen relation til sangeren) i 1984, kan. Bare for lidt perspektiv: Supremes stifter James Jebbia var butiksansvarlig i Stüssys New York-shop.

Logoet er blevet et ikon på scenen, og i det mest omskiftelige hjørne af hele tøjbranchen har Stüssy formået at holde fast i deres edge og i deres identitet som et tøjmærke, der skubber til grænserne, men aldrig glemmer, hvor det kommer fra.

Det kan der være mange årsager til, men én af dem er uden tvivl deres evne til at lave samarbejder med andre brands og kreative mennesker. Vi nævner i flæng: Nike, Comme des Garçons, Our Legacy, Denim Tears, Futura, G-Shock, Tekla, Dries Van Noten, Martine Rose, og vi kunne vitterligt blive ved.

Heldigvis får vi danskere nu muligheden for at dykke ned i den del af Stüssys historie, når det amerikanske brands højagtede Archive-butikskoncept flytter ind i Københavns gader, nærmere bestemt på Nørre Voldgade 106 i København K fra den 6. til 28. oktober.

Der er altså hele tre uger til at udforske både tidligere kollektioner fra Stüssy, som gemmer på meget guld, samt et udvalg af deres tidligere samarbejder. Mindre kan heller ikke gøre det.