Strømmen af modenyheder har endnu en gang været domineret af nye sneakerlanceringer og-designsamarbejder. Og mens adidas og Nike igen i år har kæmpet en benhård kamp for at vinde det intensive sneakerræs med både nye silhuetter og fortolkninger af kultklassikere, så har brands som blandt andet Vans, Eytys, Gucci og i særdeleshed Reebok også markeret sig.
Vi har fundet 15 af vores favoritter fra året, der snart er gået, og selv om størstedelen for længst er udsolgt, så er der stadig mulighed for at erhverve sig enkelte af dem. (Hvis der ikke er noget link til skoen, er det fordi, de er udsolgt).
2016 blev året, hvor Nike langt om længe gav comeback til Air Zoom Spiridon. Siden den forhenværende løbesko første gang blev introduceret for 20 år siden, har den udviklet sig til lidt af en kultklassiker.
Annonse
Årets første Spiridon-comeback kom i en original colorway, og det er bestemt også den, der har været den hidtil bedste. Den blev selvfølgelig revet ned fra hylderne, men det er stadig muligt at få fat i andre colorways:
2016 har på mange måder været Guccis år. Alessandro Michele har skabt en enestående energi omkring Gucci som brand, og med sin more-is-more æstetik har han for alvor gjort det italienske modehus aktuelt igen.
Æstetikken har også smittet af på modehusets signatursneaker, Ace, der med en potpourri af broderier og farver gør sig fortjent til en plads i blandt årets bedste sneakers.
Svenske Eytys allierede sig i foråret med den anerkendte sydafrikanske kunstner Esther Mahlangu. Deres kreativitet resulterede i en forrygende fortolkning af Doja-modellen. Skarpe farver, geometriske former og smukke broderier fra den 80-årige kunstners kreative univers prydede skoen med den overdimensionerede sål.
Det blev også året, hvor den hypede Moskva-designer Gosha Rubchinskiy satte sit aftryk på flere forskellige Reebok-silhuetter. Den første landing var utvivlsomt den bedste, hvor Rubchinskiy placerede sine særprægede kyrilliske bogstaver på hælen af Phase One Pro-modellen.
Annonse
NikeLab og Louis Vuittons herredesigner Kim Jones har dette efterår samarbejdet om hele to capsule kollektioner. Kim Jones har aldrig lagt skjul på, at han er stor fan af Nike-sneakers. Derfor var det heller ikke overraskende, at samarbejdets højdepunkt var designerens fortolkning af Nikes Air Zoom LWP-model, der første gang ramte handlen i 1995, og som i øvrigt var den første løbesko med Nike Zoom Air-teknologi.
Skoene er stadig til salg her, hvilket vidner om, at det måske også er årets mest undervurderede sneaker.
Der hersker ingen tvivl om, at adidas har vundet årets sneakeræs med NMD-silhuetten. Den har mildest talt været her, der og allevegne.
Efter flere eksklusive drops i det tidlige forår, hvor Glitch Camo var iblandt, gik sneakeren kommercielt i marts, hvor den på første dag solgte over 400.000 eksemplarer.
Siden da er utallige versioner og colorways blevet lanceret, men Glitch Camoen står stadig ud som den bedste.
FOG-designeren Jerry Lorenzo brugte ikke bare 2016 på sine egne kollektioner og på at lave hypet merchandise for Justin Bieber. Han fik også sat sit æstetiske præg på to af de mest ikoniske silhuetter fra Vans-porteføljen, nemlig SK8-Hi og Era. Vi er særligt vilde med den logomania, der præger Era-modellen.
NikeLab har sammen med Acronym skabt en af årets klart mest hypede sneakers. Med udgangspunkt i det modernistiske Bauhaus mantra; Form follows function, blev Presto-modellen nemlig piftet op med en teknisk midcut-løsning, der gik rent hjem hos de fleste sneakerfans.
Reebok og Kendrick Lamars samarbejde har efterhånden kastet en del sneakers af sig. Ens for dem alle har været, at rapperen har brugt dem til at opfordre til bandeneutralitet. Men Lamar har bestemt også været med til at sætte et designmæssigt præg på blandt andet Classic-silhuetten. Det designmæssigt bedste resultat har uden tvivl været Reebok Classic Kendrick Lamar QS.
Yohji Yamamoto introducerede første gang Y3 Qasa High-sneakeren i 2014. Siden da har den været særdeles populær, og i år har den japanske designer sendt et gråt og monokromt eksemplar på banen, der fremhæver skoens detaljer på bedste vis.
Du har med garanti set den helt sorte version af adidas Ultra Boost-silhuetten mange gange i løbet af 2016. Sneaker-customizers har nemlig haft travlt med at gøre den populære sneaker helt mørk og monokrom. Alligevel blev den officielle version af adidas Ultra Boost Triple Black først sluppet løs i lørdags, hvor den naturligvis blev udsolgt med det samme.
Men var du ikke en af de heldige, så bare rolig. Du kan stadig sende dine Ultra Boost til en sneaker-customizer, hvis du skal have fødderne i et helt sort eksemplar.
2016 blev også året, hvor Fear Of God lancerede mærkets første sneaker nogensinde. Det resulterede i en high-top, hvor Jerry Lorenzo fusionerede militærstøvlen med atletiske detaljer som man normalt kender fra sneakers.
Resultatet af et collab mellem Asics og den japanske butik MonkeyTime. Inspirationen til den støvede nyfortolkning af retroløbeskoen blev fundet i ørkenens sandbanker, hvorfor sneakeren forener en række teksturer og materialer i den lyse kulør.
Supreme har flere gange i løbet af året leget med ikoner fra Nikes sneakerportefølje. Det bedste resultat blev Nike Air Max 98 fortolkningerne, der kom i fire forskellige colorways. De havde alle noget ret unikt at byde på, men skulle vi vælge én, ville vi gå for den blå.