Kampen om modescenen: Vil du være kreativ eller tjene penge?

Toneangivende danske tøjmærker viser kollektioner ved internationale modeuger, men har svært ved at omsætte stærke brands til stærk økonomi. Imens tjener driftige forretningsmænd store penge på at sælge prisvenligt tøj på samlebånd, som aldrig kommer i nærheden af catwalken. I den danske modebranche må mange nemlig vælge: Vil du være kreativ, eller vil du tjene penge?

Kampen om modescenen
Offentliggjort

Det er som at befinde sig midt i en scene fra en apokalyptisk zombie-film. På den kolde beton går speed-walkende modeller i takt til tonerne af industriel elektronisk musik med forstenede udtryk i ansigterne. De kredser om en søjle i midten af lokalet, hvor en kunstinstallation forestiller en stor bunke menneskeligt kød og blod. Omkring dem har cirka 350 mennesker taget opstilling langs catwalken i en gammel lagerbygning i et af Milanos store industriområder omgivet af jernbaneskinner, tomme containere og gamle lastbiler, langt fra Duomo-katedralens hvide tinder i hjertet af den norditalienske storby.

I et hjørne af det svagt oplyste lokale står Daniel Søndergaard Hummel klædt i sort fra top til tå og betragter Han Kjøbenhavns første officielle show ved Milan Fashion Week. Sammen med New York, Paris og London er den milanesiske modeuge den største og mest eksklusive af sin slags. Direktøren for det danske modehus har været spændt, siden han vågnede på sit hotelværelse i morges, men den følelse fortager sig et par minutter i showstart, da han kan kigge rundt på publikum og konstatere, at det er lykkedes at tiltrække det publikum, han havde håbet på: De rette medier er her, de rette personligheder fra modebranchen er her, men måske vigtigste af alt er også de rette indkøbere her – dem, der i sidste ende bestemmer, hvilke kollektioner de store modeforhandlere tager ind i den kommende sæson.