Boozt.com på modeugen

Boozt.com sendte ti indkøbere ud til modeugen for at scoute: ”Hvis vi køber ind i et nyt mærke, gør vi det ordentligt”

Den dansk-svenske modeportal Boozt.com brugte modeugen til at kigge på 'transfers' med nye talentfulde brands fra Norden.

Boozt.com på modeugen
Offentliggjort

"Hold nu kæft, Jørgensen. Det er helt væk."

Sådan får Peter G. Jørgensen, der er co-founder og CMO i Boozt.com, oftest at vide af sine indkøbere, når han prøver at hjælpe dem med at finde et nyt mærke. Det er ikke hans område. Han har ansvaret for salg og marketing.

Derfor har Jørgensen i stedet sendt ti indkøbere ud til Copenhagen Fashion Week, der blev afholdt i sidste uge. Indkøberne har til gengæld styr på, hvad de skal kigge efter, og hvad der rykker på markedet, når de scouter efter nye mærker.

For selv om den dansk-svenske modevirksomhed allerede har over 600 brands som Tiger of Sweden, Fillipa K og Wood Wood i online-forretningen, er Boozt.com altid på udkig efter nye talenter - og her er modeugen i København et af de bedste steder at lede, fortæller Jørgensen, mens han går rundt mellem standene ved messen i Revolver på Halmtorvet i København.

Det er her business og brands mødes ved modeugen.

"Er du indkøber, skal du da være her. 'This is the week of the year'. Alle de mærker, vi arbejder sammen med, har kæmpet for at stå så skarpt som muligt, og det skal vi være med til at overvære og nyde sammen med dem.”

"Alle vores dygtige indkøbere er herude for at snakke med mærkerne og se, om der er nogen talenter på vej, som kunne være interessante at indgå et samarbejde med."

"Vores indkøbere går efter at sikre, at vi bibeholder vores nordiske profil, og at sammensætningen af brands passer sammen. Men de kigger også efter, hvad vi mangler. Vi forsøger hele tiden at 'complete' i de forskellige kategorier."

Indkøberne laver et grundigt researcharbejde inden modeugen. De undersøger via data, hvilke trends der vokser eller falder på markedet og booker møder med både deres faste brands og eventuelle nye.

En SMS tikker ind på Jørgensens mobil. Det er fra en af indkøbere. Indtil videre har han fundet tre nye mærker, som ser spændende ud og som kunne være noget for Boozt.com.

Det drejer sig om mærkerne Uniform for the Dedicated, Morten Ussing og Martin Asbjørn.

”Hvis vi køber ind i et nyt mærke, så køber vi ordentlig ind i det, for det er det, som forbrugeren egentlig gerne vil have. De vil have et udvalg. Vi skal have selvtillid i indkøbet og vise, at vi tror på dem. Det går ikke at lave et sølle indkøb med et par boxershorts, nogle poloer og en deodorant, men vi skal repræsentere mærket ud fra deres filosofi om at gå til markedet med 100 styles.”

Det er ved messen, at den første kontakt med et nyt mærke tages, men kontraktforhandlingen foregår ikke her, men i de enkelte mærkers showrooms.

"Det var i gamle dage, hvor man skrev ordrebøger herude. Nu bliver de lavet før, under og efter. Der bliver selvfølgelig handlet for rigtig mange penge til en sæson. Vi tror på, at der er medvind for branchen. Vi køber aggressivt ind.”

Boozt.com har 2,2 millioner kunder fordelt i Skandinavien, og det store kundekartotek og al den data derfra er en stor værdi for et mærke, mener Jørgensen.

”Et mærke vil ende med at have en stor målgruppe, og den vil vi gerne være med til at videreudvikle med mærket. Hvis du har 100.000 personer, som har handlet Tiger of Sweden eller Filippa K, så ved du som brand, hvilke ting du gerne vil kommunikere ud til dem, og det kan vi hjælpe med."

”Det er en mulighed for mærket at fastholde den kundegruppe og en mulighed for os at skabe en loyalitet og et øget salg sammen med mærket.”

"Vi kan også se på vores data, hvis et bestemt produkt sælger godt i en kollektion, så kan vi fortælle mærket det, så de kan nå at lave endnu flere i den samme sæson."

Kigger I efter nye mærker ud fra, om de er kommercielle?

”Det gør vi. Men omvendt skal vi også lade et mærke gøre det, som de er bedst til, og det er at designe tøj, og så kan vi berige med data om, hvad der sælger og ikke sælger. Mærket skal være gode til at sælge ’essentials’, og det er også at foretrække for dem, for det giver en sund forretning, hvor de skal ikke forny sig selv hele tiden.”

"Men det betyder ikke, at vi ikke skal kigge efter de små mærker. Jeg synes netop, at vores rolle skal være at være de første til at plukke et stærkt og up-and-coming brand fra Norden. Vi kan selvfølgelig ikke tage alle mærker, men vi skal være hurtige til at hjælpe de mærker, som passer til vores profil, i gang, og omvendt skal de se os som en mulighed for at komme ud til det nordiske publikum.”

Som en del af Boozt.com's scouting har de lavet talentprisen CFW New Talent Scene sammen med Copenhagen Fashion Week, som de er gået ind i et strategisk partnerskab med.

Forét, By Signe og Sur Le Chemin er blevet udvalgt blandt mange talentfulde brands til at kæmpe om prisen.

”Vi har lavet CFW New Talent Scene for nye nordiske designere for at give dem synlighed. Vi vil rigtig gerne hjælpe de talentfulde skandinaviske brands med at få luft under vingerne og få dem ud at leve.”

"Vinderen tilbyder vi et coachingforløb, hvor de kan lære om, hvad de fx skal være opmærksomme på, når de skal levere vare til en stor onlineportal, og hvad de skal have styr på i forhold kundeservice. Vi vil hjælpe dem med, at alle de praktiske ting ikke skal være en hovedpine for dem. De skal bare have fokus på at sælge noget tøj."

LÆS OGSÅ: Fem tendenser fra modeugen

LÆS OGSÅ: Se billederne fra Euroman x Eurowomans modeuge-fest

LÆS OGSÅ: Street style fra Københavns modeuge – dag 1